Spożycie mleka w Polsce jest niskie - 185 litrów rocznie na osobę wobec 350 litrów średnio w całej Unii Europejskiej. W połowie polskich rodzin spożywających mleko (45,2%) zanotowano spadek spożycia, w 29% - spożycie jest na stałym, nie zmienionym poziomie, a tylko w przypadku 25,8% gospodarstw domowych konsumpcja mleka wzrosła - wynika z badań przeprowadzonych we wrześniu na zlecenie Polskiej Izby Mleka na terenie całej Polski, na reprezentatywnej próbie 1000 gospodarstw domowych.
Po mleko spożywcze (UHT lub pasteryzowane) sięga z różną częstotliwością prawie 70% Polaków. Konsumentami mleka spożywczego w ponad 60% są kobiety, niecałe 40% osób sięgających po mleko to mężczyźni. Najwyższy udział w strukturze konsumentów posiadają osoby w wieku powyżej 54 lat. Najmniej konsumentów mleka odnotowano w grupach wiekowych 35-44 lata i 25-34 lata.
Największy udział w strukturze konsumentów mleka posiadają osoby z miesięcznym dochodem netto 2001 - 3000 zł/osobę oraz powyżej 3001 zł. Najmniej osób sięgających po mleko odnotowano w grupie dochodowej do 500 złotych na osobę miesięcznie. Wpływ dochodu
w wyraźny sposób różnicuje natomiast strukturę spożycia mleka. Wraz ze wzrostem dochodu maleje spożycie mleka pasteryzowanego w folii na korzyść mleka UHT.
Zła jakość produktu, niesprzyjające czynniki ekonomiczne (podniesienie ceny produktu lub niski dochód w gospodarstwie domowym), opinia innych ludzi oraz odchodzenie z gospodarstw dzieci - to główne uwarunkowania spadku spożycia mleka i jego przetworów wśród Polaków.
Czynnikami warunkującymi wzrost spożycia produktów mleczarskich jest głównie jakość produktu, zwiększenie liczby osób przebywających w gospodarstwie domowym oraz preferencje własne. Istotnymi uwarunkowaniami są również: zaufanie do marki, przyzwyczajenia i nowe marki. Wśród uwarunkowań wzrostu spożycia produktów mleczarskich istotne są także czynniki zdrowotne, w tym rekomendacje znanych osób i postrzeganie produktów jako zdrowe lub mające pozytywny wpływ na zdrowie. Opinie o wysokiej jakości kształtują lojalność konsumentów wobec marki. Kolejne grupy czynników sprzyjających większemu zainteresowaniu konsumentów produktami mleczarskimi to czynniki związane z opakowaniem, producentem, okolicznościami spożywania oraz działania marketingowe. Czynniki ekonomiczne plasują się na ostatniej pozycji w strukturze czynników.
Badania konsumencie sfinansowane zostały z Funduszu Promocji Mleczarstwa i środków Polskiej Izby Mleka
tagi: Mleko , sprzedaż mleka ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...