Piękny uśmiech, lśniące włosy i zdrowa skóra. Każdy z nas marzy o idealnym wyglądzie. A na rynku aż roi się od produktów, które pomagają zachować lub poprawić urodę.
Balsamy, kremy, mleczka, szampony, dezodoranty, pasty, maszynki do golenia... Ilość dostępnych produktów pielęgnacyjnych może przyprawić o zawrót głowy. Ten segment towarów jest więc wyzwaniem dla detalisty, który zamierza wprowadzić go do swojego sklepu. W zależności od wielkości półki musi dobrać takie produkty, które najlepiej odpowiadać będą potrzebom jego klientów.
Piękny rynek
„Jeśli zdefiniować rynek kosmetyków pielęgnacyjnych jako kategorię, do której należą balsamy i mleczka do ciała, kremy do twarzy i rąk, dezodoranty i antyperspiranty, środków do pielęgnacji jamy ustnej w postaci past, żeli oraz szczoteczek zwykłych do zębów, to łącznie w tradycyjnych sklepach spożywczych w sumie odpowiadają za około 1% wartości sprzedaży” – wyjaśnia Mieszko Miazga z Centrum Monitorowania Rynku.
Największe znaczenie dla wspomnianej grupy mają pasty do zębów. Ze względu na wartość sprzedaży mają ok. 40% udziałów. Dalej, z wynikiem ok. 25% plasują się dezodoranty i antyperspiranty. Trzecie miejsce należy do kremów do twarzy – ok. 19%. Szczoteczki do zębów zyskały ok. 8%, a kremy do rąk – ok. 4%. 3% należy do balsamów i mleczek do ciała (dane: CMR).
Zdrowy uśmiech
Unikanie kawy i herbaty czy słodyczy nie wystarczy by mieć olśniewająco biały i zdrowy uśmiech. Należy dokładnie szczotkować zęby, używać płukanek i żuć bezcukrowe gumy po każdym posiłku.
CMR sprawdził, że pasty, najbardziej rozpowszechniony z produktów pielęgnacyjnych, w sklepach małoformatowych mają reprezentację ok. 4 wariantów. Średnio koszt jednej tubki to ok. 5,60 zł. W przypadku segmentu żeli do zębów klient ma do wyboru do 2 różnych produktów na sklep. Tutaj cena jest wyższa i wynosi ok. 7,60 zł.
Największymi ze względu na udziały wartościowe sprzedaży producentami kategorii pasty i żeli do zębów są Colgate Palmolive, Procter & Gamble i Unilever – podaje CMR. Łącznie posiadają prawie 90% udziałów. Najpopularniejszymi markami są Colgate, Colodent i Blend a Med. W sumie posiadają one ponad 80% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań.
Zadbane ciało
Dezodorant to nie tylko niezbędnik sportowca, ale każdego, kto dba nie tylko o swoją higienę, ale chce uniknąć krępujących plam na ubraniach. Centrum Monitorowania Rynku sprawdziło, że do największych producentów należą tu Beiersdorf, Unilever i Coty. Najczęściej wybieranymi markami w tym segmencie są Nivea, Rexona, Adidas i Nivea Men. Należy do nich w sumie ponad 60% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań.
W kategorii balsamów i mleczek do ciała największymi ze względu na udziały wartościowe sprzedaży producentami są Beiersdorf, Unilever, Ziaja. Marki, po które klienci sięgają zdecydowanie najczęściej to Nivea, Dove, Garnier.
Na kosmetycznej półce
W kozienickim Wodniku wśród produktów pielęgnacyjnych, ze względu na ograniczone miejsce w ofercie, znajdują się wyłącznie te artykuły, które najchętniej kupowane są przez klientów i najlepiej rotują.
„W naszym sklepie bardzo popularne są kremy ochronne Bambino, Nivea i Dove. Głównym atutem jest ich uniwersalność. Nadają się zarówno do pielęgnacji twarzy jak i ciała” – wskazuje Monika Solecka, ekspedientka w kozienickim sklepie. Niewielkie pudełeczko i znana wszystkim konsystencja czy zapach zachęcają klientów do kupowania stale tych samych produktów.
Jak opowiada pani Monika, w Wodniku dobrze sprzedają się kremy do rąk i oliwki. Z tych pierwszych zdecydowanie jest to Nivea i Cztery pory roku. Drugi rodzaj produktu z powodzeniem reprezentuje Bambino. Jeśli chodzi o dezodoranty to dostępna jest wyłącznie Rexona. Zarówno damski jak i męski wariant sprzedają się bardzo dobrze. Klienci nie pytają o inne marki więc w sklepie dostępna jest tylko ta.
„Z past do zębów zdecydowanie najczęściej wybierana jest pasta Colgate. Nasi klienci uważają, że jest to najlepszy produkt jeśli chodzi o tę kategorię” – zaznacza Monika Solecka. Dodaje, że rotują również pasty Signal i Aro.
Wśród maszynek do golenia na półkach można znaleźć jednorazówki Wilkinson i Gillette. Są to zdecydowanie najpopularniejsze marki, które zyskały zaufanie klientów.
Joanna Kowalska