Z rynku FMCG

Po kosmetyki idziemy do drogerii lub dyskontu, cena nie tak ważna jak jakość

Wtorek, 16 lutego 2016
Struktura miejsc gdzie konsumenci dokonują najczęściej zakupu kosmetyków jest stabilna i nie ulega zmianom w czasie. Z jednym wyjątkiem – od trzech lat dyskonty pną się w górę poszerzając swój udział w sprzedaży kosmetyków. Dyskonty zachęcają atrakcyjnymi cenami i coraz większym wyborem. Co jeszcze ma znaczenie dla polskiego konsumenta?
Drogerie wciąż najbardziej popularnym miejscem zakupów, dyskonty na trzecim miejscu
 
Najbardziej popularnym miejscem zakupów kosmetyków są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%), niż mężczyźni (67%). Popularność drogerii jako miejsca zakupów wzrasta wraz z wykształceniem (od 66% wśród osób z wykształceniem podstawowym do 89% w wyższym) i dochodami (74% wśród osób z dochodami do 1 000 zł, 87% z dochodami powyżej 2 000 zł).

Kolejnym popularnym miejscem zakupu kosmetyków według respondentów są hipermarkety. Kosmetyki kupuje w nich blisko 25% badanych. Na trzecim miejscu dyskonty, które w ostatnich latach mocno poszerzyły oferty kosmetyków zarówno tych markowych jak i pod markami własnymi. W zeszłorocznej edycji dyskonty zajmowały czwarte miejsce w tym zestawieniu, a w edycji z 2014 r. dopiero siódme. To dowodzi, że strategia wprowadzenia szerszej oferty kosmetycznej była dobrym posunięciem i przyniosła spodziewane efekty. Udział dyskontów w rynku kosmetycznym wzrósł z 6% w 2010 roku do 10,5% w 2015. W najbliższych dwóch latach spodziewamy się dalszego wzrostu dyskontów kosztem drogerii, ale także i hipermarketów czy w końcu supermarketów (są w podobnych lokalizacjach), do czego będzie się przyczyniać ich ekspansja, szersza oferta kosmetyczna oraz rosnące zaufanie społeczeństwa do marek własnych. W późniejszym okresie (2018/2019) gwałtowny wzrost dyskontów wyhamuje. Oczekiwana poprawa sytuacji finansowej polskich konsumentów i wzrost ich siły nabywczej będą sprzyjać zwiększaniu wydatków na kosmetyki ze średniej i wyższej półki cenowej, których najszersza oferta dostępna jest właśnie w drogeriach. Ponadto dyskonty nie będą w stanie w nieskończoność poszerzać swojej oferty kosmetycznej, gdyż są mocno ograniczone powierzchnią handlową. W związku z tym przyrost oferty w niedługim czasie przestanie podbijać wzrosty sprzedaży kosmetyków w tym kanale.

porawione_2.jpg


Od ceny kosmetyku ważniejsza skuteczność i przyjemny zapach
 
Respondenci biorący udział w badaniu zostali poproszeni o ocenę, jakie kryteria są dla nich najważniejsze przy wyborze kosmetyków. Dla 88% respondentów ważnym kryterium okazała się dobra jakość rozumiana tez jako dobra skuteczność danego produktu. W drugiej kolejności najwięcej wskazań dotyczyło zapachu danego kosmetyku - okazało się, że spełnienie tego kryterium przez konkretny produkt jest ważny dla 79% respondentów. Cena, już dawno przestała być dla klientów najważniejsza, co ma związek z poprawą dobrobytu Polaków na przestrzeni lat. W tegorocznej edycji badania zajęła ona trzecie miejsce pod względem ważności przy wyborze kosmetyków. Jako bardzo ważne kryterium wskazało ją 77% respondentów, podczas gdy dla 8% respondentów nie ma ona żadnego znaczenia przy wyborze kosmetyku. Naturalność danego kosmetyku to kryterium wskazane jako ważne  przez 55% respondentów. Odsetek osób, które uważają to kryterium za ważne rośnie na przestrzeni lat. Ma to z wiązek z trendem, jaki ostatnimi laty da się obserwować wśród polskich konsumentów. Wraz z modą na ekologię i zdrowy tryb życia, kosmetyki naturalne zyskują coraz szersze grono zwolenników. Z roku na rok rośnie świadomość klientów, którzy są coraz bardziej dociekliwi, czytają składy produktów oraz wybierają te najwyższej jakości.

Podobnie jak kryterium ceny, również kryterium znanej marki traci na znaczeniu przy wyborze kosmetyków przez konsumenta. Ma to związek z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych również w segmencie kosmetyków. Polacy przekonali się do tańszych odpowiedników produktów markowych i często wręcz deklarują, że nie widzą różnicy w jakości między produktem markowym, a jego odpowiednikiem pod marką własną. W tegorocznej edycji badania znana marka była ważnym kryterium dla blisko połowy respondentów. Jedna czwarta respondentów deklarowała, że to kryterium nie ma dla nich żadnego znaczenia.

45% respondentów wskazało, że ważnym dla nich kryterium jest to, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Według PMR odsetek takich odpowiedzi będzie rósł w kolejnych edycjach badania, a ma to związek z zauważonym przez graczy rynkowych trendem patriotyzmu konsumenckiego. Wysoka jakość polskich produktów oraz zaufanie, jakim darzą je konsumenci pozwalają im w ostatnim czasie konkurować z zagranicznymi markami.

2_3.jpg

tagi: kosmetyki , drogeria , dyskont , sprzedaż , cena , konsument ,