Rok 2015 za nami. Jaki był to okres dla McCormick Polska?
Rok 2015 był dla firmy bardzo dobry, a produkty Kamis to lider na rynku w kategorii ziół i przypraw. W listopadzie 2015 roku osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii w tej kategorii. Jesteśmy liderem również w kategorii musztard i stale będziemy naszą pozycję w obydwu tych kategoriach umacniać i rozwijać. Kamis jest marką premium, za którą stoi ogromna jakość i oferuje najszerszą gamę produktów w swojej kategorii. Kamis to również wielka marka z ogromnymi aspiracjami. W 2015 roku wprowadziliśmy 30 nowych produktów – włączając 16 nowości w kategorii grilla. W tej kategorii mamy szeroki wybór przypraw suchych i marynat oraz przypraw. Odnotowaliśmy też 18% wzrost naszych inwestycji w kwestii reklamy i promocji naszych marek w stosunku do roku poprzedniego.
Co stanowiło największe wyzwanie dla firmy McCormick na polskim rynku ziół, przypraw i mieszanek przyprawowych w ostatnich latach? Jakie wyzwania są przed Wami?
Jednym z największych wyzwań na rynku żywności jest stały wzrost cen towarów. Niemniej jednak nawet w takiej sytuacji podtrzymujemy najwyższą jakość produktów. Nie ma w tej kwestii żadnych kompromisów. Naszym celem jest ograniczenie w stopniu jak najbardziej możliwym wpływu wzrostu cen surowców na naszych klientów oraz konsumentów. Jesteśmy w stanie to osiągnąć dzięki naszemu globalnemu programowi ciągłego wszechstronnego udoskonalenia (CCIP), który stale pomaga nam redukować koszty i ulepszać produkcję. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze dają nam na poziomie globalnym możliwość, aby pochłonąć niektóre ze zwiększających się kosztów surowców oraz inwestować w działania marketingowe, jak i innowacje produktowe. Głównym celem McCormick jest zapewnienie konsumentom najlepszych produktów z najwyższym standardem i zgodnych z zasadami bezpieczeństwa żywności. Zarówno Kamis jak i cały McCormick ma jakość w genach, a nasza marka jest rozpoznawana jako ta najwyższej jakości.
W ubiegłym roku wprowadziliście wiele nowych produktów, zmieniliście logo, przeprowadziliście wiele akcji promocyjnych i edukacyjnych. Jaka była reakcja rynku na te działania?
Doskonała! W ciągu ostatnich dwóch lat zauważyliśmy, że 86% konsumentów jest otwartych na nowe smaki. W odpowiedzi na to skupiliśmy się na wprowadzaniu nowości popierając je ciągłymi kampaniami marketingowymi. Chcemy dać konsumentom nowe smaki, nowe przepisy, nowe dania. Chcemy wykorzystać wszystkie nasze zdolności i możliwości, aby dokonać jak najlepszego marketingu marki na rynku globalnym oraz europejskim, a także zarządzać jak najlepiej markami Kamis i Galeo, i oczywiście budować jak najlepsze relacje z klientami na rynku polskim. Stale inwestujemy w rozwój produktów na polski rynek, oferując szeroką gamę wysokiej jakości przypraw oraz ziół. W 2015 roku wprowadziliśmy 30 produktów w różnych kategoriach, powiększyliśmy linię naszych produktów o nowości: 4 liofilizowane pojedyncze przyprawy w szklanych słoiczkach, 3 rodzaje pieprzu i 3 rodzaje papryki w puszkach dla bardziej wymagających klientów, którzy lubią eksperymentować ze smakami podczas gotowania. Wdrożyliśmy również trzy nowe warianty najlepiej sprzedających się przypraw, dając tym samym naszym konsumentem nowe smaki i nowe inspiracje do klasycznych dań, takich jak kurczak, gyros czy mięso mielone. Wprowadziliśmy też 16 nowych przypraw na sezon grillowy. Ponadto wdrożyliśmy pomysł szybkiej sprzedaży na displayach w handlu tradycyjnym. Klienci mają teraz możliwość w łatwy sposób dotrzeć do naszych produktów. Podkreślamy tym samym nasze miejsce w sklepie – w szczególności nasze nowe produkty. W tym roku będziemy wprowadzać tę koncepcję również w handlu nowoczesnym.
Czy ten rok będzie równie aktywny pod względem promocji produktów, jak ten ubiegły?
Oczywiście będziemy cały czas silnie działać i kontynuować oraz rozwijać to, co zaczęliśmy w ubiegłym roku. O produktach powiem niewiele, ale mogę na pewno zagwarantować, że zaprosimy Waszą redakcję ponownie w ciągu najbliższych trzech miesięcy, jak już będziemy mogli szczegółowo powiedzieć w jakiej kategorii i jakie nowe produkty będą wprowadzane. Jak będziemy gotowi, na pewno będziemy chcieli się tymi informacjami podzielić i pochwalić.
Jaką strategię marketingową zaplanowaliście na rok 2016 dla marki Kamis, a jaką dla marki Galeo? Czy planujecie silnej inwestować w portfolio w tym roku w stosunku do roku ubiegłego.
Cały czas rozwijamy i inwestujemy w nowe produkty i na bieżąco wprowadzamy je do naszego portfolio. Musimy podążać za oczekiwaniami konsumentów i wprowadzać innowacje w naszych kategoriach. Będziemy inwestować również w komunikację – telewizja, komunikacja internetowa, cyfrowa. Chcemy kontynuować komunikację za pośrednictwem fanpage na Facebooku oraz strony internetowej – www.kamis.pl. Aktywność naszej strony internetowej wzrosła o 50% w stosunku do ubiegłego roku, a liczba fanów na Facebooku zwiększyła się o 20%! Jesteśmy mocno nastawieni na silny rozwój naszych marek poprzez stronę internetową, czerpiąc również korzyści z europejskiej platformy cyfrowej McCormick i światowego doświadczenia cyfrowego. Wdrażamy też nowe rozwiązania cyfrowe. Na pewno będziemy kontynuować promocję dla obydwu marek i rozwijać je w silnym tempie.
Jak ważnym elementem kampanii reklamowej jest prasa handlowa, skierowana do detalistów?
Prasa jest bardzo istotna i stanowi integralną częścią naszej strategii marketingowej. Jest nośnikiem, który służy do tego, aby wyjaśniać i edukować właścicieli sklepów, aby dzielić się planami komunikacji marketingowej. Prasa branżowa jest niezbędnym dopełnieniem całego kanału komunikacji i widzimy same pozytywne aspekty współpracy.
W ostatnim czasie bardzo zauważalny jest w Polsce wzrost zainteresowania kulinariami, czy ten trend sprzyja rozwojowi kategorii takich jak zioła i przyprawy?
Polska kategoria ziół i przypraw rośnie bardzo dynamicznie. Wartościowo – jej skumulowany wskaźnik wzrostu z ostatnich 6 lat wynosi 9,5%, zaś ilościowo jest to wynik 7%. Skąd ten pozytywny trend? Konsumenci poszukują nowych pomysłów na gotowanie, chcą próbować nowych smaków. Możemy rozróżnić cztery wyznaczniki: tłuszcze, sól, cukier, zioła i przyprawy. Zioła i przyprawy dostarczają konsumentom wielu zdrowych rozwiązań żywieniowych. Na szczęście używają ich coraz więcej. Komunikujemy więcej w kwestii żywności, niż w kwestii zdrowego żywienia. Nie ulega jednak wątpliwości, że świetny smak jest kluczem do konsekwentnego dokonywania zdrowych wyborów, i w tym przypadku zioła i przyprawy mogą pomóc – nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Polscy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego co jedzą i przywiązują coraz większą uwagę do posiłków. Szukają naturalnych rozwiązań, nie tracąc przy tym na smaku. Są skupieni na tym co i w jaki sposób gotują, odbiegają od gotowych posiłków zwłaszcza wtedy, gdy nie zawierają one naturalnych składników. My oferujemy zioła i przyprawy, które są zdrową alternatywą. Chcemy zminimalizować dodawanie do potraw soli, cukru oraz tłuszczy. Wszystkie diety wegetariańskie czy bezglutenowe są oparte na ziołach i przyprawach.
Posiadacie w swoim portfolio różne kategorie produktów. Które z nich mają możliwość największego wzrostu? Które z nich będziecie najbardziej rozwijać?
Oczywiście jest to zdecydowanie pod każdym względem kategoria ziół i przypraw, ponieważ jest modna, inspiruje do zdrowych wyborów żywieniowych i przede wszystkim aromatyczna. Jesteśmy światowym liderem w tej kategorii dlatego widzimy w niej największy potencjał. Po pierwsze – konsumenci mają ogromne wymagania co do smaku. Po drugie – nasza kategoria stale rośnie, pomimo spadku ekonomicznego. Konsumenci gotują więcej w domu, ale rynek zmienia się również na lepsze kiedy konsumenci odkrywają nowe smaki w restauracjach i próbują je przenieść do domowej kuchni. Najważniejsze jest to, że trend zdrowej kuchni jest oparty przede wszystkim na ziołach i przyprawach. Będziemy oczywiście wprowadzać nowe produkty, jednak na obecną chwilę jest jeszcze za wcześnie aby o tym mówić. Do tych rozmów będziemy mogli wrócić w drugim kwartale tego roku.
Bardzo dziękuję za rozmowę
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny.