Wiadomości

Penta Investments: wzrost aktywów do 1,2 mld euro w 2007 roku

Środa, 01 października 2008
Penta Investments - środkowo-europejska grupa inwestycyjna, działająca w obszarze private equity i rozwoju nieruchomości - osiągnęła na koniec 2007 roku skonsolidowany zysk netto w wysokości 105 mln euro (obliczony zgodnie ze standardami IFRS). Wartość aktywów netto Grupy wzrosła w 2007 roku o 590 mln euro i - zgodnie z szacunkami własnymi - wyniosła 1,2 mld euro. Wartość aktywów ogółem* należących do Penta Investments przekroczyła w 2007 roku 1,7 miliarda euro.

Penta Investments to grupa inwestycyjna, która powstała w 1994 roku. Jest jedną z największych firm z sektora PE w Europie Centralnej i ma udziały w niemal 30 spółkach zlokalizowanych na terenie Europy oraz w Rosji. Wartość skonsolidowanej sprzedaży Grupy osiągnęła 1,3 miliarda euro przy zachowaniu - od 2000 roku - średniej stopy zwrotu na poziomie 50%.

 

"Obecnie posiadamy inwestycje w 11 krajach, a naszym priorytetem jest dalsza ekspansja. Dostosowujemy własne kryteria inwestycyjne i wewnętrzne procesy do specyfiki nowych regionów i do roku 2013 chcemy stać się wiodącą europejską grupą inwestycyjną w naszym sektorze" - powiedział Jaroslav Haščák, partner zarządzający Penta Investments.

 

Kluczowe inwestycje Penta Investments w sektorze private equity to firmy takie jak: Slovalco i ZSNP, (branża metalurgiczna), PPC Energy Group (energetyka), Fortuna (zakłady bukmacherskie), Dr. Max (sieć aptek) oraz sieć sklepów format convenience - Żabka. W ciągu ubiegłego roku Penta Investments z sukcesem rozwinęła działalność znajdującego się w portfolio grupy, największego w Czechach, producenta sprzętu lotniczego Aero Vodochody.

 

"Zgodnie z nowymi kryteriami inwestycyjnymi nastawieni jesteśmy na projekty o wartości z przedziału 100-250 mln euro. Od 2007 roku skupiamy się na inwestycjach, które mają znaczące możliwości rozwoju" - dodał Jaroslav Haščák.

 

Penta Investments jest jednym z trzech wiodących deweloperów działających na rynku słowackim. Dotyczy to zarówno zrealizowanych i planowanych projektów budowlanych, jak i atrakcyjności posiadanych gruntów. W 2007 roku Penta Investmnents rozpoczęła drugą fazę budowy centrum biznesowego Digital Park. Projekt ten - realizowany w stolicy Słowacji - zapewni 40 tysięcy metrów powierzchni przeznaczonej pod wynajem. Inny bratysławski projekt - The Port - jest w fazie tworzenia. Zostanie on wybudowany w prestiżowej dzielnicy miasta o światowej klasy architekturze i szerokiej ofercie wypoczynkowo-handlowej, w której w przyszłości powstanie rozbudowana infrastruktura mieszkaniowa, usługowa i biznesowa.

 

* Z Uwzględnieniem sektora nieruchomości

 

Penta Investments na rynku Polskim

W Polsce Penta Investments posiada 5 aktywnych inwestycji:

Żabka Polska SA, przejęta w 2007 roku największa sieć sklepów typu convenience w Polsce, od 2008 roku działająca również w Czechach;Fortuna Holding - zakłady bukmacherskie, obecne również na Słowacji, Czechach i w Chorwacji;Wirtualny operator Mobilking, który rozpoczął działalność w lutym 2008 roku. Mobile Entertainment Company, do której należy Mobilking, jest jedną ze spółek, w które inwestuje Penta;Sieć aptek Dr. MAX działających także w Czechach i na Słowacji;Operator sieci kablowej Stream Communications.

 

Żabka Polska SA - obecnie najistotniejsza inwestycja Penta Investments na rynku polskim - intensywnie się rozwija umacniając pozycję lidera segmentu convenience na krajowym rynku FMCG. Nowoczesny sposób zarządzania spółką w połączeniu z konsekwentną realizacją strategii nakierowanej na umacnianie pozycji rynkowej, pozwoliły Żabce dynamicznie zwiększać wyniki finansowe. Dotyczy to zarówno przychodów spółki, jak i osiąganego przez nią zysku netto. W 2006 roku zysk netto wzrósł aż o 720%, a w 2007 roku o 150%. Trwały element strategii spółki to intensywny rozwój jakościowy i ilościowy sieci -  około 200 nowych placówek rocznie.

 

Żabka Polska SA

Żabka Polska SA jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience prowadzonych pod marką Żabka. W ciągu ponad 10 lat działalności na krajowym rynku zdobyła pozycję niekwestionowanego lidera tego segmentu handlu polskiego.

 

Sieć sklepów Żabka to nowoczesna i przyszłościowa koncepcja handlu detalicznego, która ma na celu przede wszystkim zapewnienie klientom wygody w dokonywania zakupów. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów - w niemal 2000 sklepów Żabka - oferowane są najlepsze markowe produkty i usługi.

 

W 2007 roku 100% udziałów Żabka Polska SA zostało zakupione przez czesko-słowacki fundusz inwestycyjny Penta Investments. Nowy właściciel kontynuuje strategię rozwoju spółki i dalszą rozbudowę formatu convenience w Polsce. Doświadczenie firmy na rynku krajowym planuje wykorzystać na rynku czeskim. W kwietniu w Pradze otwarto pierwszy sklep sieci. Do końca roku zaplanowano otwarcie 50 placówek.

 

Wizja firmy Żabka Polska SA zakłada umacnianie pozycji największej i nowoczesnej sieci sklepów typu convenience w Polsce. Podstawowym celem firmy jest stały rozwój sieci, efektywna obsługa sklepów oraz stworzenie wyjątkowej oferty towarów i usług, zaspokajającej maksimum potrzeb lokalnych społeczności. Aby zrealizować tę misję sklepy sieci Żabka posiadają dogodne lokalizacje i charakteryzują się powierzchnią sprzedaży - ok. 70 m², umożliwiającą szybkie i wygodne zakupy. Sklepy są czynne od 6.00 do 23.00 przez 365 dni w roku.

 

Więcej informacji o spółce na: http://www.zabka.pl/

 

tagi: Penta ,