Penta Investments to grupa inwestycyjna, która powstała w 1994 roku. Jest jedną z największych firm z sektora PE w Europie Centralnej i ma udziały w niemal 30 spółkach zlokalizowanych na terenie Europy oraz w Rosji. Wartość skonsolidowanej sprzedaży Grupy osiągnęła 1,3 miliarda euro przy zachowaniu - od 2000 roku - średniej stopy zwrotu na poziomie 50%.
"Obecnie posiadamy inwestycje w 11 krajach, a naszym priorytetem jest dalsza ekspansja. Dostosowujemy własne kryteria inwestycyjne i wewnętrzne procesy do specyfiki nowych regionów i do roku 2013 chcemy stać się wiodącą europejską grupą inwestycyjną w naszym sektorze" - powiedział Jaroslav Haščák, partner zarządzający Penta Investments.
Kluczowe inwestycje Penta Investments w sektorze private equity to firmy takie jak: Slovalco i ZSNP, (branża metalurgiczna), PPC Energy Group (energetyka), Fortuna (zakłady bukmacherskie), Dr. Max (sieć aptek) oraz sieć sklepów format convenience - Żabka. W ciągu ubiegłego roku Penta Investments z sukcesem rozwinęła działalność znajdującego się w portfolio grupy, największego w Czechach, producenta sprzętu lotniczego Aero Vodochody.
"Zgodnie z nowymi kryteriami inwestycyjnymi nastawieni jesteśmy na projekty o wartości z przedziału 100-250 mln euro. Od 2007 roku skupiamy się na inwestycjach, które mają znaczące możliwości rozwoju" - dodał Jaroslav Haščák.
Penta Investments jest jednym z trzech wiodących deweloperów działających na rynku słowackim. Dotyczy to zarówno zrealizowanych i planowanych projektów budowlanych, jak i atrakcyjności posiadanych gruntów. W 2007 roku Penta Investmnents rozpoczęła drugą fazę budowy centrum biznesowego Digital Park. Projekt ten - realizowany w stolicy Słowacji - zapewni 40 tysięcy metrów powierzchni przeznaczonej pod wynajem. Inny bratysławski projekt - The Port - jest w fazie tworzenia. Zostanie on wybudowany w prestiżowej dzielnicy miasta o światowej klasy architekturze i szerokiej ofercie wypoczynkowo-handlowej, w której w przyszłości powstanie rozbudowana infrastruktura mieszkaniowa, usługowa i biznesowa.
* Z Uwzględnieniem sektora nieruchomości
Penta Investments na rynku Polskim
W Polsce Penta Investments posiada 5 aktywnych inwestycji:
Żabka Polska SA, przejęta w 2007 roku największa sieć sklepów typu convenience w Polsce, od 2008 roku działająca również w Czechach;Fortuna Holding - zakłady bukmacherskie, obecne również na Słowacji, Czechach i w Chorwacji;Wirtualny operator Mobilking, który rozpoczął działalność w lutym 2008 roku. Mobile Entertainment Company, do której należy Mobilking, jest jedną ze spółek, w które inwestuje Penta;Sieć aptek Dr. MAX działających także w Czechach i na Słowacji;Operator sieci kablowej Stream Communications.
Żabka Polska SA - obecnie najistotniejsza inwestycja Penta Investments na rynku polskim - intensywnie się rozwija umacniając pozycję lidera segmentu convenience na krajowym rynku FMCG. Nowoczesny sposób zarządzania spółką w połączeniu z konsekwentną realizacją strategii nakierowanej na umacnianie pozycji rynkowej, pozwoliły Żabce dynamicznie zwiększać wyniki finansowe. Dotyczy to zarówno przychodów spółki, jak i osiąganego przez nią zysku netto. W 2006 roku zysk netto wzrósł aż o 720%, a w 2007 roku o 150%. Trwały element strategii spółki to intensywny rozwój jakościowy i ilościowy sieci - około 200 nowych placówek rocznie.
Żabka Polska SA
Żabka Polska SA jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience prowadzonych pod marką Żabka. W ciągu ponad 10 lat działalności na krajowym rynku zdobyła pozycję niekwestionowanego lidera tego segmentu handlu polskiego.
Sieć sklepów Żabka to nowoczesna i przyszłościowa koncepcja handlu detalicznego, która ma na celu przede wszystkim zapewnienie klientom wygody w dokonywania zakupów. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów - w niemal 2000 sklepów Żabka - oferowane są najlepsze markowe produkty i usługi.
W 2007 roku 100% udziałów Żabka Polska SA zostało zakupione przez czesko-słowacki fundusz inwestycyjny Penta Investments. Nowy właściciel kontynuuje strategię rozwoju spółki i dalszą rozbudowę formatu convenience w Polsce. Doświadczenie firmy na rynku krajowym planuje wykorzystać na rynku czeskim. W kwietniu w Pradze otwarto pierwszy sklep sieci. Do końca roku zaplanowano otwarcie 50 placówek.
Wizja firmy Żabka Polska SA zakłada umacnianie pozycji największej i nowoczesnej sieci sklepów typu convenience w Polsce. Podstawowym celem firmy jest stały rozwój sieci, efektywna obsługa sklepów oraz stworzenie wyjątkowej oferty towarów i usług, zaspokajającej maksimum potrzeb lokalnych społeczności. Aby zrealizować tę misję sklepy sieci Żabka posiadają dogodne lokalizacje i charakteryzują się powierzchnią sprzedaży - ok. 70 m², umożliwiającą szybkie i wygodne zakupy. Sklepy są czynne od 6.00 do 23.00 przez 365 dni w roku.
Więcej informacji o spółce na: http://www.zabka.pl/
tagi: Penta ,
W tym roku Browar Okocim świętuje 180-lecie istnienia. Z tej...
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Grupa wypracowała stabilne wyniki finansowe na poziomie 287,4...
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...