Leszek Cieciura, Zastępca Dyrektora ZUH Robico podsumowując rok 2015 opowiada o trudnościach branży mleczarskiej, najważniejszych wydarzeniach w 25-letniej działalności firmy, tajemnicy sukcesu KEFIRU ROBICO, a także walorach szklanych opakowań.
ZUH Robico powstało 25 lat temu, proszę wymienić przełomowe wydarzenia w dziejach firmy.
Zacznę od początku i chronologicznie. 1988 rok to utworzenie Zakładu Usług Technicznych i w niedługim czasie rozpoczęcie produkcji kefiru. W 1999 r. uchwałą nr 3 z dnia 2 marca przekształcono ZUT w Zakład Usług Handlowych Robico. W latach 1998-2000 nastąpiło uruchomienie produkcji kefiru Natura Robico, w 2001 – produkcji KEFIRU ROBICO, a w 2004 r. – produkcji ZIMNEGO MLEKA w OSM w Radomsku. W 2007 roku dokonaliśmy zakupu linii do mikrofiltracji i nastąpiło uruchomienie nalewu ZIMNEGO MLEKA w OSM Krośniewice O/Niedrzew. Rok 2012 to czas uruchomienia produkcji śmietany w szklanym opakowaniu w OSM Grodzisk Mazowiecki. W roku 2013 uruchomiliśmy produkcję maślanek w OSM w Radomsku, a w 2014 – produkcję KEFIRU ROBICO w ŁSM JOGO w Łodzi.
A jaki był rok 2015 dla całej branży i ZUH Robico?
Rok 2015, zwłaszcza dla branży mleczarskiej, był rokiem trudnym. Wiele Spółdzielni ma w swoich magazynach ogromne ilości mleka OMP, PMP, masła czy też serów żółtych. Produkty te determinują nasz eksport, a ich ceny światowe nie są na poziomie oczekiwanym przez branżę mleczarską. Wszyscy liczą, że sytuacja zacznie się poprawiać, ale na dzień dzisiejszy na horyzoncie nie widać wielkich perspektyw dla zmiany na lepsze. W kwietniu br. zniesione zostały kwoty mleczne (tzw. limity produkcji mleka), co sprawiło, że produkcja mleka wzrosła. Niestety, bardzo mocno spadły ceny w skupie, a co za tym idzie, opłacalność produkcji zmalała. Dodatkowo producenci mleka, którzy przekroczyli limity produkcji musieli ponieść kary za nadprodukcję. W dłuższej perspektywie, jeżeli sytuacja na rynkach zagranicznych nie ulegnie zmianie, może to spowodować, że część gospodarstw zrezygnuje z produkcji mleka, a pozostałe zaczną ograniczać ją z uwagi na niską opłacalność. Jedyną szansą dla branży jest zwiększenie eksportu poprzez szukanie i sprzedaż wyrobów mleczarskich na nowych rynkach zbytu. W Polsce w porównaniu z Europą nadal utrzymuje się niskie spożycie mleka w przeliczeniu na jedną osobę. Pomimo tego, rynek krajowy jest już mocno nasycony i nie jest w stanie wchłonąć nadwyżek produkcyjnych. Dodatkowo nasze państwo przez lata nie zrobiło nic, aby chronić nasz rodzimy rynek i dało to możliwość na sprowadzanie i sprzedaż wielu produktów spożywczych z zagranicy ograniczając w ten sposób możliwości sprzedażowe naszych producentów.
Jeżeli chodzi o Robico, to rok 2015 był dla nas dobrym czasem. Praktycznie we wszystkich naszych kategoriach odnotowaliśmy zwiększoną sprzedaż, nie biorąc pod uwagę nowych klientów. Największe wzrosty wystąpiły w kategorii KEFIR ROBICO. W 2015 r. udało nam się również powiększyć nasze rynki sprzedażowe o nowych kontrahentów. Przy obecnym kryzysie w branży i dużej konkurencji wewnętrznej niestety nie jest to łatwą sprawą. W naszym przypadku jednak postawienie kilkanaście lat temu na budowę i rozwój marki ROBICO – KEFIRU ROBICO opłaciło się. W kefirach, nie licząc marek własnych, jesteśmy od kilku lat drugą marką w Polsce.
Majowa kampania promująca kefir w Polsce przyniosła efekty. Proszę o podsumowanie.
Nasza firma po raz pierwszy przeprowadziła na tak szeroką skalę ogólnopolską kampanię reklamową marki Robico. Kampania łączyła w sobie działania wizerunkowe ze wzmożonym wsparciem sprzedaży produktów poprzez promocję konsumencką. Strategia kampanii miała przede wszystkim na celu zbudowanie globalnego zasięgu marki oraz wzmocnienie świadomości marki wśród obecnych konsumentów. Przeprowadzona została przy wykorzystaniu większości kanałów komunikacji, które obejmowały: telewizję, internet, radio, outdoor, prasę, PR, social media, materiały POS. Reklama nie była typową dla naszej branży, jaką często możemy oglądać w TV. Wybrana przez nas agencja stworzyła oryginalną animację wyróżniającą nas w kategorii. Telewizyjna reklama KEFIRU ROBICO w humorystyczny sposób ukazywała korzyści oraz właściwości naszego flagowego produktu. Komunikowaliśmy w ten sposób najważniejsze wartości marki jakimi są niepowtarzalny smak, jakość, świeżość i dbałość o zdrowy styl życia. Dodatkowym wsparciem był dla nas konkurs konsumencki, który cieszył się dużą popularnością i przyciągnął do zabawy wielu konsumentów z całego kraju. W mojej ocenie przeprowadzona przez Robico kampania przyniosła zamierzone efekty. W przyszłości będziemy kontynuować nasze działania reklamowe przy wykorzystaniu stworzonej kreacji. Chcemy jednak koncentrować się na rozwoju Robico w regionach.
Czym w 2016 roku zaskoczycie konsumentów?
Nie mogę na chwilę obecną zdradzić szczegółów. Pracujemy nad nowym produktem, który, jak wszystko ułoży się pomyślnie, zostanie wprowadzony na rynek jesienią 2016 r.
KEFIR ROBICO jest jednym z najlepiej sprzedających się kefirów w Polsce. Dlaczego?
Tajemnica sukcesu KEFIRU ROBICO tkwi w samym produkcie. Jest on produkowany w sposób tradycyjny, metodą termostatową. Proces dojrzewania i fermentacji zachodzi osobno w każdej zamkniętej butelce. To produkt czysty, zawierający żywe kultury bakterii i drożdży kefirowych. W swoim składzie nie zawiera mleka w proszku. Jego zaletą m.in. jest fakt, że posiada on charakterystyczną, zwartą konsystencję powstającą podczas dojrzewania. Współcześnie – troska o zdrowie, a co za tym idzie o spożywanie produktów jak najzdrowszych i bez konserwantów, przenika do masowej świadomości. To powoduje, że chcieć odżywiać się zdrowo zaczyna nawet przeciętny Kowalski. A nasz kefir nie ma nic do ukrycia i jest dobry dla każdego. Zawsze oferujemy naszym konsumentom KEFIR ROBICO o tym samym standardzie i najwyższej jakości. Ten smak Robicolosalną różnicę. Nasi klienci to doceniają, co przekłada się na skłonność do rekomendacji, którą obserwujemy na wielu forach internetowych oraz w mediach społecznościowych.
Mleko ma swoich zwolenników i przeciwników. Robico poleca mleko świeże, czyli…
Mleko mikrofiltrowane – ZIMNE MLEKO. Mleko jest niezastąpionym źródłem głównie wapnia i ryboflawiny (witamina B2). Jest ono szczególnie ważne w żywieniu dzieci. Nasza firma w 2004 r. jako pierwsza w Polsce wprowadziła na rynek mleko nalewane przy użyciu nowoczesnej technologii mikrofiltracji. ZIMNE MLEKO to pierwsze w Polsce mleko, w którym bakterie są fizycznie usuwane poprzez gęste sita w procesie mikrofiltracji. To dzięki mikrofiltracji ZIMNE MLEKO jest czystsze i smaczniejsze w porównaniu ze wszystkimi innymi. ZIMNE MLEKO to jedyne na polskim rynku świeże (sprzedawane) mleko w szklanej butelce. Opakowanie szklane w pewien sposób jest powrotem do przeszłości i sposobem na wyróżnienie się. Obecnie na rynku jest tylko kilku graczy, którzy produkują podobne mleko w innym opakowaniu. ZIMNE MLEKO jest mlekiem niskopasteryzowanym (temp. 72-74 ˚C) nadaje się prosto do picia bez konieczności gotowania. Produkt ten zachowuje też walory mleka „prosto od krowy”.
Butelka szklana chroni produkt i daje gwarancję zachowania czystości oraz smaku. To nie przypadek, że najbardziej ekskluzywne produkty, takie jak prestiżowe artykuły spożywcze oraz żywność dla dzieci wymagają najbardziej bezpiecznych technologii, są sprzedawane i pakowane w szklanych opakowaniach. To jest wybór konsumentów i jedyna droga do zachowania najlepszej jakości produktów z najwyższej półki.
A czy polscy konsumenci są tego świadomi?
Szkło jest zaufanym i sprawdzonym opakowaniem dla ochrony zdrowia, smaku i środowiska. Szkło chroni produkt w najczystszy, najbardziej przyjemny sposób i nie wymaga żadnych tworzyw sztucznych ani dodatków do żywności zachowujących jej smak. Szkło również nie wchodzi w żadną reakcję z przechowywaną w nim żywnością lub napojami i nie wpływa na ich smak. Co więcej szkło wykonane może być aż w 90% z materiału z recyklingu i wreszcie w 100% może być powtórnie użyte. Polscy konsumenci postrzegają szklane opakowanie jako to najwyższej jakości, co sprawia, że idealnie komponuje się z produktami naturalnymi, zdrowymi, traktowanymi w większości jako produkty premium. Moim zadaniem są to kluczowe cechy, które mają ogromny wpływ na preferencje i upodobania naszych konsumentów. Są oni świadomi, że szkło jest najbardziej ekologicznym z opakowań. Podsumowując, polscy konsumenci pozycjonują opakowania szklane jako najbardziej przyjazne środowisku. Najlepiej zachowują one smak i trwałość produktu, co jest drugą w kolejności cechą na jaką zwracają uwagę po wyborze opakowania.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Dawiec