„Wawel. Radość wyzwala” – o kampanii promocyjnej, bogatym portfolio produktowym, a także dobrych wynikach sprzedażowych w 2015 i planach na 2016 rok – opowiada Robert Okoński, Dyrektor Sprzedaży w firmie Wawel
Wawel wyzwala radość w najnowszej kampanii, która rozpoczęła się w połowie października. Jakie działania marketingowe prowadzone są w jej ramach?
Kampania promuje ofertę czekolad marki Wawel, które teraz dostępne są w opakowaniach ze zmienioną grafiką i w nowych formach.
Zintegrowane działania marketingowe obejmują kampanię telewizyjną pod hasłem „Świat dla Ciebie zatańczy” (emisja spotu w największych stacjach telewizyjnych do końca grudnia 2015 r.), konkurs konsumencki na stronie wawelradoscwyzwala.pl, kampanię reklamową w internecie, spot radiowy oraz materiały promocyjne w punktach sprzedaży.
Z myślą o udoskonaleniu oferty marka zadbała o odświeżenie wyglądu całego portfolio czekolad. Jakie zmiany zostały wprowadzone?
Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowej formy czekolady, w której każda kostka sygnowana jest logo marki, ale nie to jest najistotniejsze. Dzięki nowej formie tabliczki są wygodniejsze i zyskały więcej nadzienia. Nazwy tabliczek się nie zmienią – wyjątkiem jest czekolada Gorzka Krakowska, która od tej pory będzie dostępna pod nazwą Gorzka. Zdecydowaliśmy się także na odświeżenie grafiki na opakowaniach.
Wszystkie te działania realizują założenie marki o wzmocnieniu swojej pozycji w kategorii czekolad. Czy widać już efekty?
Od ponad trzech lat jesteśmy najszybciej rosnącą marką w tym segmencie oraz zdecydowanym liderem rynku jeżeli chodzi o czekolady deserowe i gorzkie – mamy tu ponad 30% udziału. Zamierzamy kontynuować rozwój w kluczowej dla nas kategorii.
Jakie efekty handlowe przynoszą działania marketingowe firmy Wawel realizowane bezpośrednio w sklepach detalicznych? Jaką rolę w komunikacji odgrywa prasa handlowa?
Dostrzegamy potencjał prasy handlowej w zakresie docierania do naszych partnerów biznesowych. Wiemy, że szczególnie detaliści chętnie z niej korzystają, dlatego też udostępnione w prasie handlowej materiały marketingowe i reklamy są cenne dla odbiorców detalicznych prowadzących działalność handlową.
Strategia rozszerzania portfolio o nowe segmenty nie jest dla spółki Wawel niczym nowym. Proszę opowiedzieć o sukcesie galaretek z nadzieniem i marce Fresh & Fruity.
Marka Fresh & Fruity z powodzeniem wpisuje się w strategię firmy „Wawel. Radość wyzwala”. Wiemy, że konsumenci lubią te galaretki i chętnie angażują się w działania podejmowane przez markę. Potwierdzeniem tego może być zaangażowanie uczestników dwóch letnich konkursów Fresh & Fruity, do których zgłosiły się dziesiątki tysięcy uczestników.
Owocowe galaretki Fresh & Fruity to wyroby na bazie pektyny pozyskiwanej z jabłek – ze względu na to, że nie zawierają żelatyny, stały się bardzo popularne wśród wegetarian. Już w kilka miesięcy od wprowadzenia na rynek stały się liderem kategorii galaretek. Postanowiliśmy więc zaproponować konsumentom połączenie dwóch silnych marek z naszego portfolio i stworzyliśmy czekoladę mleczną z cząstkami galaretek Fresh & Fruity, która cieszy się dziś dużą popularnością – znalazła się nawet w ofercie zimowej.
Jaki był rok 2015 dla poszczególnych marek Wawel?
Sprzedaż naszych produktów w 2015 roku wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego. Rozwijamy się stabilnie w oparciu o nasze kluczowe marki: Malaga, Kasztanki, Tiki Taki – w segmencie pralin, Michałki, Trufle, Mieszanka Krakowska – w kategorii cukierków czy też, wspomniane wcześniej, czekolady z Gorzką na czele.
Rok 2015 był na pewno bardzo dobry dla marki Fresh & Fruity, która w krótkim czasie od wprowadzenia, stała się liderem kategorii. Planujemy jej dalszy rozwój, ale jednocześnie cały czas wspieramy inne marki.
Jakie nowości urozmaicą portfolio Wawel w najbliższym czasie?
Wawel łączy dbałość o wysoką jakość składników, tradycyjne receptury z najwyższymi standardami kontroli jakości i poszukiwaniem nowych smaków. Staramy się proponować konsumentom produkty, które odznaczają się jakością i oryginalnością. W tym roku przygotowaliśmy kilka nowych smaków, które są już dostępne w sprzedaży, np. nowe warianty galaretek Fresh & Fruity, czekolada mleczna z kawałkami galaretek Fresh & Fruity czy cukierek Karmelowy. Z nowości pojawią się także: mleczna czekolada Kokosowa z wiórkami kokosowymi, dwuwarstwowa czekolada Mleczno-gorzka oraz cukierek Piernikowy – wszystkie dostępne w ofercie zimowej. Zainteresowanie konsumentów naszymi produktami motywuje nas do przygotowywania ciekawych nowości, dlatego również w kolejnym roku zaproponujemy nieznane dotąd smaki w ofercie naszej marki.
Czy zamierzacie wchodzić w nowe kategorie rynku słodyczy w 2016 roku?
Zgodnie z obietnicą marki, „Wawel. Radość wyzwala” chcemy oferować słodycze, których smak wyzwala prawdziwą radość. To dla nas ważne, żeby być blisko konsumentów i obserwować ich preferencje. W efekcie, tworzymy nowości, które zaskakują smakiem i jakością. Nieustannie też inwestujemy w rozwój technologii. Dzięki temu w przyszłym roku na pewno uda nam się pozytywnie zaskoczyć naszych klientów i wywołać uśmiechy na twarzach milionów Polaków, którzy ufają naszej marce.
Ceny surowców, w tym kakao i cukru są coraz wyższe, rosną koszty prowadzenia działalności – podwyżki cen są nieuniknione, czego nie akceptują sieci. Jaką macie strategię na tę sytuację?
Wzrost cen ziarna kakaowego i cukru zmuszają do poszukiwania innych niż cenowa przewag konkurencyjnych. Najwyższa jakość naszych produktów i zaufanie konsumentów do marki Wawel są istotnymi przewagami w stosunku do marek konkurencyjnych. Jednakże wobec tak znaczącego wzrostu cen kluczowych surowców, podwyżki cen są po prostu nieuniknione. Nie będą one jednak zbyt dużym obciążeniem dla konsumentów.
Jakie inne wyzwania stoją przed branżą „słodyczową”? W jaki sposób będziecie je pokonywać?
Poziom konsumpcji słodyczy w Polsce stale się zwiększa, a potencjał rynku jest nadal duży. Dlatego, umacniając markowe wyroby z portfolio Wawel, będziemy starali się budować kolejne silne marki z produktami, które będą doceniane przez konsumentów za jakość i smak. Cenimy opinie konsumentów, pytamy o ich preferencje i ulubione smaki, a nawet zapraszamy ich do testowania i recenzowania naszych wyrobów – wszystko po to, aby produkty Wawel były jak najbliższe ich oczekiwaniom. Równie ważne jak wprowadzanie nowych smaków na rynek, jest dla nas utrzymywanie zaufania konsumentów do marki. Świetnym miejscem do wymiany takich doświadczeń są nasze sklepy firmowe, które właśnie zmieniają swoje oblicze. Dzięki tysiącom klientów, którzy regularnie nas odwiedzają pozyskujemy cenne opinie o naszych wyrobach. Bardzo często oczekiwania naszych konsumentów stają się inspiracją przy opracowywaniu nowych produktów – właśnie tak rozpoczyna się historia pewnego cukierka, który w przyszłym roku pojawi się w naszej ofercie wiosennej…
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk