Sylwester tuż, tuż. To najlepszy moment na zaplanowanie tej wyjątkowej nocy w roku. Znakomita zabawa do białego rana ze znajomymi czy przyjaciółmi to również karnawał, który towarzyszyć nam będzie przez pierwsze tygodnie nowego roku.
Od dawien dawna Sylwester w Polsce to wyjątkowy czas obchodzony w sposób huczny oraz w towarzystwie najbliższej rodziny, przyjaciół czy sąsiadów. Jest to dzień długo wyczekiwany, dlatego przygotowania do tej jednej nocy rozpoczynają się dużo wcześniej. Trzeba sporządzić listę gości, opracować menu i w miarę wcześnie zrealizować listę niezbędnych zakupów. Uwagę trzeba skupić przede wszystkim na alkoholu i przekąskach. Ale nie zapominajmy również o tym, że po wszystkim trzeba posprzątać.
Alkoholowe wybory
Alkohol jest nieodłącznym elementem zabaw noworoczno-karnawałowych, co znajduje odzwierciedlenie w obrotach sklepów małoformatowych do 300 mkw. Koniec roku to szczyt sprzedaży wielu kategorii napojów alkoholowych, m.in. wódek, whisky oraz win musujących.
Jak informuje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku, tuż przed Nowym Rokiem skokowo rośnie sprzedaż win musujących i szampanów – w grudniu liczba transakcji zakupu tej kategorii jest pięciokrotnie wyższa niż w pozostałych miesiącach. Klienci sklepów małoformatowych najczęściej wkładają do koszyków wina musujące z niższych półek cenowych. W czołówce marek, dla których raportuje się najwięcej transakcji, znajdują się m.in. Sowietskoje Igristoje, Siewiernoje Igristoje i Bajkał Igristoje (ich cena nie przekracza 7 zł) oraz Dorato i Michelangelo (14-15 zł). Spośród droższych marek najlepiej sprzedają się Cin&Cin i Martini.
Wódki są jedną z najważniejszych kategorii w sklepach małoformatowych zarówno pod względem wielkości, jak i wartości sprzedaży. W grudniu i styczniu częściej niż w innych miesiącach klienci sięgają po wódki w większych opakowaniach. W kategorii wódek czystych, w ostatnim miesiącu roku, pojemności w butelkach 700 ml awansują w tym czasie na drugie miejsce (najpopularniejsza jest niezmiennie pojemność 0,5 l), wyprzedzając pod względem wartości i wielkości sprzedaży opakowania 200 ml. W koszykach klientów sklepów małoformatowych najczęściej można znaleźć półlitrowe warianty trzech wódek czystych ze średniego segmentu cenowego: Żubrówki Białej, Żołądkowej Gorzkiej Czystej de Luxe oraz Krupniku Czystego. Wódki czyste odpowiadają za około 75% udziałów w sprzedaży w sklepach małoformatowych, ale ich oferta jest nieco uboższa niż smakowych. Klienci typowego sklepu osiedlowego mają do wyboru 36 wariantów smakowych i 32 warianty wódek czystych. Szeroka półka z wódkami smakowymi jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie konsumentów lżejszymi, kolorowymi trunkami, które świetnie nadają się do tworzenia koktajli. Najczęściej wybierane warianty wódek smakowych to: Żołądkowa Gorzka, Cytrynówka Lubelska, Wiśniówka Lubelska oraz Żołądkowa Gorzka z Miętą.
Whisky i bourbony są drugą (po wódce) najważniejszą kategorią alkoholi mocnych w sklepach małoformatowych, ale ich udział w obrotach jest niewielki. Whisky odpowiada obecnie za około 6% wartości sprzedaży alkoholi mocnych, ale wielkość i wartość sprzedaży tej kategorii systematycznie rośnie. Najwyższe udziały w liczbie transakcji zakupu whisky mają Ballantine's Finest, Johnnie Walker Red Label oraz Jack Daniel's Old No7 w opakowaniach 700 ml i 500 ml (CMR).
Szampańska zabawa
Wódka, likiery, whisky, brandy, piwa oraz wina to alkohole dostępne w sklepie spożywczym w Krakowie. Jak informuje ekspedientka Nina Kamińska, najczęściej sprzedające się marki wódki czystej to Gorzka Żołądkowa Czysta de Luxe, Żubrówka, Krupnik, Bols, Wyborowa oraz Sobieski. „Okazyjnie są wybierane droższe marki, natomiast na co dzień tańsze” – dodaje.
Wódki smakowe dostępne w krakowskim sklepie to marki: Lubelska, Soplica oraz Finlandia. Najlepiej rotują smaki takie jak: orzech laskowy, pigwa, wiśniówka, czarna porzeczka oraz malina. „Pojemności najczęściej wybierane to butelki po 100 i 200 ml na co dzień, natomiast 0,5 l w weekendy, święta i oczywiście w karnawale” – opowiada pani Nina.
Kategoria whisky w sklepie Lewiatan z reguły kupowana jest na prezent, Johnie Walker oraz Jack Daniel's to najczęściej wybierane pozycje. „Wybór alkoholi na co dzień w dużym stopniu zależy od ceny, jeśli mamy promocję na czystą wódkę, wtedy klienci kupują tylko taką, jeśli smakowa i czysta mają podobne ceny, wtedy sprzedają się na porównywalnym poziomie. Na Sylwestra i karnawał kupowane są droższe wódki” – opowiada pani Nina.
W okresie świąteczno-noworocznym, a następnie karnawałowym również dobrą rotacją odznaczają się wina. „Półsłodkie oraz półwytrawne cieszą się największym zainteresowaniem. Klienci często pytają o poradę i jeśli szukają półsłodkich win, wtedy polecam bułgarskie, ponieważ są bardzo dobre, również chilijskie są jednymi z lepszych. Wina na ogół znane, w tym sklepie, nie koniecznie sprzedają się najlepiej” – informuje ekspedientka sklepu.
Podsumowując: na święta zwiększa się rotacja win, natomiast na Sylwestra i karnawał numerem pierwszym na liście zakupowej jest szampan.
Szeroka paleta wyboru
W sklepie „Impuls 24h” jest dostępna cała gama alkoholi poczynając od tych wysokoprocentowych typu wódki, whisky czy brandy, poprzez wódki smakowe, wina musujące, wina typu wermuty, likiery do niskoprocentowych drinków oraz cydry i piwa.
„Najlepiej sprzedające się alkohole w okresie Sylwestra i karnawału to te wysokoprocentowe o większych pojemnościach – 0,5 i 0,7 l. Bardzo dużo sprzedajemy również produktów z kategorii wódek smakowych. Natomiast z alkoholi wysokoprocentowych coraz częściej sprzedaje się whisky” – informuje właściciel sklepu Bartosz Hamala.
Wódki czyste najczęściej kupowane w sklepie pana Bartosza to Czysta de Luxe Żołądkowa Gorzka oraz Żubrówka, również sprzedawane są spore ilości Krupnika czy Stocka. „Myślę, że klienci przy wyborze sugerują się ceną, ale wpływ na decyzje konsumentów ma również to, że są to duże koncerny stawiające na promocję, a ich produkty są widoczne nie tylko na półkach sklepowych.
Natomiast klienci to zauważają” – odpowiada detalista. Z kolei ze smakowych wariantów najlepiej sprzedają się marki: Lubelska, Żołądkowa Gorzka, również dobrze zaczyna się sprzedawać Absolwent.
Wśród win musujących króluje nieocenione Igristoje Carskoje, tej kategorii nie da się przebić, dalej w kolejności znajduje się Dorato.
W Faktorii Win w sklepie pana Bartosza można znaleźć różne gatunki win, których sprzedaż zwiększa się na święta. Dobrze rotują aż do końca karnawału. Jak informuje właściciel – najwięcej klientów kupuje wina półsłodkie. „Notujemy sporą sprzedaż Kadarki, Fresco, Carlo Rossi i tańszych win. Mało klientów zwraca uwagę na markę, głównie patrzą na to czy wino jest białe, czerwone, wytrawne czy słodkie” – informuje pan Hamala.
„Wśród piw największą popularnością cieszą się te tańsze, czyli Harnaś, Żubr, Wojak, Tatra Pils – te jednak są nie do przebicia. Z kategorii produktów o wyższej cenie popularne jest Tyskie. Poza tym myślę, że wszystkie inne piwa sprzedają się na równi. Największa walka jest jednak w tym segmencie najniższej ceny, powiedzmy do 2 zł” – dodaje detalista.
„Na święta w ubiegłym roku sprzedaliśmy dużo whisky i alkoholi typu prezentowego, w szczególności wódki czy whisky ze szklankami. W okresie świąteczno-noworocznym również dużo więcej sprzedajemy wódek o większej pojemności – 0,5 l. Również kategoria win zyskuje na znaczeniu w tym okresie” – wskazuje detalista.
A do alkoholu szybkie przekąski
Sklep położony w Nowym Dworze Mazowieckim przy ulicy Bohaterów Modlina istnieje od 20 lat. W ciągu tego czasu pojawiła się duża konkurencja w okolicy, jednak nie powoduje ona spadków sprzedaży, ponieważ przychodzą tu stali klienci. „Rodzaj alkoholi nabywany u nas w sklepie zależy przede wszystkim od upodobań klienta, czy kupują go osoby starsze, czy młodsze. Młodzi ludzie najchętniej sięgają po piwo. Osoby starsze po alkohole mocniejsze. Również bardzo dobrze w okresie sylwestrowo-karnawałowym sprzedają się wina. Kadarka oraz Carlo Rossi to najlepiej znane marki przez naszych klientów. Mężczyźni natomiast najczęściej sięgają po wódkę czystą” – informuje ekspedientka sklepu, Małgorzata Boniecka.
„Klienci często oczekują porady przy wyborze win, pytają o rodzaj, jak również do jakich potraw pasuje” – informuje ekspedientka. „W okresie karnawałowym dodatkowo zauważamy wzrost sprzedaży chipsów, paluszków, orzeszków. Klienci przygotowujący imprezy w domu sięgają po wędliny, sery, śledzie pakowane oraz kabanosy” – dodaje pani Małgorzata. Marki najczęściej wybierane to: Lay’s, Lajkonik, Cymes i marka własna Lewiatan.
Do produktów zwiększających rotację przed Sylwestrem i w okresie karnawału należą również napoje i soki.