Hipermarket czy sklep osiedlowy?Badanie przeprowadzone wśród klientów wybranych sklepów w wieku 18-65 lat pokazało, że respondenci najczęściej robią zakupy w marketach i sklepach osiedlowych. Kilka razy w tygodniu udaje się do nich ponad 30% badanych (markety 34%, sklepy osiedlowe 30,9%). To także miejsca, które spora grupa osób odwiedza codzienne. Taką częstotliwość robienia zakupów w marketach zadeklarowało 16,1% badanych, natomiast w sklepach osiedlowych 17,9%. Markety wielu z nas odwiedza również raz w tygodniu (20,7%). Jeżeli chodzi o hipermarkety najwięcej osób przyznało, że udaje się do nich rzadziej niż raz w miesiącu (23%). Drugą w kolejności grupą byli badani, którzy wybierają je na miejsce zakupów kilka razy w tygodniu (19%). Jedynie 6% respondentów udaje się do wielkopowierzchniowych sklepów codziennie, a 11,2% kilka razy w tygodniu. Są to bowiem miejsca, w których wizyta zajmuje sporo czasu, dlatego preferujemy robienie w nich większych zakupów, ale rzadziej.
Razem czy osobno?Badanie przeprowadzone przez dystrybutora marki Ahmad Tea London w Polsce pokazało także, że większość z nas samodzielnie podejmuje decyzje podczas zakupów spożywczych (49,8%). Odpowiedzialne za nie są zazwyczaj kobiety. Co trzecia badana osoba (30,8%) angażuje w ten proces partnera lub partnerkę. Zdecydowanie najrzadziej preferowane są zakupy z dziećmi, które wskazało jedynie 6,6% respondentów.
Cena czy znajomość marki?Przywiązanie konsumenta do marki, zbudowanie lojalności wobec niej to cel, który pragnie osiągnąć każdy producent, czy dystrybutor. W badaniu zrealizowanym na zlecenie Ahmad Tea London 49,5% respondentów zadeklarowało posiadanie ulubionych marek spożywczych. Jeżeli chodzi o płeć taką odpowiedź częściej wskazywały kobiety, natomiast wiek nie miał większego znaczenia w analizie tego kryterium. Najważniejszą cechą produktu dla większości badanych pozostaje cena. Za zdecydowanie ważną uznało ją 48,9% respondentów. Takie samo znaczenie ma dla 28,8% pochodzenie produktów, dla 25,3% promocja, a dla 23,6% znajomość marki. Badani za zdecydowanie ważną cechę produktu uznali także jego dostępność (22,2%) oraz ekologiczność (20,8%). Wiele osób swoją decyzję opiera również na poleceniu znajomych. Za „raczej ważną” cechę uznało je, aż 45,3% respondentów. Najmniej istotne dla badanych jest zarekomendowanie produktu przez znaną osobę, czy osobowość telewizyjną. 48% scharakteryzowało tę cechę jako zdecydowanie nie ważną.

Grudzień to bardzo ważny i wytężony okres pracy dla sklepów. Świąteczna gorączka zakupów trwa zwykle, aż do samej Wigilii. Dlatego warto już teraz poznać potrzeby i zwyczaje zakupowe klientów, aby sprostać ich wymaganiom, a w dłuższej perspektywie zbudować zaufanie i przywiązanie do marki.
Więcej informacji na temat Ahmad Tea London można znaleźć na stronie
www.ahmadtea.pl
Badanie własne firmy LEVANT Foods. Badanie zostało zrealizowane techniką PAPI na grupie 350 osób w wieku 18-65 lat. Realizacja badania: lipiec – sierpień 2015.