Z rynku FMCG

Zwyczaje zakupowe Polaków – wyniki badania Ahmad Tea London

Środa, 25 listopada 2015
W jakich sklepach i jak często robimy zakupy spożywcze? Kto jest osobą decyzyjną w trakcie wizyty w sklepie? Na co przede wszystkim zwracamy uwagę podejmując decyzje zakupowe? Firma Levant, właściciel marki Ahmad Tea London, postanowiła znaleźć odpowiedzi na te pytania tuż przed świąteczną gorączką zakupów. Poznajcie wyniki przeprowadzonego badania.
Hipermarket czy sklep osiedlowy?

Badanie przeprowadzone wśród klientów wybranych sklepów w wieku 18-65 lat  pokazało, że respondenci najczęściej robią zakupy w marketach i sklepach osiedlowych. Kilka razy w tygodniu udaje się do nich ponad 30% badanych (markety 34%, sklepy osiedlowe 30,9%). To także miejsca, które spora grupa osób odwiedza codzienne. Taką częstotliwość robienia zakupów w marketach zadeklarowało 16,1% badanych, natomiast w sklepach osiedlowych 17,9%. Markety wielu z nas odwiedza również raz w tygodniu (20,7%). Jeżeli chodzi o hipermarkety najwięcej osób przyznało, że udaje się do nich rzadziej niż raz w miesiącu (23%). Drugą w kolejności grupą byli badani, którzy wybierają je na miejsce zakupów kilka razy w tygodniu (19%). Jedynie 6% respondentów udaje się do wielkopowierzchniowych sklepów codziennie, a 11,2% kilka razy w tygodniu. Są to bowiem miejsca, w których wizyta zajmuje sporo czasu, dlatego preferujemy robienie w nich większych zakupów, ale rzadziej.

Razem czy osobno?

Badanie przeprowadzone przez dystrybutora marki Ahmad Tea London w Polsce pokazało także, że większość z nas samodzielnie podejmuje decyzje podczas zakupów spożywczych (49,8%). Odpowiedzialne za nie są zazwyczaj kobiety. Co trzecia badana osoba (30,8%) angażuje w ten proces partnera lub partnerkę. Zdecydowanie najrzadziej preferowane są zakupy z dziećmi, które wskazało jedynie 6,6% respondentów.

ATL_Osoby_decyzyjne_w_robieniu_zakup__w_do_gospodarstwa_domowego.JPG


Cena czy znajomość marki?

Przywiązanie konsumenta do marki, zbudowanie lojalności wobec niej to cel, który pragnie osiągnąć każdy producent, czy dystrybutor. W badaniu zrealizowanym na zlecenie Ahmad Tea London 49,5% respondentów zadeklarowało posiadanie ulubionych marek spożywczych. Jeżeli chodzi o płeć taką odpowiedź częściej wskazywały kobiety, natomiast wiek nie miał większego znaczenia w analizie tego kryterium. Najważniejszą cechą produktu dla większości badanych pozostaje cena. Za zdecydowanie ważną uznało ją 48,9% respondentów. Takie samo znaczenie ma dla 28,8% pochodzenie produktów, dla 25,3% promocja, a dla 23,6% znajomość marki. Badani za zdecydowanie ważną cechę produktu uznali także jego dostępność (22,2%) oraz ekologiczność (20,8%). Wiele osób swoją decyzję opiera również na poleceniu znajomych. Za „raczej ważną” cechę uznało je, aż 45,3% respondentów. Najmniej istotne dla badanych jest zarekomendowanie produktu przez znaną osobę, czy osobowość telewizyjną. 48% scharakteryzowało tę cechę jako zdecydowanie nie ważną.

ATL_Deklaracja_posiadania_ulubionych_marek_produkt__w_spo__ywczych.JPG


Grudzień to bardzo ważny i wytężony okres pracy dla sklepów. Świąteczna gorączka zakupów trwa zwykle, aż do samej Wigilii. Dlatego warto już teraz poznać potrzeby i zwyczaje zakupowe klientów, aby sprostać ich wymaganiom, a w dłuższej perspektywie zbudować zaufanie i przywiązanie do marki. 

Więcej informacji na temat Ahmad Tea London można znaleźć na stronie www.ahmadtea.pl




Badanie własne firmy LEVANT Foods. Badanie zostało zrealizowane techniką PAPI na grupie 350 osób w wieku 18-65 lat. Realizacja badania: lipiec – sierpień 2015.



tagi: Levant , Ahmad Tea London , wyniki , badania , zakupy , herbata ,