Wyniki finansowe AmRest za trzeci kwartał 2015 roku. Konsekwentna poprawa zyskowności
Piątek, 06 listopada 2015
AmRest (WSE: EAT), największa publicznie notowana spółka restauracyjna w Europie Środkowo-Wschodniej, ogłosiła dziś wyniki finansowe wypracowane w trzecim kwartale 2015 roku.
Podsumowanie:
22 nowe otwarcia w trzecim kwartale 2015 roku, łączna liczba restauracji na dzień 6 listopada 2015 to 880,
Wzrost przychodów o 12,5% do 861 mln zł (€ 207 mln),
Wzrost zysku skorygowanej EBITDA o 20% do 130 mln zł[1] (€ 31 mln),
Wzrost zysku EBITDA o 23% do 123 mln zł (€ 30 mln),
Stosunek długu netto do zysku EBITDA na poziomie 2,03.
Komentarz Henry’ego McGovern, założyciela firmy AmRest oraz członka Rady Nadzorczej:
„Z ogromną radością obserwuję wzrost firmy AmRest. Unikalna platforma siedmiu wspaniałych, światowych marek, którą zbudowaliśmy w ciągu ostatnich 22 lat stała się źródłem ponadprzeciętnych wyników osiąganych w kolejnych okresach sprawozdawczych. Stabilne trendy wzrostowe sprzedaży, od dłuższego czasu widoczne na każdym z naszych rynków, a także wysiłki skupione na dalszej poprawie marż pozwalają nam pochwalić się rekordowym wynikiem osiągniętym w trzecim kwartale tego roku. Sprzedaż Grupy AmRest wzrosła o 13% do poziomu 861 mln zł, a zysk EBITDA wyniósł 123 mln zł i był o 23% wyższy, niż przed rokiem. Marża EBITDA tym samym wzrosła o 1,2pp do poziomu 14,3%. Zysk netto wyniósł 65 mln zł i był ponad dwukrotnie wyższy, niż w trzecim kwartale ubiegłego roku. Utrzymujące się korzystne trendy makroekonomiczne, dynamicznie rosnąca skala działalności oraz rozważny rozwój koncentrujący się na dojrzałych rynkach i markach przynosi spodziewane przez nas efekty i pozwala nam optymistycznie patrzeć na dalszy rozwój naszego biznesu.
W trzecim kwartale tego roku dobre wieści płynęły z każdych rynków, na których obecny jest AmRest. Rosnąca sprzedaż w restauracjach porównywalnych, udane otwarcia nowych lokali oraz efektywne zarządzanie kosztami działalności przełożyły się na wzrost zyskowności poszczególnych dywizji Grupy AmRest. Na szczególną uwagę zasługują dwa największe rynki – Hiszpania oraz Europa Środkowo-Wschodnia (CE), gdzie korzystne uwarunkowania rynków surowcowych, udane negocjacje cenowe z dostawcami oraz osiągane korzyści skali w obszarach kosztów przedotwarciowych i ogólnego zarządu znalazły swe odbicie w konsekwentnej poprawie marż. Dodatkowo przejęcie sieci kawiarni Starbucks w Rumunii i Bułgarii pozytywnie wpłynęło na zyskowność dywizji CE, która w trzecim kwartale 2015 roku osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 15%. Wspomniana akwizycja, będąca milowym krokiem w budowaniu skali i świadomości marki, wzmocniła obecność marki Starbucks w regionie. Spodziewamy się, że przyniesie to wymierne korzyści w przyszłości.
„Doskonałość operacyjna”, będąca jedną z Naczelnych Wartości naszej firmy, najtrafniej charakteryzuje wyniki osiągane przez dywizję rosyjską. Pomimo niesprzyjających warunków zewnętrznych po raz kolejny udało nam się poprawić marżę EBITDA, która w trzecim kwartale 2015 wyniosła 9,7%. Skuteczność negocjacji cenowych, efektywne zarządzanie kosztami restauracyjnymi, a także utrzymujące się dwucyfrowe wzrosty sprzedaży porównywalnej były kluczowe w osiągnieciu tego sukcesu.
Na Nowych Rynkach po raz drugi z rzędu odnotowaliśmy dodatni wynik na poziomie EBITDA. Udane wejście z marką La Tagliatella do Francji oraz dalszy rozwój sieci Blue Frog i Kabb w Chinach będą głównym motorem kreowania wartości dywizji Nowe Rynki w przyszłości.
Jestem przekonany, że silne fundamenty naszego biznesu, które zbudowaliśmy do tej pory, pozwolą nam osiągać przełomowe wyniki w przyszłości.”
Oczekiwania
Po trzech niezwykle udanych kwartałach bieżącego roku, Zarząd Grupy AmRest jest pełen optymizmu co do wyników przyszłych okresów. Utrzymujące się pozytywne trendy sprzedażowe oraz dotychczasowa dyscyplina kosztowa powinny znaleźć bezpośrednie odzwierciedlenie w dwucyfrowych wzrostach zyskowności i dalszej poprawie marż.
Zgodnie z komunikowaną wcześniej strategią inwestycyjną AmRest 2.0, działalność Grupy AmRest koncentrować się będzie na dalszym wzmacnianiu pozycji lidera rynku restauracyjnego w Europie Środkowo-Wschodniej i Zachodniej. Silna struktura bilansu w połączeniu z generowanymi nadwyżkami z działalności operacyjnej pozwolą przyspieszyć tempo rozwoju sieci poprzez większą liczbę nowych otwarć oraz potencjalne przejęcia w regionie.
[1] Zysk EBITDA skorygowany o jednorazowe koszty otwarć nowych restauracji, koszty przejęć i połączeń, wpływ korekty podatków pośrednich oraz efekt zmiany metody rozliczenia programu opcyjnego (różnica w koszcie wynikającym z ujęcia księgowego programów opcyjnych rozliczanych w środkach pieniężnych a rozliczanych w instrumentach kapitałowych). [2] Przypadający akcjonariuszom większościowym
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.