Spada eksport polskiej wódki. Winne podwyżka akcyzy i podatek zdrowotny na Węgrzech.
Poniedziałek, 19 października 2015
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. producenci wysłali za granicę 9% mniej wódki niż w ubiegłym roku. Spadła też wartość eksportu o 1%. Zawirowania spowodowane podwyżką akcyzy w 2014 r. sprawiły, że firmy skupiły się na rynku krajowym, odkładając inwestycje w promocję za granicą.
Polska jest największym w Europie i czwartym na świecie producentem wódki. Główne rynki eksportowe to Stany Zjednoczone i Francja. Ważne kierunki eksportu to również Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Kanada. Polskie marki docierają też bardziej odległych miejsc jak Singapur, Hongkong czy Chile, ale ich obecność w krajach wschodzących jest wciąż dużo niższa niż potencjał tych rynków.
„Branża wciąż dochodzi do siebie po zeszłorocznej podwyżce akcyzy o 15% wyłącznie na mocne alkohole. Wydatki inwestycyjne spadły o 40%, do tego rentowność przemysłu spirytusowego jest najniższa w sektorze alkoholowym. To utrudnia rozwój eksportu – mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Dodatkowo na bilans handlowy niekorzystnie wpływa sytuacja na Węgrzech, gdzie z początkiem roku wprowadzono podatek zdrowotny dyskryminujący importowane alkohole. Eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry zmniejszył się o połowę.”
Węgry były do ubiegłego roku trzecim pod względem wielkości rynkiem eksportowym polskiej wódki. W styczniu 2015 r. rząd węgierski wprowadził podatek zdrowotny od alkoholi, z wyłączeniem lokalnych okowit i likierów ziołowych. Przełożyło się to na podwyżki cen zagranicznych produktów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry spadł o 56%. Co ważne na nowym podatku stracił budżet państwa węgierskiego. Wpływy z akcyzy i podatku zdrowotnego od alkoholi za pierwszych 6 miesięcy 2015 r. były łącznie o 1,5 mld forintów niższe niż wpływy z akcyzy w 2014 r.
„Widzimy potencjał eksportowy na wielu rynkach pozaeuropejskich. Dziś wysyłamy za granicę 20% krajowej produkcji napojów spirytusowych. To o wiele mniej niż moglibyśmy. A eksport polskich wódek to promocja polskich marek, tradycji i kultury – dodaje Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej ZP PPS i Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Potrzebne są długofalowe działania na które obecnie wielu producentów po prostu nie stać. Szczególną barierę odczuwają małe firmy, które przy niestabilnej sytuacji na rynku wewnętrznym boją się podejmować ryzyko finansowe związane z rozbudową eksportu”.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.