W jaki sposób firmy logistyczne odpowiadają na potrzeby swoich klientów w tak gorącym dla handlu okresie? – z tym pytaniem zwróciliśmy się do przedstawicieli znanych firm logistycznych.
Monika Hapter, Szef Zespołu Rozwoju
Logistyki w DB Schenker Logistics
W branży FMCG kluczowe znaczenie ma szybkość i terminowość. Rynek dóbr szybkozbywalnych cechuje się tymczasem dużą sezonowością – mamy do czynienia ze szczytami nie tylko w okresach przedświątecznych, ale także w cyklach tygodniowych i miesięcznych. Wahania obsługiwanych wolumenów to „znak rozpoznawczy” branży FMCG i wyzwanie, z którym musi sobie poradzić operator logistyczny. Chodzi zarówno o ilości składowanego towaru, jak i liczbę realizowanych zleceń. Sprzedaż w szczytach to nierzadko dziesięciokrotność sprzedaży w pozostałych okresach. DB Schenker Logistics w obliczu tego typu wahań gwarantuje szybki czas reakcji i realizację usług na stałym poziomie jakościowym, niezależnym od sezonowości. Dotyczy to także akcji promocyjnych, które cechują się tym, że w bardzo krótkim czasie i według restrykcyjnych terminarzy ogromna ilość towaru musi zostać przygotowana i rozwieziona do centrów dystrybucyjnych lub sklepów. Jest to możliwe m.in. dzięki najsilniejszej w Polsce i w Europie sieci połączeń pomiędzy własnymi terminalami i magazynami zlokalizowanymi w najważniejszych ośrodkach gospodarczych. Dzięki temu towary z dnia na dzień, niezależnie od ilości, sprawnie trafiają na sklepowe półki. Ponadto 2000 naszych kurierów pracuje z urządzeniami mobilnymi, które zapewniają informację dla klientów o ich przesyłkach w czasie rzeczywistym, co szczególnie w okresach szczytów jest niezwykle ważne.
Andrzej Słomiński, Szef Obsługi Logistycznej
w magazynie DB Schenker Logistics w Teresinie
Aby dobrze przygotować się do szczytu, np. do sezonu przedświątecznego, z punktu widzenia operatora logistycznego kluczowe jest planowanie. Musimy wcześniej dysponować wiedzą o planach klienta, a następnie pozyskać dodatkowe zasoby, pracowników, sprzęt czy powierzchnię. Duże znaczenie dla sukcesu w tym okresie ma więc odpowiednio wczesne podjęcie rozmów z klientami na temat prognoz sprzedaży oraz zatowarowania magazynu. Równie istotne jest wcześniejsze przeszkolenie ludzi, którzy będą wspierać proces w tym wymagającym czasie. DB Schenker Logistics ze względu na dużą liczbę lokalizacji magazynowych oraz różnorodność operacji w nich wykonywanych ma również możliwość przesuwania zasobów pomiędzy projektami w poszczególnych magazynach typu multi-customer, jak również między samymi lokalizacjami, które charakteryzują się sezonowością świąteczną i takimi, których ona nie dotyczy.
Ewa Tomala, Kierownik ds. Obsługi Klienta w spółce Fresh Logistics
Sezon przedświąteczny jest od dawna okresem zintensyfikowanych działań w branży FMCG. Chcąc zapewnić jakość usług na profesjonalnym poziomie i dostarczyć najlepszy produkt do odbiorców, angażujemy wszystkie zespoły i zabezpieczamy środki. Bazując na najlepszych praktykach i wieloletnim doświadczeniu w dystrybucji i magazynowaniu produktów spożywczych, przygotowania do obsługi wzmożonych wysyłek naszych klientów trwają odpowiednio wcześniej i na różnych szczeblach procesowych. Operacje wymagają elastycznego dostosowania taboru, buforów magazynowych i zasobów ludzkich, aby reagować na zapotrzebowania klientów i rynku. Okres wzmożonych zamówień wymaga od producenta i operatora logistycznego dostosowania się do zmiany struktury i wielkości wysyłek niemal z dnia na dzień. Znając specyfikę naszych klientów jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy dostawy czy odbiory będą bardziej zintensyfikowane. Ponadto odpowiednio wcześniej kontaktujemy się z odbiorcami naszych usług, aby uzyskać informację dotyczącą ich planów i oczekiwań. Po uzyskaniu takiej informacji szukamy jak najlepszych rozwiązań, które wiążą się np. z uzupełnieniem zasobów ludzkich czy sprzętowych. W okresie świątecznym szczególnie ważna jest rola operatora logistycznego nie tylko w zakresie transportu drobnicowego, lecz także w kwestii usług promocyjnych np. przepakowywania towarów, tworzenia zestawów promocyjnych, pickingu, oklejania produktów czy też zapewnienia zapasu magazynowego. Warto podkreślić optymalizacje kosztowe, elastyczność i szybkość działania. Święta czy długie weekendy to dla niektórych czas odpoczynku i refleksji, natomiast dla branży produkującej i dystrybuującej produkty świeże, szybko rotujące i wymagające zachowania kontrolowanej temperatury to okres wytężonej i ciężkiej pracy.
Paweł Janicki, Dyrektor ds. Sprzedaży FM Logistic w Polsce
Okres przedświąteczny dla większości z nas kojarzy się z zabieganiem, zakupami, prezentami dla najbliższych. Dla operatora logistycznego to czas wytężonej pracy. Wszystkie jego zasoby muszą pracować na pełnych obrotach co najmniej na 3-4 miesiące wcześniej. Można zadać pytanie, dlaczego potrzeba na to aż tyle czasu? Odpowiedź jest prosta – firmy produkcyjne z dużym wyprzedzeniem planują swoją ofertę na ten szczególny czas, by zmaksymalizować sprzedaż w tym okresie. A jest to możliwe m.in. dzięki przygotowanym wcześniej promocjom i wprowadzeniu do oferty różnego rodzaju zestawów produktów w świątecznym wydaniu. Dlatego w FM Logistic w tym okresie także pracujemy pełną parą, zarówno jeśli mowa o transporcie, jak i w obszarze usług z wartością dodaną. A wszystko po to, by produkty mogły się znaleźć w odpowiednim miejscu i czasie na półkach sklepowych. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że na początku grudnia okres świąteczny w naszej branży chyli się ku końcowi, a listopad jest miesiącem, gdzie intensyfikacja transportowa i praca magazynu jest największa. Jak więc radzimy sobie z kumulacją zamówień? Jako doświadczony operator, który na polskim rynku pracuje już ponad 20 lat zarówno z sieciami detalicznymi jak i producentami FMCG, możemy pochwalić się dużym doświadczeniem w zarządzaniu tzw. pikami aktywności. Nie jest to łatwe, gdyż nie zawsze prognozy sprzedaży naszych klientów się sprawdzają. Niemniej jednak dzięki naszej infrastrukturze rozlokowanej w całej Polsce możemy w razie potrzeby w umiejętny sposób realokować zasoby pomiędzy różnymi lokalizacjami i projektami. Zdarza nam się także w razie potrzeby korzystać ze wsparcia agencji pracy tymczasowej. Nie jest to jednak preferowane przez nas rozwiązanie, gdyż takich pracowników zwykle należy przed podjęciem pracy przeszkolić i umiejętnie ich wdrożyć, co nie jest łatwe w warunkach kiedy czas jest najwyższą wartością. W odniesieniu do samego transportu, nasze wieloletnie doświadczenie także procentuje. W FM Logistic transport zarządzany jest centralnie, co oznacza elastyczne lokowanie zasobów pomiędzy różnymi klientami z różnych branż. Jako jeden z największych operatorów logistycznych LSP dysponujemy w Polsce flotą ok. 2 000 pojazdów, co stanowi ogromny potencjał i kapitał dla naszych partnerów biznesowych. Możemy również powiedzieć, że w okresach przedświątecznych sprawne i adekwatnie zaprojektowane narzędzia IT, zarówno w transporcie jak i magazynowaniu, są koniecznością, bez której sprawna realizacja zleceń byłaby niemożliwa.