Kategorie produktów

Mała czarna

Czwartek, 15 października 2015 HURT & DETAL Nr 10/116. Październik 2015
Biała czy czarna? W ziarnach czy rozpuszczalna? Polacy coraz chętniej piją kawę. Producenci natomiast wykorzystują nieustającą popularność tego napoju i starają się przygotować ofertę zaspokajającą potrzeby każdego podniebienia.
Obecnie kawę pije aż 25 mln Polaków. Nic więc dziwnego, że w tradycyjnych sklepach spożywczych kawa paczkowana wchodzi w skład stałego asortymentu. Odpowiada ona za ok. 9% całej wartości sprzedaży małoformatowych sklepów spożywczych do 300 mkw. (dane: Centrum Monitorowania Rynku). Według danych Ministerstwa Skarbu Państwa, spożycie kawy w Polsce w ciągu ostatniej dekady wzrosło o 80%.

Jaką kawę wybierają Polacy? Najczęściej mieloną. Jak podaje CMR jest ona liderem pod względem wartości sprzedaży kaw paczkowanych (60%). Klasyczne kawy rozpuszczalne to 25% rynku. Pozostałe wybory konsumentów to tzw. kawy mix (m.in. produkty 2w1, 3w1 i kawy smakowe), rozpuszczalne kawy cappuccino, paczkowana kawa zbożowa, paczkowana kawa ziarnista i kawa w kapsułkach.

Kawowa półka

Najczęściej spotykanymi odmianami kaw paczkowanych są: mielone, kawy mix i klasyczne rozpuszczalne, które odnaleźć można w ponad 90% mniejszych sklepów. W 7 na 10 tradycyjnych spożywczych znaleźć można paczkowane kawy zbożowe oraz kawy cappuccino. Ziarniste natomiast występują w ok. 30% sklepów. Kawy w kapsułkach na swoich półkach posiada ok. 3% małoformatowych spożywczych (dane CMR).

Mieszko Miazga z CMR opowiada, że najwyżej na liście TOP producentów kawy paczkowanej znajdują się kolejno Mondelez, Strauss Cafe Poland, Nestlé, Prima oraz Tchibo. Łącznie generują oni prawie 80% udziałów wartościowych sprzedaży całej kategorii. Natomiast najpopularniejszymi markami są Jacobs Krönung, Prima Finezja, Nescafé Classic. Posiadają one kilkunastoprocentowe udziały wartościowe sprzedaży.

Detaliści o sprzedaży

W sklepie He-Man w Dębem Wielkim przy ul. Strażackiej wybór kaw jest spory. Sięgają po nią osoby pracujące, które często kupują ją w drodze do pracy.

W naszym sklepie na półce kawowej mamy Pedro’s, Jacobs, Nescafé, Tchibo, Primę, Fort, MK Café Sahara czy Wosebę. Staramy się mieć wszystkiego po trochu” – opowiada Ewa Żelazowska, kierowniczka sklepu w Dębach Wielkich. Dodaje, że z kaw mielonych najlepiej sprzedaje się Pedro’s, a z rozpuszczalnych – Jacobs. Jeśli chodzi o inne rodzaje kaw to w kategorii cappuccino najpopularniejsze są produkty Mokate. W zbożowych króluje Inka. 

Tradycyjny smak

Jeśli chodzi o kawę to wielu Polaków wybiera tradycyjnie – produkty, które kupują od lat. Tacy klienci przychodzą do sklepu Lider Market w Siedlcach przy ul. Unitów Podlaskich 7.

Nasi klienci to zarówno młodzież, jak i osoby starsze. Ta druga grupa wybiera przeważnie smaki, które zna. Jeśli ktoś od wielu lat pije kawę mieloną, ciężko mu się przestawić na smak kawy rozpuszczalnej i odwrotnie” – opowiada Bożena Kleszcz, kierownik sklepu. W tej chwili w sklepie najlepiej sprzedają się Jacobs, Tchibo, Maxwell House, Prima, Sido i Pedro’s. I tu najpopularniejsza jest mielona Tchibo Family.

Jeśli chodzi o cappuccino to klienci Lider Marketu upodobali sobie jednorazowe saszetki Mokate. „Kupienie cappuccino zależy od impulsu klienta. Jeśli klient ma ochotę na taki rodzaj kawy to wybierze saszetkę, bądź kilka w różnych smakach” – mówi pani Bożena.

Pachnące ziarna kawy

W Supermarkecie Hoża w Tomaszowie Mazowieckim, którego właścicielami są Krzysztof i Maria Kopańscy – oprócz sięgania po tradycyjne kawy mielone i rozpuszczalne – można zauważyć rosnącą popularność kaw w ziarnach.

„Teraz sprzedają się głównie popularne marki jak Jacobs, Tchibo czy Nescafé. To jest podstawa. Zauważyliśmy jednak, że do łask wróciła kawa ziarnista. Wiele osób posiada ekspresy i z nich korzysta. W tym przypadku najczęściej sprzedają się opakowania w paczkach 1 kg czy 0,5 kg” – opowiada właściciel.

W kawowej ofercie sklepu znajdują się przede wszystkim Jacobs, Nescafé, Tchibo, Lavazza, Prima, Pedros, Woseba, Astra, Maxwell House czy Fort i Sido. „Jak cappuccino to tylko Mokate, a wśród kaw zbożowych prym wiedzie Inka i Anatol” – dodaje.

Trzeba zaznaczyć, że wzrost popularności kawy w ziarnach widoczny jest też w badaniach rynkowych. Jak podaje Euromonitor International – segment kawy w ziarnach w minionym roku wzrósł aż o 15%. Natomiast producenci kawy w kapsułkach mogą pochwalić się 21% wzrostem. W skali całego świata Polska zajmuje 19. miejsce pod względem konsumpcji kawy.

Kawa uodporniła się na kaprysy sezonowości i konsumenci piją ją przez cały rok. Latem często sięgają po mrożone, zimą dodają do niej aromatycznych przypraw. Kawa na stałe zagościła w polskich domach. Jej picie to już nie tylko recepta na szybką pobudkę, ale sposób na relaks, chwilę przerwy w pracy czy pretekst do spotkania z przyjaciółką.

Joanna Kowalska


tagi: kawa , Pedro’s , Jacobs , Nescafé , Tchibo , Prima , Fort , MK Café Sahara , Woseba ,