Smażenie jest wciąż jedną z najpopularniejszych form przygotowywania posiłków w polskich domach. Bo czy ktoś wyobraża sobie niedzielny obiad bez kotleta?
Smażyć można mięso, ryby, owoce morza, warzywa i owoce. Polega ono na ogrzewaniu potrawy w tłuszczu. Smażyć możemy na różne sposoby. Przy użyciu niewielkiej ilości tłuszczu (smażenie płytkie), lub w tzw. „głębokim” tłuszczu (zanurzeniowe), kiedy to potrawa jest całkowicie w nim zanurzona. W zależności co przygotowujemy wybieramy konkretny sposób.
Smażenie płytkie jest idealne do przyrządzania drobno pokrojonego mięsa, naleśników, omletów, a także plastrów owoców i warzyw. Zanurzeniowe z kolei praktykowane jest przy przygotowywaniu na przykład pączków czy faworków.
Ważną kwestią jest wybór odpowiedniego tłuszczu, na którym smażymy. W polskiej kuchni stosujemy olej, oliwę, masło, margarynę bądź miks, lub też smalec. Wszystko zależy od preferencji kulinarnych i przyzwyczajeń, jakie wynieśliśmy z rodzinnego domu.
Co znajdziemy w sklepach?
Sklepy oferują konsumentom zróżnicowane tłuszcze, wykorzystywane między innymi do smażenia: margarynę, olej, masło, mix maślany, smalec, oliwę oraz tłuszcz biały. Sprzedawane są one w 90% małoformatowych sklepów do 300 mkw. monitorowanych przez CMR. Ze względu na świąteczne wypieki, kategoria charakteryzuje się wzrostem wartości sprzedaży w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Najwyższe udziały w wolumenie sprzedaży tłuszczów w małych sklepach spożywczych do 300 mkw. osiąga margaryna z wynikiem ponad 40%, w drugiej kolejności znajduje się olej (około 25%). Jednak biorąc pod uwagę wartość sprzedaży, na pierwszym miejscu znajduje się masło, osiągając prawie 40% udziału. Warto zauważyć, że jego udział zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym z roku na rok rośnie. Średnia liczba wariantów tłuszczów na sklep sprzedający wynosiła w tym roku ponad 20. Największą liczbą wariantów mogła pochwalić się margaryna. Jest dostępna na rynku nie tylko w różnej wielkości opakowań, ale również o zróżnicowanych wariantach smakowych, wzbogacona o składniki zdrowotne, czy też o dodatek innych tłuszczów.
„Głównymi producentami tłuszczów są ZT Kruszwica, Unilever, Sobik oraz ZT Bielmar, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. generują łącznie ponad 50% udziałów w wartości sprzedaży kategorii. Największe udziały w wolumenie sprzedaży posiada olej Kujawski i margaryna Delma. Najczęściej wkładanymi do koszyka, typowymi tłuszczami do smażenia są: margaryna Palma (Bielmar) kostka 250 g; Olej Kujawski, 1 l; margaryna Kasia, kostka 250 g oraz margaryna Zwykła (ZT Kruszwica) kostka 250 g” – mówi Marta Kowalczyk z Centrum Monitorowania Rynku.
Półka z tłuszczami
W Samie pod różami w miejscowości Jedlnia-Letnisko w ofercie dostępne są wyłącznie produkty, które rotują najlepiej. „Staramy się zagospodarować półkę według upodobań klientów. I tak na przykład jakiś czas temu w asortymencie na życzenie stałego klienta – pojawiła się nowość Rama Smaż jak szef kuchni. Produkt wzbudził duże zainteresowanie. Sama też muszę go wypróbować we własnej kuchni, z tego co słyszałam, nie pryska podczas smażenia. To duży komfort podczas przygotowywania posiłków” – mówi Małgorzata Deja, Kierownik. Wśród tej kategorii w sklepie można kupić Masło klarowane Mlekovita, Plantę, Smalec z Łukowa oraz Masło Roślinne. W kategorii olejów używanych do smażenia prym w Samie pod różami wiedzie Kujawski ZT Kruszwica, na dalszych pozycjach uplasowały się: Oliwier, Mosso, Rodzinny Fructus, Oleo.
Co mówi paragon?
Jak wynika z danych CMR – średnia wartość transakcji w tej kategorii w sklepach do 300 mkw. wynosi około 4,5 zł. Dane paragonowe wskazują piątek i sobotę jako dni z największą liczbą transakcji z udziałem tłuszczów – około 40%. Sytuacja ta świadczy o wykorzystywaniu produktów analizowanej kategorii do sporządzania weekendowych posiłków oraz wypieków.
Opakowania są zróżnicowane w zależności od danej podkategorii. Jeżeli chodzi o masło i margarynę, to udział opakowań 250 g w sprzedaży jest najwyższy. W przypadku mixu maślanego i smalcu najpopularniejsze jest opakowanie 200 g. Oleje sprzedawane są głównie w większych opakowaniach – litrowych, oliwa natomiast w półlitrowych.
Warto zauważyć, że występuje współkupowanie różnych produktów związanych z daną podkategorią, na przykład margaryny do pieczenia często występują w jednym koszyku z przyprawami i dodatkami kulinarnymi.
Monika Dawiec