Zbigniew Paczóski, twórca sukcesu sieci sklepów Topaz w rozmowie z Moniką Dawiec.
Ile sklepów obecnie posiada sieć Topaz?
W tej chwili w sieci franczyzowej pod szyldem Topaz, Topaz Supermarket, Topaz Express działa już ponad 100 sklepów. Marka obecna jest w czterech województwach: mazowieckim, podlaskim, lubelskim i warmińsko-mazurskim.
22 lata na rynku, uznanie klientów, producentów i handlowców, wiele prestiżowych nagród branżowych... Rozwój firmy Topaz jest widoczny w wielu dziedzinach biznesu i gospodarki. W czym tkwi sekret sukcesu?
Sukces wymaga ciężkiej pracy i czasu. Zawsze czerpałem z biznesu siłę i radość. To daje kreatywność oraz świeżość i innowacyjność pomysłów biznesowych.
W 1993 roku otworzyłem pierwszy sklep w Sokołowie Podlaskim. Chciałem stworzyć miejsce, w którym ludzie z przyjemnością robiliby zakupy. Wówczas załogę sklepu tworzyły 4 osoby. Dzisiaj Topaz zatrudnia prawie 2,5 tysiąca pracowników.
Jak udało się przetrwać ekspansję inwestorów zagranicznych tej branży na rynek polski?
Kiedy ten sektor na rynku stawał się coraz bardziej zatłoczony, wydawało mi się, że konkurowanie firmy z polskim kapitałem z firmą z kapitałem zagranicznym było nierealne. A jednak udało się. Dzisiaj budujemy i otwieramy nowe supermarkety, a naszą sieć sklepów miesięcznie odwiedza 1,5 miliona klientów, którym dajemy ofertę ponad 35 tysięcy najwyższej jakości produktów od około 600 producentów i dostawców z całej Polski. Na uwagę zasługuje również fakt, że w programie lojalnościowym Karta Stałego Klienta Sieci Sklepów Topaz uczestniczy blisko 200 tysięcy klientów.
Posiadacie rozległe centrum dystrybucyjne oraz flotę transportową. Jakie są zadania nowej logistyki?
W pierwszym kwartale 2015 roku, do istniejącego magazynu centralnego w Wężach (Topaz Logistyka) pod Sokołowem Podlaskim, dołączyło nowe Centrum Logistyczne Produktów Świeżych Topaz, którego siedziba znajduje się w znakomitej lokalizacji, na trasie Warszawa – Brześć, w miejscowości Stare Opole pod Siedlcami. Topaz jest właścicielem jednego z największych centrów logistycznych w kwadracie Warszawa – Białystok – Brześć – Lublin o ogólnej powierzchni 20 tysięcy mkw., przy możliwości wielopoziomowego składowania towaru. Magazyn w Wężach dystrybuuje artykuły suche, zaś centrum dystrybucji pod Siedlcami – produkty świeże – chłodzone.
Obydwa centra posiadają światowej klasy nowoczesne wyposażenie oraz systemy informatyczne zamówień i dystrybucji. Dysponują również powierzchniami biurowymi, własną flotą samochodową, stacją paliw, myjnią i serwisem samochodów ciężarowych.
W Centrum Logistycznym Produktów Świeżych Topaz pod Siedlcami będzie działać również Zakład Rozbioru Drobiu. Tu również, w niedalekiej przyszłości, powstanie Supermarket Topaz Rynek jakości i świeżości.
Jak sieć wpisuje się w trendy rynku detalicznego? Czy e-zakupy będą dostępne w ofercie?
Topaz rozpoczynając drugą połowę drugiej dekady XXI wieku stawia na nową i nowoczesną politykę jakości swoich usług, w tym niebawem pojawi się także możliwość e-zakupów. Wychodzimy naprzeciw trendom i oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów. Stawiamy na jakość produktów, ich świeżość, szybkość dostaw i atrakcyjną cenę. Jako polska firma, z polskim kapitałem kładziemy nacisk na współpracę i wspieranie polskich producentów. Topaz ma być regionalny, swojski, z klasą!
Marki Topaz to...
Choć najważniejszym trzonem działalności firmy są sklepy spożywcze, Topaz posiada także własne stacje benzynowe, punkty gastronomiczne Top Drive, Browar Restauracyjny Brofaktura, galerię handlową w Lubartowie oraz inwestycje deweloperskie. Posiadamy również własny Zakład Rozbioru Drobiu, ciastkarnię „Natalia i Szymon”, a w placówkach sieci sklepów Topaz można nabyć wysokiej jakości wędliny własnej marki „Od Szymona” oraz produkty własnej marki „Lubię” Grupy Handlowej PL PLUS, w skład której wchodzi nasza sieć. Topaz od marca 2015 jest również właścicielem Sieci Handlowej Eden.
Dziękuję za rozmowę.