Advertisement

Wiadomości

Grupa Kofola rosła w I półroczu

Środa, 19 sierpnia 2015
Grupa Kofola w I półroczu osiągnęła przychody w wysokości 510,5 mln zł, co jest o 11,1 % więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Marża brutto wzrosła o 25,2%, wskaźnik EBITDA podniósł się o 46,4 %. Na wynik gospodarczy zasadniczo wpłynęła przede wszystkim marcowa akwizycja słoweńskiej marki Radenska, wzrosła również sprzedaż świeżych soków owocowych i warzywnych UGO i to o 59%. Ujemnie zaś wpływał na sytuację Grupy lekki spadek sprzedaży na rynki polskim.
 

W tys. PLN (nazwa czeska wg IFRS)

W tys. PLN (nazwa   czeska potoczna)

1.1.2015 - 30.6.2015

1.1.2014 - 30.6.2014

zmiana 2015/2014

zmiana 2015/2014 (%)

Sprzedaż produktów

Sprzedaż produktów

510 545

459 364

51 181

11,1%

Zysk brutto

Marża brutto

209 214

167 118

42 096

25,2%

Zysk operacyjny (EBIT)

Zysk operacyjny (EBIT)

54 669

29 341

25 328

86,3%

EBITDA

EBITDA

91 523

62 507

29 016

46,4%

Wszystkie wartości wynikowe skorygowane o pozycje jednorazowe.

„Na wynik za pierwsze półrocze wyraźnie odbija się akwizycja Grupy Radenska, tym niemniej gdyby wyłączyć ten wpływ to wyniki w pełni uzasadniają stwierdzenie, że  Grupa Kofola nadal rośnie. Oczywiście bardzo cieszę z tego się, gdyż pozwala nam to myśleć o rozszerzeniu naszej działalności w nowych segmentach rynkowych, w których możemy zaoferować kompleksowe portfolio napojów najwyższej jakości”
, komentuje wyniki Jannis Samaras, dyrektor generalny Grupy Kofola.

Takie zamiary potwierdzają również ostatnie posunięcia firmy, która jest coraz bardziej aktywna w segmencie gastronomicznym. Z sukcesem rozwija się nawiązana w listopadzie 2014 r. współpraca z rodzinną firmą napojową Rauch dla której Kofola stała się wyłącznym dystrybutorem napojów. Po istotnym poszerzeniu asortymentu napojów oferowanych dla restauracji, Kofola rozszerza działalność w segmencie restauracji szybkiej obsługi.

W ostatni wtorek Kofola otworzyła w Pradze przy ul. Jindřišská pierwszą restaurację o nazwie NAGRILU, która po barach z świeżymi sokami UGO i barach sałatkowych zaznacza obecność Kofola w tym segmencie.

Nadal niezaspokojony pozostaje apetyt akwizycyjny. Po marcowej akwizycji słoweńskiej marki wód mineralnych Radenska, która przeszła wszelkie oczekiwania pod względem potęgi marki i potencjału dalszego rozwoju w tym rejonie, w czerwcu przedstawiciele grupy podpisali kolejną umowę. Za jej pośrednictwem Kofola uzyska 40% udziałów w drugim największym producencie napojów bezalkoholowych na Słowacji, spółce WAD Group, słynącej przede wszystkim z marek wody mineralnych: Budiš, Zlatá studňa, Gemerka, Fatra czy napojami typu cola: Šofolka. Jednak do sfinalizowania transakcji konieczne jest jeszcze spełnienie wszystkie warunków zawieszających występujących standardowo w takiego rodzaju transakcjach.

tagi: Grupa Kofola , finanse , wzrost , EBITDA ,