Klienci coraz częściej w sklepach poszukują produktów, które usprawnią i ułatwią gotowanie oraz podsuną pomysł na eksperymentalną potrawę. Jaki zatem asortyment warto mieć w sklepie, aby ułatwić to zadanie konsumentowi?
Dania mają być smaczne, zdrowe, nieskomplikowane i szybkie w wykonaniu, ponadto nie bez znaczenia jest również kwestia, że mają zaskakiwać nowymi smakami i rozwiązaniami. Zarówno pasjonaci gotowania jak i osoby nie przepadające za nim, powinny znaleźć w każdym sklepie produkty przeznaczone do samodzielnego przygotowania posiłku, a przede wszystkim jego łatwiejszego przyrządzenia. Dodatkowo publikowane przepisy na opakowaniach z jednej strony inspirują do nadania potrawie wyjątkowego charakteru a z drugiej stanowią kopalnie wiedzy kulinarnej. Co więcej, gotowanie z użyciem takich produktów odbywa się przede wszystkim bez góry brudnych naczyń oraz wertowania kucharskich podręczników – a więc łatwe, przyjemne a przede wszystkim smaczne!
Fixy, sosy, zupy…
Jak podaje Karol Wojsz z Centrum Monitorowania Rynku, konsumenci myśląc o szybkim obiedzie, nie ograniczają się do zakupu dań gotowych, ale korzystają też z półproduktów takich jak: sosy w słoikach i w proszku, fixy czy zupy w proszku. Z wymienionych kategorii, w sklepach małoformatowych najczęściej do koszyka wkładamy zupy – te w proszku do gotowania i instant wieloporcjowe, zupy chińskie (noodle) oraz gorące kubki. W dalszej kolejności znajdujemy w nich sosy w proszku, fixy i sosy gotowe w słoikach. Również w ujęciu wartościowym spośród wymienionych prym wiedzie kategoria zup w proszku, odnotowując najwyższe udziały w rynku. Istotność tej kategorii potwierdza przygotowywany cyklicznie przez Centrum Monitorowania Rynku ranking produktów FMCG najczęściej lądujących w koszyku – bez trudu odnajdujemy tu przedstawicieli zup, a najbardziej znaczące warianty to Barszcz Czerwony Instant, Barszcz Biały i Żurek – wszystkie należące do marki Winiary, o której należy powiedzieć (pamiętając o wyborze kategorii), że jest liderem takiego zestawienia. Nieco niżej w rankingu najczęściej wybieranych produktów odnaleźć możemy przedstawicieli sosów w proszku (różne warianty Sosów na Każdy Dzień Winiary) i fixów (Fix Spaghetti Knorra, Napoli i Bolognese).
Przyglądając się bliżej poszczególnym segmentom, możemy lepiej zrozumieć specyfikę każdego z nich. I tak, zupy w proszku do gotowania i instant wieloporcjowe niemal w całości zdominowane są przez markę Winiary – która generuje ok. 80% wartości kategorii, daleko za nią mamy Amino i Knorra. W wypadku sosów w proszku mamy podobną sytuację jak w kategorii zup w proszku – tu również zdecydowanym liderem są Winiary, które odpowiadają za 70% wartości segmentu, a Knorr z Amino zamieniają się miejscami. Sytuacja jest bardziej wyrównana w wypadku fixów – tu mamy niemal duopol, w którym o palmę pierwszeństwa rywalizuje Knorr z Winiarami (z wyraźnym wskazaniem w ostatnim kwartale na tego pierwszego). Wreszcie sosy gotowe w słoikach – tutaj najwyższymi udziałami, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji, pochwalić się może Łowicz.
A w jakiej ilości poszczególne kategorie reprezentowane są na półkach w sklepach małoformatowych? Zupy w proszku do gotowania i instant wieloporcjowe oscylują na poziomie 7-8 wariantów na sklep i tu należy podkreślić, że w tych pierwszych konsumenci mają większy wybór, bowiem reprezentowane są one średnio przez ponad 6 opcji smakowych, podczas gdy zupy instant obecne są w 1-2 wersjach i, co wynika ze wskazań dystrybucyjnych, jest to z reguły barszcz czerwony (Winiary). Kategoria fixów to (6-7) rodzajów na sklep, a najlepiej rozdystrybuowane SKU to te, już wcześniej wymienione jako najpopularniejsze, czyli Fixy do spaghetti Knorra. Sosy w proszku to nieco ponad 5 wersji na sklep, a sosy gotowe w słoiku – 4.
Warto jeszcze wspomnieć, że analizowane półprodukty w sklepach małoformatowych najczęściej kupowane są z produktami takimi jak: makarony, śmietana czy przyprawy, czyli towarami komplementarnymi służącymi do przygotowania obiadu.
Szybki obiad ze sklepu
Klienci często wchodzą do sklepu w nadziei, że znajdą tam pomysł na przygotowanie dania dla całej rodziny. Detaliści szczególnie powinni brać ten aspekt pod uwagę i skomponować tak swoją ofertę produktową na półkach, by klient nie miał problemu ze znalezieniem odpowiednich artykułów. A zaoferować można nie tylko szybkie i łatwe przygotowanie obiadu ale również przekąski czy desery. Pomysły na smaczne danie w sklepie tak naprawdę kryją się za większością produktów, i tak w sklepie w Kocku ekspedientka – pani Renata Pożarowszczyk wymienia produkty dzięki którym sprawnie przygotujemy danie oraz takie z przepisami na opakowaniach. „Są to fixy: Winiary oraz Knorr, z których najczęściej kupowane są do spaghetti Bolognese oraz Carbonarra, chociaż nowości takie jak Lasagne, Spaghetti 4 sery z brokułami czy Gulasz Węgierski też się cieszą powodzeniem. Z marki Winiary wiodące produkty to z serii Pomysł na… Chłopski garnek, Serowy garnek oraz Boloński garnek” – informuje ekspedientka.
Patrząc na kolejne artykuły na półkach w tym sklepie na uwagę zasługują zupy w proszku, które w okresie letnim sprzedają się najlepiej: Zupa Brokułowa, Krupnik, Pomidorowa, Barszcz Biały, Barszcz Czerwony, Fasolowa, również Rodzinna Zupa Grochówka i Kartoflanka zyskują miejsce w wielu koszykach zakupowych klientów. Marki dostępne w sklepie to Knorr, Winiary, Amino, Cykoria – „na różnych poziomach cenowych dla różnych klientów” – podkreśla detalistka. Następnie wszelkiego rodzaju przyprawy, kostki rosołowe i bulionetki, które są teraz bardzo modne jako dodatek do sosów.
„Dalej mamy sosy, Dawtona, Łowicz czy Jamar – to bardzo smaczne sosy używane przez klientów na co dzień. Z Knorra bardzo dobrze się sprzedają przyprawy i fixy do mięs, np. do karkówki, kurczaka czy gyrosa. Przyprawa do mięsa pieczonego jest uwielbiana przez naszych klientów pomimo wysokiej ceny. A Papirus (Winiary) dla bardzo wygodnych pań” – z uśmiechem dodaje Renata Pożarowszczyk.
Przepisy znajdziemy również na wszelkiego rodzaju kaszach, mąkach, na ryżu oraz makaronach, na przyprawach – nawet tych jednorodnych. Jak informuje ekspedientka, osoby które interesują się kuchnią i gotowaniem zwracają zwykle uwagę na przepisy. Klientki eksperymentują, zmieniają bądź dodają składniki, próbują czegoś nowego. Natomiast ci, którzy się tym nie interesują nie zwracają na to uwagi, ale również kupują i przygotowują dania zgodnie z przepisem. Dlatego takie produkty są dobrym rozwiązaniem dla szukających pomysłów na szybkie i proste danie oraz dla tych, którzy szukają inspiracji do stworzenia nowej potrawy.
Monika Kociubińska