… i do smaku – z procentami na wesoło spędzamy ostatnie dni lata. Sprawdzamy jakie są ulubione trunki Polaków. Alkohole kolorowe i smakowe – pod lupą!
Fajnie wygląda w kieliszku, sprawdzi się na każdej imprezie, jest lubiany zarówno przez panów, jak i panie. Kolorowy trunek ze smakiem – oto hit tegorocznego lata!
Według danych Centrum Monitorowania Rynku w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) 70% obrotów wśród mocnych alkoholi generuje wciąż wódka czysta. Jak przyznaje Piotr Szczerbiński z CMR – od 2014 roku liczba wariantów wódek kolorowych wciąż się zwiększa. Producenci wprowadzają nowe smaki (Krupnik Smakowy, Soplica Truskawkowa, Żołądkowa Gorzka z Figą), nowe pojemności (Sznaps De Luxe, Wódki Lubelskie). W styczniu 2014 w sklepach małoformatowych znaleźć można było poniżej 30 wariantów wódek smakowych, w czerwcu 2015 – ok. 37.
Istotną rolę w segmencie wódek smakowych odgrywają małe pojemności. Butelki do 200 ml generują ponad 60% udziałów wolumenowych w tym segmencie. Jak dodaje Piotr Szczerbiński z CMR – wysoko w rankingu rotacji znajdziemy wódki głównych liderów właśnie w małych pojemnościach: Cytrynówka Lubelska 100 ml/200 ml, Żołądkowa Gorzka Tradycyjna 200 ml, Absolwent Cytrynówka 100 ml, Żytniówka Gorzka 100 ml. Z dużych pojemności w rankingu znajdziemy: Żołądkowa Gorzka Tradycyjna 500 ml, Cytrynówka Lubelska 500 ml, Żubrówka 700 ml, Soplica Orzech Laskowy 500 ml.
Różnorodność na półce
Lato w sklepie Korona w Milanówku upływa pod znakiem cydru, piwa i lekkich alkoholi. „Wśród cydrów w moim sklepie króluje Miłosławski. Wśród radlerów – Warka i Okocim, dalszą pozycję w tej kategorii zajmuje marka Tyskie” – mówi Adrian Kostrzewa, detalista, który od 10 lat prowadzi sklep alkoholowy w Milanówku.
Jak przyznaje pan Adrian w segmencie piw smakowych ulubionymi są Lwówek malinowy, Wąsosz miodowy i malinowy oraz Ciechan miodowy. „Klienci, którzy regularnie odwiedzają mój sklep poszukują piw oryginalnych, których cena, która jest często 2 razy wyższa niż piw komercyjnych” – dodaje pan Kostrzewa.
Wzrost sprzedaży kategorii wódek smakowych widoczny jest także w sklepie Korona w Milanówku. „Rynek trunków kolorowych jest bardzo konkurencyjny, oferta z roku na rok jest coraz bogatsza, wciąż pojawiają się nowości. Nie wszystko można zmieścić na półce” – mówi detalista. Wśród marek króluje Lubelska cytrynówka, a także Żołądkowa figowa. Trzecie miejsce zajmuje Wyborowa arbuzowa. Jak przyznaje pan Adrian – prym wiodą małe pojemności 100 i 200 ml.
„Na rynku od jakiegoś czasu dobrze prosperuje i rozwija się kategoria brown spirits. Jeżeli chodzi o whisky królują marki popularne jak Jack Daniel’s, Johnnie Walker czy Ballantine’s” – dodaje.
Sezon letni to oczywiście czas kiedy najlepiej rotującymi alkoholami są te z lodówki. „Mam zamrażarkę na wódkę czystą, wódki smakowe oraz piwa, dodatkowo zamierzam zainwestować w kolejną – do chłodzenia białych win. W tej kategorii dobrze sprzedaje się marka Carlo Rossi oraz mniej znane wina na przykład gruzińskie czy mołdawskie, których klient nie znajdzie w supermarkecie. Najlepiej rotują w tej kategorii trunki w cenie około 30 zł” – opowiada detalista z Milanówka. Jak obserwuje w tym roku niezwykle popularne jest także wino musujące Prosecco. „Moda ze stolicy dotarła i do nas” – dodaje z uśmiechem.
Lekko, smacznie i przyjemnie – tego oczekują konsumenci po kolorowych trunkach. Podczas letnich imprez królują wódki smakowe, musujące wina, cydry oraz piwa. Pijmy lżej, na zdrowie!
Monika Dawiec