Kategorie produktów

W paczce czy na wagę

Piątek, 14 sierpnia 2015 HURT & DETAL Nr 08/114. Sierpień 2015
Wysokie, letnie temperatury powodują, że czekolady i wyroby czekoladowe często w tym okresie ustępują pierwszeństwa karmelkom, landrynom, żelkom czy galaretkom.
Podczas słonecznych i upalnych dni amatorzy słodkości skupiają swoje zainteresowanie na cukierkach. Dla tej grupy konsumentów producenci przygotowali szeroką gamę produktów, zarówno tych na wagę, jak i w opakowaniach. Firma Mieszko w swojej ofercie ma popularne cukierki musujące Zozole oraz klasyczne, między innymi: Kukułki, Tutti Frutti oraz Landryny. W portfolio firmy Wawel znajdują się popularne karmelki – Fresh&Fruity, Raczki, Kukułki, Fistaszkowe oraz Orzeźwiające (miętowe). Na rynku popularne są również cukierki marki nimm2, Kopiko oraz Werther’s Original firmy Storck, landrynki i krówki od firmy Colian (Goplana, Solidarność), a także Landryny, czy Ice Fruit, Ice Mint, Ice Cool od firmy Lotte Wedel. Kolejnym znanym producentem cukierków jest lubelska Pszczółka, która w swojej ofercie ma bardzo popularne słodycze na wagę, między innymi: Jogusie, Pepermit, Pszczółki, Muss oraz Raczki. Warto również zwrócić uwagę na prężnie rozwijającą się markę, jaką jest Pomorzanka a ich najbardziej znanymi cukierkami są: Spiffy, Choco Toffee, Fanki oraz Ice Yeti. Kolejna marką powszechnie obecną na sklepowych półkach jest Verbena, należąca do firmy I.D.C. Polonia. W ofercie tej firmy znajdziemy nadziewane cukierki ziołowe w ośmiu smakach – Dzika Róża, Szałwia, Melisa, Lipa, Pinia, Głóg, Imbir i Zielona herbata. W kategorii karmelków na półkach dużych sieci handlowych dostępne są również cukierki nadziewane marki Bonbonita należące do firmy Roshen. Jak widać jest w czym wybierać. Które marki są najpopularniejsze w sklepach? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do detalistów.

Klienci wiedzą co dobre

„Sprzedaż cukierków, zarówno paczkowanych, jak i na wagę wygląda dobrze. Klienci przede wszystkim interesują się smakami owocowymi i miętowymi. Niestety produkty te na tle innych artykułów słodyczowych wypadają zdecydowanie słabiej” – mówi pani Agnieszka, ekspedientka w sklepie abc w Karczewie. Detalistka przyznaje, że największym zainteresowaniem cieszą się cukierki sprzedawane na wagę. „Klienci wybierają je zdecydowanie częściej, a wydaje mi się, że duży wpływ ma na to ich atrakcyj na cena” – dodaje. Marki, w które zaopatruje się najczęściej sklep pani Agnieszki to Pszczółka (Jogusie, Musss), Wawel (Raczki, Kukułki), Wedel (Super Mint), Solidarność (Toffino), Storck (Kopiko, nimm2), Goplana (Landryny). „Produkty te sprzedają się na mniej więcej równym poziomie, jednak wszystko zależy od upodobań klienta. Ponadto konsumenci przywiązują się do swoich ulubionych marek. Z tego powodu nowości wprowadzane przez producentów na rynek na początku nie przyciągają aż takiego dużego zainteresowania nabywców ” – stwierdza detalistka.

Owocowe lato

W płockim Lewiatanie kierownikiem zmiany jest Izabela Borowska, która wraz z ekspedientką panią Renatą zgodnie twierdzą, że w sklepie wiodą prym cukierki paczkowane. „W ciągu miesiąca sprzedajemy około 300 paczek cukierków twardych, natomiast na tle innych słodyczy odgrywają one dużą rolę. Wynika to między innymi z dobrej ekspozycji i bezkonkurencyjności marek, w które się zaopatrujemy”. Są nimi: Wawel, Mieszko, Solidarność, Wedel, Pomorzanka oraz Goplana. „Klienci znają te produkty, przez co chętniej po nie sięgają” – dodaje pani Borowska. W okresie letnim, zauważa znaczny wzrost popularności landrynek i cukierków owocowych. Ważnym aspektem jest również coraz wyższe zainteresowanie marką własną sklepów Lewiatan, które stale rośnie wśród klientów. Detalistka jest zadowolona ze sprzedaży słodyczy i cieszy ją fakt, iż cukierki na wagę zdobywają na popularności wśród konsumentów. Niższe i bardziej atrakcyjne ceny odgrywają naprawdę ważną rolę a aspekt ten przyciąga uwagę klientów. Dodatkowo dzięki dobrej współpracy z centralą Lewiatana, detalistka zawsze dostaje odgórnie informacje na temat nowości i promocji pojawiających się na rynku. Wiedzę czerpie również z prasy handlowej.

Segment cukierków, gratką dla najmłodszych

Rentowność cukierków, zarówno paczkowanych, jak i na wagę w skali od 1 do 5 oceniłbym na 4. Wśród dzieci asortyment ten cieszy się naprawdę wysoką popularnością, jednak w grupie starszych klientów zdecydowanie pozostaje towarem impulsowym, czyli nie zawsze planowanym podczas zakupów. Specjalnie dla młodszych klientów zaopatrujemy się w produkty wielu powszechnie znanych producentów, tak aby zapewnić jak największy wybór podczas zakupów” – mówi Michał Kwasiborski, pracownik warszawskiego Carrefour Express. Markami, które nabywamy do sklepu są zazwyczaj: Wawel (Kukułka i karmelki fistaszkowe), Wedel (Landryny), Storck (Kopiko, nimm2, Ice Fresh) oraz Mieszko (Zozole). Niestety pan Michał nie zauważył wzrostu sprzedaży w okresie wakacyjnym, jak twierdzi – cukierki głównie zyskują na popularności w czasie jesienno-zimowym. Detalista uważa, że słodycze paczkowane cieszą się większym zainteresowaniem niż te na wagę, jednak różnica między nimi nie jest bardzo odczuwalna. Każdy klient ma oczywiście swoje własne upodobania i właśnie nimi kieruje się podczas wyboru cukierków.
Ulubiona marka, smak, opakowanie – to jedne z ważniejszych kryteriów wyboru cukierków. Latem dodatkowo istotny jest aspekt orzeźwienia.

Michał Pańczyk

tagi: słodycze , producent , konsument , cukierki , Wawel , Mieszko , Solidarność , Wedel , Pomorzanka , Goplana ,