Advertisement

Wywiady

Rozmowa z Katarzyną Wilczewską, Public Affairs Manager w Kompanii Piwowarskiej S.A.

Środa, 28 stycznia 2009
Rozmowa z Katarzyną Wilczewską, Public Affairs Manager w Kompanii Piwowarskiej S.A.

Jaka jest główna misja Kompanii Piwowarskiej?

 

[Katarzyna Wilczewska]

- Misją Kompanii Piwowarskiej jest bycie najbardziej podziwianą firmą branży piwowarskiej w Polsce, dzięki czemu pośrednio wzmacniamy reputację SABMiller na świecie. Chcemy również posiadać najchętniej wybierane przez konsumentów marki, być preferowanym pracodawcą oraz partnerem biznesowym.

 

Jakie są priorytetowe wartości dla Kompanii Piwowarskiej?

 

- Kompania Piwowarska w realizacji swoich działań skupia się na ludziach i szeroko rozumianym środowisku. Jako pracodawca i partner biznesowy stawiamy między innymi na pracę zespołową, reputację, odpowiedzialność i szacunek. Ponadto, podobnie jak we wszystkich firmach SABMiller, na całym świecie wyznajemy politykę zrównoważonego rozwoju (sustainable development). Taka polityka łączy postęp gospodarczy z poszanowaniem praw człowieka, ochroną przyrody i rozwojem społecznym, stwarzając lepsze perspektywy dla przyszłych pokoleń. Zarząd Grupy SABMiller wyznaczył dziesięć najistotniejszych obszarów mających szczególne znaczenie dla jej działalności. Wśród tych priorytetów znalazły się między innymi takie obszary jak: przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, zwiększanie produkcji piwa przy wykorzystaniu mniejszej ilości wody, minimalizacja odpadów, poszanowanie praw człowieka, czy działania na rzecz społeczności.

 

Co zapewnia wysoką jakość i bezpieczeństwo waszych produktów?

 

- Naszą działalność produkcyjną prowadzimy zgodnie z rygorystycznymi standardami World Class Manufacturing (WCM). Reprezentuje on filozofię pracy na światowym poziomie, która skupia się na kliencie, rynku i konkurencji. Dla nas WCM to nieustanne doskonalenie się i eliminacja strat poprzez zaangażowanie wszystkich pracowników. Istota tego systemu sprowadza się do zasady: „Wszystko robimy dobrze za pierwszym razem". Stawiamy na najwyższej klasy surowce - woda, słód, chmiel i drożdże. Do tego dodajemy jeszcze nowoczesne technologie i mamy do zaoferowania wysoką, stabilną jakość oraz bezpieczeństwo zdrowotne.

Na bieżąco nadzorujemy zarówno proces produkcji jak i warunki magazynowania oraz transportu piwa w fazie sprzedaży i dystrybucji. Podczas licznych szkoleń dla pracowników lokali gastronomicznych uczymy jak prawidłowo przechowywać i podawać piwo.

Osiągnięcie doskonałości w działaniu możliwe jest dzięki systemowemu podejściu do zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym produktów. Narzędziem wspierającym strategię Kompanii Piwowarskiej w tym zakresie jest Zintegrowany System Zarządzania Ryzykiem - IRMS (ang. IRMS - Integrated Risk Management System), którego elementami są:

System Zarządzania Jakością (QMS) opracowany w oparciu o wymagania normy ISO 9001,

System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności (FSMS) wdrożony zgodnie z wymaganiami nowego międzynarodowego standardu ISO 22000, uwzględniającego m.in. zasady systemu HACCP,

System zarządzania środowiskowego (EMS) wdrożony i funkcjonujący zgodnie z wymaganiami normy ISO 14001.

W 2001 roku browar w Poznaniu, jako jeden z pierwszych browarów w Polsce, otrzymał certyfikat ISO 14001. W 2003 roku certyfikat ISO 14001 otrzymał browar w Tychach oraz filie Kompanii Piwowarskiej. W 2005 roku certyfikat ISO 14001 objął browar w Białymstoku.

W lipcu 2006 roku, jako pierwsza firma piwowarska w Polsce, uzyskaliśmy akredytowany certyfikat potwierdzający spełnienie wymagań normy ISO 22000. Firma audytorska Bureau Veritas Certification przyznając certyfikat ISO 22000 potwierdziła wdrożenie i funkcjonowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności w oparciu o wymagania nowego międzynarodowego standardu.

Nasz system zarządzania środowiskowego został zweryfikowany i zatwierdzony przez jedną z największych firm certyfikacyjnych na świecie, szwajcarską firmę audytorską - SGS.

 

Jaki udział w polskim i europejskim rynku piwa ma wasza firma?

 

- Jesteśmy liderem rynkowym od 2004 roku. W ostatnim okresie finansowym (od 1 kwietnia 2007 r. do 31 marca 2008 r.) Kompania Piwowarska osiągnęła znaczny wzrost sprzedaży, sprzedając na rynku krajowym 14,5 miliona hektolitrów, co stanowi wzrost o 12 % w porównaniu do roku poprzedniego. Zważywszy, że sprzedaż krajowa całej polskiej branży piwowarskiej wyniosła 35,4 miliona hektolitrów, udział Kompanii Piwowarskiej wzrósł z 38,7% do 40,8 %. Tym samym wzrost sprzedaży Kompanii Piwowarskiej był niemal dwukrotnie większy niż wzrost branży (6,1%). W obrębie Grupy SABMiller jesteśmy drugą firmą piwowarską w Europie, za Czechami.

 

Jakie jest znaczenie Kompanii Piwowarskiej dla gospodarki kraju?

 

- Przychody z tytułu sprzedaży piwa produ­kowanego przez Kompanię Piwowarską można porównać z wydatkami państwa - łącznie na ochronę zdrowia, kulturę fi­zyczną i sport oraz ochronę środowiska. Te niebagatelne kwoty trafiają do kilkuset podmiotów działających na rynku piwa: firm dystrybucyjnych, naszych partnerów handlowych. Przeznaczane są na finanso­wanie bieżącej działalności, a zatem także m.in. na zakup surowców, wynagrodzenia i podatki. W ostatecznym rachunku składają się również na zysk akcjonariuszy. Współpracujemy z tysiącami podmiotów w kraju i za granicą, wywierając wpływ na wiele branż, m.in. na rolnictwo, transport, handel, gastronomię, produkcję szkła, po­ligrafię, telewizję, prasę i inne.

Jednak na działalności Kompanii Piwowarskiej korzystają nie tylko akcjonariusze, pracownicy, konsumenci czy społeczności lokalne, ale także całe społeczeństwo. Kompania Piwowarska jest bowiem jedną z czołowych firm zasilających budżet państwa. Sumy pochodzące z płaconego przez Kompanię Piwowarską podatku dochodowego, VAT i akcyzowego stanowią około 1% wszystkich wpływów podatkowych budżetu państwa. Wartość wpłaconych przez nas podatków w ostat­nim roku była w sumie niewiele niższa od wydatków Ministerstwa Kultury i Sztuki na utrzymanie ministerstwa, placówek arty­stycznych i ważne wydarzenia artystyczne. Kwota podatku dochodowego wpłacona przez Kompanię Piwowarską była wyższa niż wydatki z budżetu państwa na informatyzację, a kwota po­datku akcyzowego stanowiła ponad 70% wydatków z budżetu na oświatę. Ponosimy także znaczne obciążenia na rzecz gmin z tytułu podatków lokalnych. Z naszych szacunków wynika, że łączna wielkość VAT, podatku dochodowego, ak­cyzy i innych podatków wliczanych w kosz­ty, a więc znajdujących odzwierciedlenie w cenie piwa, stanowi 41% ceny każdego piwa wypijanego przez konsumenta.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że sprzedaż piwa pochodzącego z naszych browarów ma istotny udział w obrotach kilkudziesię­ciu tysięcy placówek handlowych w Pol­sce, możemy przyjąć, że bezpośrednio dzięki Kompanii Piwowarskiej zatrudnienie ma blisko 50 tys. osób w kraju. Nasza firma współpracuje ponadto z wie­loma podmiotami: dostawcami surow­ców (chmielu, drożdży, słodu), opakowań (producentami butelek, puszek, etykiet, kartonów, transporterów) i firmami usłu­gowymi (transportowymi, agencjami re­klamowymi, prasą, telewizją, dostawcami urządzeń, maszyn, samochodów itd.).

 

Jak aktywna jest Kompania Piwowarska w działaniach społecznych, charytatywnych i sponsoringu?

 

- Ponad 1,5 mln zł wydaliśmy tylko w 2007 roku na walkę z wykluczeniem społecznym z powodu ubóstwa. Kompanijna inicjatywa „Warto być za!" - to program społeczny oraz konkurs grantowy dla organizacji pozarządowych (NGO). Aktywizujemy i wspieramy organizacje pozarządowych w realizacji projektów adresowanych do najbiedniejszych - osób wykluczonych społecznie z powodu ubóstwa. Pośrednim celem jest stworzenie społeczeństwa obywatelskiego w Polsce poprzez włączenie w działania społeczności lokalnych.

Jesteśmy firmą o zasięgu ogólnopolskim, ale funkcjonujemy w ramach społeczności lokalnych i na nich koncentrujemy nasze społeczne zaangażowanie. Obec­ność Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu, Tychach, Białymstoku i Kielcach w miastach, w których znajdują się bro­wary firmy, przekłada się nie tylko na zna­czące kwoty podatków (od nieruchomo­ści, od środków transportowych, część podatków dochodowych) zasilających budżety miast i województw. Kompania buduje także bliskie więzi ze społecznościami lokalnymi, wspierając ważne wydarze­nia sportowe, artystyczne, rozrywkowe oraz działalność społeczną. Nasze wspar­cie wpływa na podniesienie jakości życia mieszkańców i stabilności naszego oto­czenia. Wystarczy wziąć udział w kilku imprezach muzycznych, sportowych czy teatralnych, by przekonać się, w jak wiele przedsięwzięć jesteśmy zaangażowani. A przecież Kompania Piwowarska wspiera także organizacje społeczne, a dzięki naszym darowiznom szpitale w Białymstoku, Tychach i Pozna­niu mogły zakupić nowoczesny sprzęt. Łączna kwota darowizn przekazanych w roku finansowym F07 - od 1 kwietnia 2006 roku do 31 marca 2007 roku - sięgnęła 1,85 mln zł!

W Białymstoku wspieramy między innymi Teatr Dramatyczny im. Józefa Piłsudskiego, Operę i Filharmonię Podlaską. Pamiętamy także o ekologii - ufundowaliśmy nasadzanie lip na głównej ulicy miasta, ul. Lipowej, podtrzymując tym samym tradycje miasta. Sponsorujemy także Białowieski Park Na­rodowy.

W Poznaniu z naszego wsparcia korzysta posiadająca długie tradycje Biblioteka Ra­czyńskich oraz znany w Polsce i za granicą kultowy Teatr Ósmego Dnia. Także w Tychach dbamy o to, by mieć swój udział w lubianych wydarzeniach o cha­rakterze miejskim. Prowadzimy na terenie mia­sta i regionu akcje, dzięki którym miesz­kańcy mają się bardziej komfortowo czuć w swoim mieście - „Tyskie stawia ławki w Parku Chorzowskim", „Tyskie stawia Fon­tanny w Parku Chorzowskim", i dobrze się w nim bawić - „Dni Tyskie". Wspieramy działalność placówek kulturalnych - Teatru Małego i szczególnie bliskiego naszemu sercu Muzeum Miejskiego, które znalazło przyjazną gościnę w pieczołowicie odre­staurowanych zabytkowych zabudowa­niach tyskiego browaru.

 

Jakie znaczenie dla strategii firmy ma eksport produktów na pozostałe rynki europejskie?

 

- Chociaż dynamika rozwoju eksportu naszych produktów jest z roku na rok większa, to wciąż niewielka część działalności Kompanii Piwowarskiej - zdecydowana większość naszych produktów trafia na rynek polski. W roku finansowym trwającym od kwietnia 2007 do marca 2008 niekwestionowanym liderem eksportu było Tyskie, najlepiej sprzedająca się polska marka piwa. Jej udział w polskim eksporcie wyniósł 14,7%. Całkowita sprzedaż KP na eksport wzrosła o 67% do poziomu 345 tysięcy hektolitrów. Przede wszystkim eksportowano markę Tyskie i Lech. Udział KP w polskim eksporcie piwa wyniósł 26% (niemal dwukrotnie więcej niż najbliższego konkurenta).

 

Na jakie rynki eksportujecie najwięcej swoich produktów?

 

- Piwo Kompanii Piwowarskiej eksportowane jest  przede wszystkim na rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Irlandii, Stanów Zjednoczonych i Kanady.

 

Jak udało się Państwu osiągnąć rekordowy wynik w sprzedaży piwa - 15 mln.hl? i co przyczyniło się do ostatniego znacznego wzrostu sprzedaży KP i udziałów w rynku piwa?

 

- Na ten sukces wpływ miało kilka głównych czynników. Przyczynił się do niego na pewno sam rozwój rynku. Jeszcze w 2000 roku Kompania Piwowarska sprzedawała rocznie 5 milionów hl - czyli 1/3 obecnej produkcji, posiadając wówczas 28.4% udziałów w rynku. Dziś  Polska jest dziewiątym pod względem wielkości rynkiem piwa na świecie i piątym w Europie. W tym czasie udało nam się tak rozwinąć portfel marek, aby znalazła się w nim największa piwna marka - Tyskie. Sprzedaż samej marki Tyskie, osiągająca poziom niemal 6 milionów hl, przy 16-procentowym udziale w rynku, to więcej, niż całe słowackie spożycie piwa. Dynamika sprzedaży Kompanii Piwowarskiej jest dwukrotnie większa, niż w całej branży. Marki Kompanii Piwowarskiej wybierane są przez konsumentów o wiele chętniej, niż inne dostępne na rynku, dzięki temu, że idealnie spełniają oczekiwania konsumentów; nic dziwnego, że wielu piwoszy chętnie przerzuca się na marki z portfela Kompanii Piwowarskiej. W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosła sprzedaż oraz udział w rynku marek KP: w przeciągu roku marki Żubr i Lech osiągnęły dwucyfrowy poziom wzrostu (odpowiednio 17% i 11%).

Osiągamy tak dobre wyniki również dzięki współpracy z kilkuset partnerami handlowymi, którym zapewniamy nie tylko bardzo poszukiwane marki piwa, ale również atrakcyjne warunki współpracy oraz wsparcie.

 

Jakie macie plany na kolejne lata?

 

- Oczywiście będziemy nadal się rozwijać, pracować nad portfelem marek, współpracą z partnerami i komunikacją z konsumentami.

 

A plany inwestycyjne?

 

- Kompanii Piwowarskiej udaje się od lat rozwijać w tempie znacznie przekraczającym wzrost branży piwnej. Tak szybki rozwój wymusza między innymi rozbudowę naszych browarów. Niedawno zakończyliśmy inwestycje w Browarze w Tychach, który osiągnął moce produkcyjne przekraczające 8 mln hl piwa i stał się największym browarem SABMiller w Europie. Teraz przyszedł czas na rozbudowę Browaru w Poznaniu. Kompania Piwowarska zainwestuje w niego 250 mln złotych. Cztery kluczowe projekty realizowane obecnie w wielkopolskim browarze to  rozbudowa fermentowni, warzelni, a także nowa filtracja i puszkowa linia rozlewnicza. Niedawno zakończono też rozbudowę magazynu wyrobów gotowych. Po zakończeniu inwestycji Kompanii Piwowarskiej w poznańskim browarze jego moce wzrosną o 34% i będzie mógł uwarzyć 7,5 mln hl piwa w ciągu roku.

 

 

Dziękuję za rozmowę
Tomasz Masal

tagi: Kompania Piwowarska , Katarzyna Wilczewska , KP , piwo , wywiad kompania piwowarska , wywiad ,