Jak zyskać lojalnych konsumentów? Przede wszystkim dostrzec ich, a później się dostosować. Jak to zrobić i jakie działania podejmować – opowiada Karolina Karolczak, Dyrektor Marketingu Handlowego, Agros-Nova Holding.
Jak walczyć o wiernego konsumenta?
Nie ma jednego złotego środka. Podjęcie walki o lojalnego konsumenta oznacza rywalizację z innymi markami. I tyczy się to każdej branży. Na pierwszym planie stawiane są jego potrzeby. Jeżeli wszystkie zostaną zaspokojone trzeba pomyśleć o tym, o czym zapomniała konkurencja. Wtedy do gry wchodzą programy konsumenckie. Poza budowaniem relacji zyskać można również akwizycję sprzedaży, a także umocnić wizerunek. Dobrze przeprowadzona akcja to szansa na nawiązanie nowych relacji, ale i rozszerzenie już istniejących. Doceniani i nagradzani klienci są bardziej zadowoleni, a co za tym idzie wierniejsi marce.
Czy tworząc tego typu działania należy wyjść poza schemat?
Loterie, konkursy – to nic innego jak stymulacja konsumentem, zachęcanie go do zwiększenia częstotliwości i wielkości zakupów. Fundamentem każdego z nich jest dobrze zaplanowana strategia oparta na prostej i zrozumiałej mechanice. Jeżeli proces okaże się zbyt skomplikowany odbiorca nie zainteresuje się. Niezależnie czy jest to zbieranie punktów na kartę stałego klienta, naklejek na specjalnie zadedykowanym kuponie czy zakup wielu sztuk w pakiecie, zawsze chodzi o zyskanie profitów bez dużego wysiłku. Oczywiście prosty mechanizm wcale nie musi być nudny! Kreatywne rozwiązania na pewno zaprocentują. Wyjście poza tradycyjny BTL i połączenie go z social mediami (chociażby z takimi aplikacjami jak Snapchat czy Tinder) czy mobilem (tworząc swoje autorskie aplikacje), mogą okazać się ekscytującymi doznaniami gwarantującymi w akcji utrzymanie zainteresowania produktem na długo po zakończeniu promocji, które może się przełożyć na dodatkową promocję.
A dla konsumenta najważniejsza jest nagroda?
Nagrody to klucz całej akcji. Motywator przyciągający zainteresowanie. Które są najatrakcyjniejsze? Konsumenci chcą posiadać produkty znanych i cenionych marek. Jeżeli są nowością na rynku, wpisują się w najnowsze trendy, a do tego są praktyczne – ich atrakcyjność znacząco wzrasta. Mogą to być urządzenia typu „małe AGD” czy bony do wykorzystania w sklepie. Grunt by wpisywały się w wartości niesione przez markę. Produkty związane ze zdrową żywnością świetnie będą się konotować z urządzeniami do gotowania na parze, a marki związane z pielęgnacją włosów z innowacyjnymi suszarkami. Ale nagrody nie muszą być konkretnymi rzeczami. W zależności od kontekstu wartościowe mogą okazać się bonusy, zniżki, ale i wartości dodane – dostęp do bazy wiedzy, przynależność do prestiżowej grupy. Chodzi o racjonalne uzupełnienie budowania wizerunku i podkreślenie kluczowych cech marki.
Każda promocja potrzebuje promocji?
Sama akcja i nagrody to nie wszystko! Po co nam całe zamieszanie, jeżeli nikt się nie dowie o akcji? Nie zapominajmy o odpowiedniej komunikacji. Na czym się skupić? Oczywiście na mechanizmie i haczyku – nagrodach. Konsument musi wiedzieć o co chodzi, a do tego mieć podwód, żeby się zaangażować.
Bonus? Nasz lojalny klient to więcej niż jedna osoba. Wierny i zadowolony konsument jako lider opinii zarekomenduje i zachęci do zakupów innych. W zależności od tego, jakimi celami kierujemy się przy organizacji akcji – czy jest to pozyskanie nowej grupy docelowej, zachęcenie do powrotu utraconych klientów – budujemy relacje.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Dawiec