Polacy kochają makaron – w co czwartym domu je się go przynajmniej raz w tygodniu i to nie tylko za sprawą zup, których jest on dość oczywistym składnikiem. Makaron to również symbol kuchni włoskiej, a ta z kolei coraz częściej króluje na naszych stołach. Sprawdzamy, które z produktów z tej kategorii warto mieć na sklepowej półce i które z nich pozwolą systematycznie zwiększać wartość koszyka zakupowego.
Makarony cieszą się dziś wśród konsumentów sporą popularnością. Z każdym rokiem przybywa makaronowych smakoszy. Według danych Millward Brown* aż w 37% gospodarstw domowych w Polsce makarony spożywa się 2 razy w tygodniu, a aż 25% przynajmniej raz w tygodniu.
Jak zauważa Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Grupa Maspex – rynek makaronów będzie się rozwijał. „Polacy uwielbiają dobre jedzenie i coraz częściej próbują też eksperymentować w kuchni, szukając ciekawych pomysłów na dania. Bardzo ważnym czynnikiem jest smak, ale także wygoda, szybkość przygotowania posiłku oraz naturalność użytych składników, jak również możliwość wykorzystania świeżych dodatków. Makaron to doskonały produkt, pozwalający stworzyć smaczne i atrakcyjne danie – zazwyczaj nie wymagające wysokich umiejętności kulinarnych” – dodaje Dorota Liszka.
Oferta liderów
Makarony do zup, past, a nawet zapiekanek… Spaghetti, penne, tagliatelle, muszelki, świderki – wariacji potraw z wykorzystaniem różnych rodzajów makaronu jest tyle, ile pomysłów. W które marki zaopatrzyć więc sklep? W jaki sposób stworzyć możliwie szeroką i dostosowaną do oczekiwań klientów ofertę? Na rynku makaronów króluje kilka firm, których produkty należy wziąć pod uwagę aranżując makaronową półkę. Firma Czanieckie Makarony oferuje między innymi makarony pełnoziarniste, tłoczone, walcowane, gniazdka, makarony „kolorowe” z dodatkiem szpinaku i pomidora oraz bezjajeczny makaron amber durum (w składzie 100% semoliny). Specjaliści tej firmy do produkcji makaronu używają kaszy pszennej makaronowej, semoliny i jaj, a o jakość wyrobów dba laboratorium zakładowe, które funkcjonuje już od 12 lat. Również specjaliści z firmy ANIMAK-KOPCZA od dwudziestu lat zajmują się produkcją makaronu, stosują zamknięty, w pełni skomputeryzowany proces produkcyjny, który zapewnia stale najwyższą jakość i bezpieczeństwo zdrowotne produktu, które dla klientów jest dziś tak bardzo ważne. Jedną z bardziej popularnych marek w tym segmencie jest również Międzybrodzki Makaron, który świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju potraw. Zawiera on najwyższej jakości mąkę z pszenicy durum – semoliny oraz mąki pszennej. Dzięki temu jest sprężysty, a podczas gotowania dwukrotnie zwiększa swoją objętość. Na makaronowej półce sklepowej nie powinno zabraknąć również takich marek, jak Lubella, Podravka, Index Food czy Barilla, która jest jedną z wiodących włoskich firm oferujących produkty żywnościowe. Warto zwrócić również uwagę na makarony od firmy POL-MAK, które sprawiają, że rosół zawsze smakuje „jak u mamy”…
Z rynku…
„W naszym sklepie zdecydowanie prym wiedzie Lubella. Klienci kupują makarony tej marki w różnych postaciach. Najbardziej popularne są jednak świderki do zup. Klienci interesują się również takimi makaronami jak Złoty Łan czy Barilla” – mówi Zbigniew Orlikowski, właściciel sklepu Abc „Orlik” w Wejherowie. Obecnie wiosną i później latem, Pan Orlikowski spodziewa się większej sprzedaży makaronów ciemnych, razowych, pełnoziarnistych czy nawet bezglutenowych. Panie zaopatrujące się w produkty spożywcze w jego sklepie zwykle w tym czasie bardzo dbają o zdrowie i linię, dlatego chętniej kupują produkty mniej kaloryczne. Anna Adaszewska, Marketing Manager z firmy Italmex Warszawa przyznaje, że dieta bezglutenowa to zdrowa alternatywa dla osób cierpiących na celiakię, alergików, diabetyków, sportowców, rekonwalescentów, pragnących schudnąć oraz wszystkich lubiących aktywność fizyczną i zdrowy sposób odżywiania. Italmex Warszawa oferuje makarony marki Sam Mills, które wyprodukowane są z najwyższej jakości mąki kukurydzianej i posiadają certyfikat produktu bezglutenowego.
Również pani Mirosława Błaszyk, właścicielka sklepu Abc „Bajka” w Rumii oferuje duży wybór makaronów. W sklepie pani Mirosławy klienci dzielą się na tych, którzy lubią dobre i znane marki i właśnie takich produktów szukają oraz na tych, którzy nie kierują się tego typu kategoriami. W jej sklepie chętnie kupowany jest makaron Lubelli, firmy Goliard, Czanieckich Makaronów czy Barilli. Mirosława Błaszyk w ostatnim czasie zauważyła ponadto, że jej klienci zaczęli rozwijać się bardziej kulinarnie. W większym stopniu interesują się dostępnością makaronu do spaghetti czy na przykład makaronu cannelloni.
Zagraniczne smaki w 10 minut!
W ostatnim czasie na półkach sklepowych znalazły swoje miejsce również makaronowe dania gotowe, głównie mrożone. W tej kategorii prym wiodą makarony na patelnię Hortex. Choć ich cena jest nieco wyższa od ceny dania, które można przygotować samodzielnie, stają się coraz bardziej popularne wśród całej rzeszy konsumentów. „Te produkty są w moim sklepie głównie kupowane przez panów pod nieobecność żon w domu, głównie ze względu na dobry smak, ale też krótki czas i łatwość przygotowania” – z uśmiechem przyznaje Zbigniew Orlikowski, właściciel sklepu Abc „Orlik”. Również Mirosława Błaszyk, właścicielka sklepu Abc „Bajka” w Rumii oferuje swoim klientom mrożone makarony na patelnię marki Hortex.
Kompozycja półki makaronowej
Popularność makaronów wśród klientów wymaga od detalistów organizacji osobnej półki. Jak zauważa Robert Kula, kierownik sprzedaży, Międzybrodzkie Makarony – „makaron to produkt pierwszej potrzeby. Wielkość sprzedaży zależy od sposobu ekspozycji oraz doboru zróżnicowanego asortymentu. Prawidłowo zlokalizowany produkt może podnieść bardzo znacząco wartość sprzedaży w całej kategorii”. Jednak ogrom propozycji produktowych, które oferowane są przez producentów może sprawić niemały kłopot w odpowiedniej organizacji makaronów na półce. Jak zatem detalista powinien eksponować ten asortyment, by mógł liczyć na większe zyski? Jak doradza Joanna Dybał, Członek Zarządu firmy Czanieckie Makarony – warto zwrócić uwagę na ekspozycję produktów w usystematyzowany sposób – produkty sklasyfikowane są w liniach, które odnoszą się bezpośrednio do ich cech szczególnych. „Na przykład linia włoska to makarony wykorzystywane głównie w kuchni słonecznych Włoch, gdzie króluje spaghetti, penne czy fettuccine. Seria produktów pełnoziarnistych sprawdzi się wśród wielbicieli zdrowego odżywiania i zwracających uwagę na kaloryczność, natomiast najbardziej tradycyjna, bogata grupa pod hasłem „5 jajeczny popularny”, to propozycje dla lubiących polską kuchnię i wybierających m.in. kultową już „Krajankę”. Eksponowanie produktów w uporządkowane linie ułatwia wybór, pokazuje skalę i zachęca do eksperymentowania oraz większych zakupów” – dodaje Joanna Dybał, Członek Zarządu firmy Czanieckie Makarony. Z kolei Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Grupa Maspex podpowiada, że ustawianie makaronów blokami producentów pozwala na utrzymanie przejrzystej i czytelnej półki. Ponadto, nowości najlepiej prezentować w ramach ekspozycji dodatkowych, bądź przy kategoriach komplementarnych, czyli sosach, warzywach lub mięsie. „Warto korzystać z oferowanych przez producentów stojaków, displejów oraz materiałów POS, dzięki którym produkty są lepiej widoczne, a ekspozycja bardziej atrakcyjna” – dodaje Dorota Liszka.
Katarzyna Ogonowska