Kategorie produktów

Ekorozwój – jaki będzie jego wpływ na handel detaliczny?

Czwartek, 16 kwietnia 2015 Autor: Kasia Ogonowska, HURT & DETAL Nr 04/110. Kwiecień 2015
Firma Stora Enso – światowy promotor nowoczesnych rozwiązań w branży biomateriałów oraz w przemyśle papierniczo-opakowaniowym – opublikowała czwarty już z serii raport „Punkt widzenia” przygotowany wspólnie z firmą doradczą A.T. Kearney. Został on poświęcony pokoleniu millenium, czyli osobom urodzonym pomiędzy 1980 a 2000 rokiem, mającym obecnie 15-35 lat. Sprawdzamy jaki będzie ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw i handlu w najbliższych dekadach.
Już teraz jedna trzecia osób reprezentujących pokolenie millenium jest zatrudniona w Europie, a już w ciągu najbliższej dekady będzie stanowić połowę pracujących. Będą więc w coraz większym stopniu wpływać na funkcjonowanie i rozwój całej gospodarki. Z badania wynika, że pokolenie millenium znacząco różni się od innych grup konsumentów: jest nastawione proekologicznie. Ponad 70% młodych ludzi uważa się za osoby ekologicznie świadome i często podejmuje decyzje zakupowe kierując się zgodnością wartości marki ze swoim światopoglądem. Przy tym niekoniecznie chcą konsumować mniej – chcą konsumować bardziej inteligentnie: kosztem mniejszej ilości odpadów i przy większej skuteczności odzyskiwania surowców wtórnych. I są skłonni za to zapłacić: ponad połowa osób akceptujących wyższe ceny wyrobów produkowanych, transportowanych i sprzedawanych w sposób zgodny z filozofią gospodarki zrównoważonej i poszanowaniem środowiska.
Według tego samego badania za najbardziej ekologiczne ze wszystkich materiałów opakowaniowych zostały uznane opakowania z włókien odnawialnych – tego zdania było 88% badanych. Opakowania szklane, metalowe cieszyły się już znacznie mniejszym uznaniem, a plastikowe zostały poparte tylko przez niespełna co piątego badanego. Korzyści środowiskowe z wykorzystania włókien odnawialnych nie ograniczają się tylko do możliwości wyprodukowania opakowań z surowców wtórnych i ponownego ich przetworzenia, lecz także z możliwości bardziej efektywnego pakowania przewożonych towarów w środkach transportu, magazynach i na półkach sklepowych, co pozwala obniżyć zużycie paliwa, emisję CO2 i koszty.
Czy oczekiwanie na zwiększenie działań proekologicznych będzie dla producentów opakowań odnawialnych jasnym sygnałem, na który będą chcieli odpowiedzieć? Co ekorozwój oznaczać może dla detalistów i właścicieli marek? Czy będzie wyzwaniem, a zarazem szansą zwiększenia sprzedaży? Wobec najnowszych danych rynkowych dotyczących wrażliwości pokolenia millenium na ekologię, rozmawiamy z Tomaszem Żebrowskim, VP Corrugated Central Europe, Stora Enso i szukamy odpowiedzi na powyższe pytania.

Jakie opakowania produktów w segmencie spożywczym obejmuje oferta Stora Enso?

Segment spożywczy jest dla nas największym segmentem, dla którego produkujemy opakowania. Branża opakowań do żywności jest bardzo rozległa. Składa się z wielu podsegmentów, którymi są opakowania do żywności świeżej, przetworzonej, napojów, ciastek, mrożonek, przypraw, wędlin, itp. Jako firma staramy się mieć ciekawą i konkurencyjną ofertę dla całej tej branży, oferując ciekawe rozwiązania zarówno w opakowaniach konwencjonalnych, jak i offsetowych. Branża spożywcza jest największym rynkiem końcowym stanowiącym ok. 40% całkowitej konsumpcji opakowań z tektury falistej. W całości globalnego rynku opakowań materiały z papieru celulozowego (w tym tektury falistej, kartonu, kartonu do płynnej żywności, itd.) stanowią 31% całkowitej jego wartości.

W jaki sposób opakowania te ograniczają koszty transportu produktów i ilość odpadów?

Specjaliści oceniają, że zwykle 70% wydatków na logistykę wewnętrzną jest związanych z masą produktów i wykorzystaniem przestrzeni. Każde zmniejszenie wagi i objętości opakowania w transporcie ma więc wpływ na koszty magazynowe i transportowe. Nasze wsparcie dla klienta w zakresie ograniczania kosztów oferujemy już przy projektowaniu opakowania, o ile oczywiście uczestniczymy w tym procesie. Projektowanie opakowania uwzględnia ten aspekt optymalizacji łańcucha dostaw. Projektujemy tak, aby obniżać koszty transportu, zminimalizować ilość odpadów. Dobrym przykładem może być opakowanie do owoców i warzyw heavy strong (skrzynki z tektury).

Czy są takie cechy opakowań Stora Enso, które usprawniają pracę personelu sklepów detalicznych?

Projektowanie rozpoczyna się od właściwego dobrania parametrów wytrzymałościowych i ochronnych opakowania przy jednoczesnej jak najniższej wadze. Nasze opakowania uwzględniają różne elementy łańcucha dostaw np. łatwego rozpakowania, sprawnego handlingu w sklepach. Wytwarzamy coraz więcej opakowań gotowych na półkę, opakowań które realizują funkcje marketingowe. Pracujemy również nad optymalizacją designu, żeby miały one konstrukcję ułatwiającą ich łatwe przenoszenie, żeby łatwo się dawały piętrować, ale też aby łatwo je było z tego stocku zdjąć. Myślimy też o tym, żeby opakowanie było jak najlżejsze, co przy olbrzymiej ilości operacji wykonywanych przez personel sklepu ma niebagatelne znaczenie. Patrzymy więc na proces produkcji opakowania tak, aby był maksymalnie przyjazny dla klienta i personelu obsługującego różne procesy. To są dla nas kwestie kluczowe przy projektowaniu opakowań.

Jakie korzyści dla producentów żywności i napojów wynikają z koncepcji procesu pakowania Stora Enso?

Dążymy do tego, aby nasze opakowania były jak najbardziej efektywne w całym procesie, tzn. były nie tylko atrakcyjne graficznie dla klienta końcowego i optymalizowały cały łańcuch dostaw, ale aby były też efektywne w procesie pakowania u dostawcy czy producenta danego produktu. To wynika też z naszych szerokich doświadczeń w zakresie maszyn pakujących. Wiemy, jak optymalizować konstrukcję opakowania z uwzględnieniem specyfiki maszyn pakujących w celu zwiększenia efektywności procesu pakowania.

Nowy raport „Punkt widzenia” pokazał, że przedstawiciele pokolenia milenium tak cenią środowisko naturalne, że są skłonni więcej zapłacić za produkty sprzedawane w opakowaniach ekologicznych. Jaki jest wpływ tych zasad ekorozwoju na handel detaliczny w Polsce? Jakie są szanse dla polskich sprzedawców detalicznych?

Nasz najświeższy raport poświęcony jest grupie klientów, jaką jest pokolenie millenium. Zauważamy w nim, że generacja Y jest dużo bardziej skłonna do kupowania produktów ekologicznych, niż starsze pokolenia. Aż 4 na 5 tych młodych konsumentów uznaje opakowanie za istotne podczas podejmowania decyzji zakupowych, a 85% uważa materiał opakowaniowy za element wizerunku marki. Ciekawy jest również fakt, że aż 88% uważa opakowanie z surowców odnawialnych – jakim jest papier i tektura – za tworzywo najbardziej ekologiczne. Tak więc właściwe, przyjazne środowisku opakowanie może pomóc we wzroście sprzedaży. Szacowany potencjał wzrostu sprzedaży dzięki wydajnym opakowaniom z surowców odnawialnych, takich jak tektura, wynosić może od 2-4%. To istotna szansa wzrostu przychodów do wykorzystania przez sprzedawców detalicznych.

Dziękuję za rozmowę Katarzyna Ogonowska

tagi: Stora Enso , ekorozwój , Tomasz Żebrowski ,