Zachowanie żywego koloru, zapobieganie szarzeniu tkanin, efektywne pranie w niższej temperaturze oraz świeży zapach, to główne czynniki decydujące o zakupie środka piorącego. Producenci nieustannie modyfikują obecne na rynku produkty, wprowadzają nowe trendy w opakowaniach i kompozycjach zapachowych, powstają też zupełnie nowe kategorie produktów.
Środki do prania mają największy udział w rynku jeśli chodzi o kategorię chemii gospodarczej. Dzięki innowacjom producenci wprowadzają, nie tylko proszki do prania z nową, skuteczniejszą formułą, ale również płyny i żele do prania, płyny do płukania tkanin oraz kapsułki piorące. Mimo wielu form środków, te w proszku nadal zajmują dominującą pozycję. W ciągu ostatnich lat na znaczeniu zyskały również środki do prania hipoalergiczne, ekologiczne oraz nieuczulające.
Znane i lubiane detergenty
Według danych Millward Brown za okres styczeń 2014 – grudzień 2014, detergenty do prania są używane raz dziennie lub częściej w 6,92% badanych gospodarstw domowych, 2-3 razy w tygodniu stosuje je 53,30%, raz w tygodniu – 26,66%, 2-3 razy w miesiącu – 8,58%, raz w miesiącu – 1,52% oraz rzadziej niż raz w miesiącu – 3,03%. Do najczęściej kupowanych środków do prania należą: Vizir, Persil, Ariel, E Color, Bryza, Rex, Bonux, Dosia, Perwoll, OMO, Perła Woolite, Ludwik, Kokosal, Biały Jeleń, Jelp, Booster, Dreft, Flesz, Yplon. Płyny do płukania tkanin codziennie używane są w 4,74% gospodarstw domowych, 5-6 razy w tygodniu stosuje je 6,91%, 3-4 razy w tygodniu – 22,08%, 2 razy w tygodniu – 33,40%, raz w tygodniu – 20,94%, 2-3 raz w miesiącu – 8,58%, raz w miesiącu lub rzadziej – 3,35%. Do najczęściej używanych płynów do płukania należą: Lenor, Silan, Płyn E, Płyn K, Lovela, Sofin Global, FF, Jelp, Biały Jeleń, Booster, Yplon.
Skuteczność, zapach i cena
Detaliści zaopatrują półki sklepowe w produkty, których oczekują klienci, ponieważ w małych osiedlowych placówkach handlowych nie ma miejsca na szeroki i różnorodny wybór.
Właścicielka sklepu „Kiosk” w Turze, Janina Czapska skupia się przede wszystkim na podstawowych środkach, takich jak proszki do prania, płyny do prania oraz płyny do płukania tkanin. Vizir, E, Bryza, Ariel, Dosia, to warianty dostępne wśród proszków do prania. „Mieszkańcy naszej miejscowości zwracają uwagę głównie na cenę, dlatego też największe zapotrzebowanie jest na detergenty w mniejszych opakowaniach” – mówi detalistka. Najlepszą sprzedażą odznaczają się marki Vizir oraz Bryza, pomimo że nie są najtańsze. Klienci jednak doceniają jakość tych produktów.
W sklepie pani Janiny najczęściej kupowane są płyny do płukania o zapachu kwiatowym. Wśród marek prym wiodą: Silan, K, Kokosal, oraz Lenor. „Wybierając środek do płukania, klienci najczęściej łączą jego zakup z wybraną marką proszku do prania, natomiast po płyn do prania sięgają rzadziej” – dodaje właścicielka. Jak zapewnia detalistka – detergenty do prania w jej sklepie rotują na bieżąco. Jako dodatek do środków piorących w asortymencie sklepu znajdują się również spinacze oraz sznurek do suszenia prania, które są niezastąpione w mniejszych miejscowościach, gdzie można sobie pozwolić na rozwieszenie prania na świeżym powietrzu.
Bezcenna porada
Tabletki, proszek, płyny do płukania, płyny do prania – to asortyment znajdujący się w sklepie „Agal” w Warszawie. Dostępne są w różnych wariantach: uniwersalne, do białego, do koloru i do czerni. Wśród proszków do prania liderem jest Vizir, który obecnie króluje na półce sklepowej, ponieważ tylko taki kupują mieszkańcy pobliskiego osiedla. Dostępny jest zarówno w mniejszych, jak i w większych opakowaniach. Płyny do płukania wiodące prym to Silan, Sofin oraz Lenor.
„Niedawno ze względu na oczekiwania naszych klientów wprowadziliśmy tabletki do prania Persil oraz Vizir. Przeważnie są one sprzedawane na sztuki, chociaż klientów na całe opakowania również nie brakuje” – informuje detalistka. Chemia gospodarcza jest bardzo potrzebna w osiedlowym sklepie.
„Klienci często szukają porady, pytają o produkty, do jakich tkanin są przeznaczone, w jakiej temperaturze można prać z dodatkiem danego detergentu, który środek zmiękcza tkaniny, który jest lepszy, który ma ładniejszy zapach. O porady pytają przeważnie kobiety” – dodaje ekspedientka. „Klienci osiedlowego sklepu bardzo upodobali sobie pranie z użyciem płynu do prania. Kokosal i Wirek, to marki kupowane najczęściej. Zamawiane są również większe – 5-litrowe pojemności. Klient jest dla nas najważniejszy, dokładamy wszelkich starań by produkty, których potrzebuje znalazły się jak najszybciej na półce w naszym sklepie” – przyznaje pani Angelika.
Pranie należy do czynności wykonywanych niemal codziennie, dlatego ważne jest, by detergenty były obecne w każdym sklepie. Półka z chemią gospodarczą powinna być tak skomponowana, by nabywca mógł kupić ulubiony produkt, a sprzedawca miał pole do popisu w przypadku udzielania porad niezdecydowanym klientom.
Monika Kociubińska