Optymistycznie podsumowuje 2014 rok, a w przyszłość rusza z jeszcze bardziej ambitnymi celami. Z dr. Adamem Mokryszem, członkiem Zarządu Mokate Sp. z o.o. na temat dotychczasowych wydarzeń w spółce i planów na 2015 rok, rozmawia Tomasz Pańczyk.
Co sprawia, że firma Mokate z roku na rok rozwija się coraz intensywniej?
Doświadczenie, nowe pomysły na rozwój biznesu oraz właściwi ludzie tworzący zgrane zespoły – to w dużej mierze te czynniki pozwalają nam z roku na rok osiągać coraz lepsze wyniki zarówno w sprzedaży krajowej, jak i na rynkach zagranicznych. Co więcej dzięki nim jesteśmy pionierami we wdrażaniu innowacji produktowych. Przykłady można mnożyć, ale do naszych największych sukcesów należy stworzenie trójwarstwowej latte z serii Moje Inspiracje, która przebojem zdobyła rynek nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami. Produkt ten wykorzystuje nowatorski sposób pakowania w tzw. duo-saszetkę, co umożliwia przyrządzenie w domu, bez użycia ekspresu, trójwarstwowej kawy latte w nie więcej niż pięć minut.
Czy ubiegły rok był pełny wyzwań dla firmy? Jakie kwestie – inwestycje, rozwój produktów, eksportu można wpisać na listę sukcesów Mokate w 2014 roku?
Marka Mokate w 2014 roku zmieniła się dla swoich klientów. Poprzez stworzenie nowego wizerunku „Caffetteri Mokate”, przenosimy kawiarniane smaki prosto do polskich i europejskich domów. Nasza firma jest bowiem ekspertem od kawiarnianych przyjemności w domu.
Wiele zaangażowania włożyliśmy w inwestycję związaną z budową trzeciej wieży rozpyłowej. Nasze portfolio wzbogaciło się o nowe produkty B2B, w tym bazy tłuszczowe oraz produkty vendingowe. Cieszą nas wzrosty sprzedaży i 100-procentowe wykorzystanie mocy produkcyjnych naszych wież w zaledwie kilka miesięcy od uruchomienia inwestycji.
Duży wzrost sprzedaży eksportowej Mokate, zaangażowany zespół, nowe inwestycje, umacnianie pozycji marek, a także wiele innowacji – to wszystko pozwala z optymizmem podsumować rok i ruszyć w 2015 z jeszcze bardziej ambitnymi celami. Bo wszyscy w Mokate lubimy wyzwania.
Jaki wpływ na rozwój portfolio firmy miały inwestycje w innowacje technologiczne?
Innowacyjność, to jeden z czterech głównych filarów działalności zagranicznej naszej firmy. Pozostałe to dywersyfikacja oferty, budowanie synergii między produktami dla rynku detalicznego i B2B oraz na budowanie w każdym kraju sieci sprzedaży w oparciu o lokalny personel. Inwestycje w innowacyjne technologie przede wszystkim pozwoliły na jeszcze skuteczniejsze odpowiadanie na potrzeby rynku B2B i B2C, a co za tym idzie, także na wzrost przychodów. Ponadto znacząco wzrosła nasza konkurencyjność.
Jaka jest obecna pozycja poszczególnych brandów Mokate na polskim rynku?
Jesteśmy liderem w kategorii cappuccino. Wartościowy udział Mokate w tym rynku wynosi dziś ok. 56 procent – to mniej więcej 10-krotnie więcej niż wicelider w tej kategorii, nie licząc marek własnych (Mokate za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie sierpień ’13 – lipiec ’14 w kategorii cappuccino). Stale umacniamy się w tym segmencie i jako jego lider przyczyniamy się do wzrostu jego wartości. Stworzyliśmy m.in. linię cappuccino wyróżniającą się gęstą, kremową i białą pianką, którą uzyskaliśmy poprzez zastosowanie innowacyjnego procesu produkcji kawy. Ponadto zajmujemy obecnie drugie miejsce na rynku w kategorii miksów kawowych oraz – razem z Lavazzą – jesteśmy numerem jeden w kawach ziarnistych. W herbatach, na podium znajduje się nasza marka Minutka, a jej czarna odmiana w opakowaniu zawierającym 100 torebek to najchętniej kupowana herbata w naszym kraju (Mokate za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż ilościowa w okresie DJ-AS 2014 w kategorii herbat, rynek z wyłączeniem marek własnych). Ponadto z roku na rok na popularności zyskuje marka premium LOYD, która systematycznie zwiększa swoje udziały w rynku, a także w firmowym eksporcie.
Jak w 2015 roku w Polsce będzie rozwijał się rynek kawy i herbaty?
Mocnymi i dynamicznie rozwijającymi się segmentami rynku kawowego będą kawy ziarniste i kapsuły. Za dalszymi wzrostami tych kategorii przemawia coraz większa popularność ekspresów do kawy. Jest ich coraz więcej i są coraz tańsze, można je kupić również przez Internet. Dzięki temu konsumenci nauczyli się kupować kawę ziarnistą do domu. Z kolei rozwojowi kapsuł sprzyja coraz szybszy tryb życia – prostota i czas podania, czyni ten produkt bardzo atrakcyjnym. Na rynku pojawia się też coraz więcej systemów kawowych, co powoduje obniżanie cen i zwiększenie dostępności. W przypadku herbat, widoczne wzrosty powinny kontynuować herbaty owocowe i ziołowe, które systematycznie zabierają udziały w rynku herbacie czarnej. Kawa i herbata są produktami pierwszej potrzeby i perspektywy ich rozwoju są w mojej ocenie optymistyczne.
Sprzedaż produktów Mokate w ponad połowie odbywa się poza granicami Polski. Czy udział eksportu będzie się zwiększał?
W minionym roku, który był dla nas wyjątkowy, zwiększyła się nie tylko liczba krajów, do których sprzedajemy nasze produkty, ale także dynamika eksportu oraz jego udział w przychodach grupy Mokate. Z roku na rok te liczby będą rosnąć. Przewagę na rynkach międzynarodowych budujemy poprzez jakość i innowacyjność naszych produktów. Tworzymy produkty i aplikacje często nazywane przez naszych eksportowych klientów „tailor-made”, czyli skrojone na miarę. Kreujemy dla nich produkty i doradzamy w jakich aplikacjach mogą zastosować nasze surowce dla przemysłu spożywczego.
Plany do zrealizowania na 2015 rok, to…
… polepszenie i tak doskonałych już wyników sprzedażowych i eksportowych. W nadchodzącym roku duży nacisk położymy na tak dobrze przyjęte przez klientów w Polsce i za granicą innowacje produktowe, takie jak np. specjalności kawiarniane oraz herbaty LOYD w piramidkach, a także przekąski śniadaniowe Yogo Crunch. Istotnym kanałem, który stale rozwijamy, będzie również vending. Jesteśmy obecnie czołowym polskim i europejskim producentem produktów do automatów serwujących gorące napoje.
Czy na Święta Wielkiej Nocy Mokate zaproponuje konsumentom coś wyjątkowego?
Będziemy prowadzić intensywne działania marketingowe nowości produktowych, które niedawno wprowadziliśmy do naszej oferty. A tych nie brakuje. Stworzyliśmy chociażby linię cappuccino wyróżniającą się gęstą, kremową i białą pianką, którą uzyskaliśmy poprzez zastosowanie innowacyjnego procesu produkcji kawy. Kontynuujemy również rozwój serii specjalności kawiarnianych pod marką Caffetteria Mokate. Uznanie klientów zdobyły dwie nowe czekolady – biała i mleczna z pomarańczą.
Jaka jest wizja Mokate w perspektywie kolejnych kilku lat?
Będziemy rozwijać się i zdobywać kolejne światowe rynki. Nie wykluczamy także dalszej dywersyfikacji naszej działalności. Skorzystamy przy tym ze wszystkich atutów firmy rodzinnej, którą jesteśmy od początku powstania Mokate, aby stać się przedsiębiorstwem międzynarodowym.
Dziękuję za rozmowę.