Jaki był dla McCormick Polska rok 2014? Co stanowiło największe wyzwanie na polskim rynku ziół, przypraw i mieszanek przyprawowych?
Zupełnie obiektywnie rok 2014 dla McCormick był dobrym rokiem, a cechowała go przede wszystkim duża dynamika. Firma McCormick, a tym samym nasze dwie marki Kamis i Galeo, postawiły bardzo duże wyzwanie związane z wprowadzaniem innowacji na polski rynek. W zeszłym roku wprowadziliśmy 30 nowych produktów. Były to zioła i przyprawy, ale również mieszanki przypraw.
W ramach tych 30 produktów zaoferowaliśmy także mniej typowe mieszanki, dla Polaków którzy chcą gotować inaczej i ciekawiej. Dlatego też uzupełnieniem w naszej linii podstawowej były takie propozycje, jak suszone pomidory z czosnkiem i bazylią, czy pieprz czarny młotkowany z kolendrą i kardamon mielony. Jesteśmy bardzo zadowoleni z minionego sezonu grillowego. W naszej kategorii to bardzo ważny sezon, tutaj też wprowadziliśmy innowacje, które stały się głównym powodem wzrostu sprzedaży naszych produktów. Zaoferowaliśmy linię Grill Mates, która w McCormick funkcjonuje z dużym sukcesem na rynku amerykańskim, ale także na innych rynkach europejskich – francuskim czy brytyjskim. Jest to linia, która oferuje produkty do grillowania dla konsumentów, głównie panów o wyrafinowanych potrzebach związanych z przygotowaniem grilla. W ramach tej linii wprowadziliśmy mieszanki przyprawowe oraz musztardę. Również na jesieni pojawiła się linia trzech musztard Kamis Strong – trzy zupełnie nowe odmiany – skierowane głównie do panów preferujących bardzo ostre musztardy. W ramach innowacji również w mieszankach przypraw staraliśmy się pobudzić konsumpcję w kuchniach, które są popularne w Polsce, ale w których Polacy mogą mieć trudność w osiągnięciu idealnego smaku, czy przygotowaniu standardowych potraw. McCormick zaoferował limitowaną linię przypraw kuchni włoskiej, meksykańskiej oraz kuchni amerykańskiej. Byliśmy też obecni w TV kontynuując naszą obecność w programach kulinarnych: TopChef i Hell’s Kitchen, po uprzedniej obecności w MasterChefie. Obok tych sponsoringów obecni byliśmy w regularnej reklamie pokazującej naszego ambasadora marki, akcentując naturalność w ziołach i przyprawach. Wprowadziliśmy także nowy design opakowań marki Kamis – nowoczesny i dynamiczny, ale nawiązujący do historii marki. Myślę, że jest to dobry akcent do podsumowania, że rok 2014 był dla nas bardzo dynamiczny.
W ostatnim czasie bardzo zauważalny jest w Polsce wzrost zainteresowania kulinariami, czy ten trend sprzyja rozwojowi kategorii takich jak zioła i przyprawy?
Oczywiście. Myślę, że nawet jeżeli nie mielibyśmy danych, to obserwując naszych znajomych i rodziny moglibyśmy wyciągnąć ten sam wniosek. Polacy interesują się gotowaniem, to jest dla nich ciekawy temat. Polacy interesują się także jak gotują mistrzowie, adepci sztuki kulinarnej, amatorzy i profesjonaliści. Poszukują również nowych przepisów. Na pewno nas to cieszy. Chcemy gotować ciekawie, smacznie i zdrowo. W porównaniu do innych rynków, chociażby brytyjskiego czy francuskiego, mamy największy odsetek gospodarstw domowych, w których gotuje się codziennie i wykorzystuje się do tego świeże produkty. To jest podstawa, do której trzeba dodać jeszcze odrobinę inspiracji i wiedzy. Kategorie ziół i przypraw oraz mieszanek przyprawowych są w tendencji wzrostowej i to od kilku lat. Te segmenty co prawda różnie się zachowują, bo czasami zioła rosną szybciej, mieszanki troszeczkę wolniej, ale jest to jednak wzrost. Dotyczy on zarówno produktów markowych, jak i marki własnej. Produkty markowe (Kamis czy Galeo) popularyzują zioła, przyprawy i ich mieszanki, przez co przyczyniają się do wspomnianego wzrostu. Inspirują konsumentów do gotowania ciekawych, nowych dań.
Czy Polacy są już w dostateczny sposób wyedukowani w tym zakresie?
Edukacja dotycząca ziół i przypraw jest wciąż potrzebna. Kategoria jest duża oraz rosnąca, więc pole do tego, żeby podpowiedzieć jakie są profile smakowe, do czego użyć danej przyprawy i co można uzyskać dzięki jej użyciu, na pewno jest znaczne. Jednocześnie przepisy, które staramy się naszym konsumentom podpowiadać, są relatywnie proste. Pokazując łatwe i przyjemne przepisy z nową przyprawą, troszkę łatwiej jest zachęcić konsumentów do nowych inspiracji kulinarnych. Na pewno działania związane z edukacją handlu są również istotne. W poprzednim roku skoncentrowaliśmy się bardziej na tym, żeby podpowiadać konsumentom, natomiast wraz ze zwiększającym się polem do działania, będziemy oferować edukację skierowaną również do detalistów.
Jaka jest obecnie oferta McCormick w tym segmencie i dla jakich klientów są one dedykowane? Czy w 2015 roku firma zamierza inwestować w rozwój portfolio produktowego?
Nasze portfolio tworzą de facto trzy największe grupy asortymentowe i są to: zioła i przyprawy, mieszanki ziół i przypraw oraz musztardy. Natomiast mamy jeszcze trzy kategorie, tzw. uzupełniające, jest to kategoria octów, kategoria ketchupów i kategoria, którą wprowadziliśmy w 2013 roku w Polsce nazywana fixami. Trzonem naszych kompetencji i naszej sprzedaży są te trzy główne kategorie. Jednak kategorie uzupełniające też są istotne. Jeżeli myślimy o octach czy ketchupach, to są okresy Wielkanocy, Bożego Narodzenia czy okres grillowy, kiedy faktycznie idealnie uzupełniają potrawy do pozyskania pełni smaku. Jeżeli chodzi o marki posiadamy dwie: Kamis i Galeo. Kamis jest marką premium, natomiast Galeo jest marką tzw. rozsądnego wyboru. Jeżeli chodzi o rok 2015, to mamy przewidzianą kontynuację wprowadzania kolejnych innowacji, jednak w ramach tych kategorii, w których mamy największe kompetencje. Uznajemy, że tam jest jeszcze bardzo duże pole do działania.
Jaka jest obecna pozycja marek Kamis i Galeo na rynku przypraw w Polsce?
Obie marki są wiodące jeżeli chodzi o udział rynkowy. Jeżeli kategorię zawęzimy do ziół i przypraw, to występuje tam kilku graczy. Natomiast tak naprawdę na rynku są trzy czołowe marki, w tym dwie nasze. Kamis i Galeo ma potencjał do dalszego wzrostu. Biorąc pod uwagę kategorię musztard, Kamis jest zdecydowanym liderem w tejże kategorii, chociaż tam również występują znakomici gracze.
Co chciałaby Pani przekazać za pośrednictwem Hurt & Detal tym osobom, które dbają o sprzedaż Kamis i Galeo, czyli detalistom?
Chciałabym przede wszystkim przekazać detalistom, żeby myśleli tak ciepło o markach Kamis i Galeo, jak myślą o nich nasi konsumenci powtarzający zakupy naszych dwóch marek. Życzę wszystkim detalistom sukcesów w zyskownym rozwijaniu kategorii przypraw i musztard z markami Kamis i Galeo.
Dziękuję za miłą rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny
tagi: McCormik , Kamis , Galeo , przyprawy , zioła , mieszanki , fixy , gotowanie ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...