Kategorie produktów

Czekoladowe smaki

Piątek, 05 grudnia 2014 HURT & DETAL Nr 12 (106) / 2014 (Grudzień)
Ewa Żerańska, Sklep Baza Cymes, Ostrołęka
Nieubłaganie zbliżamy się do pożegnania obecnego roku i przywitania nowego. Zanim jednak zaczniemy żyć 2015 rokiem przejrzyjmy jak w obecnym roku wyglądała sprzedaż słodyczy. Które z nich okażą się być najlepsze pod każdym aspektem od lat, które obecnie zyskują na znaczeniu oraz co wpływa na ich pozycję?



Czekolady, czekoladki, praliny, bombonierki, ciastka czekoladowe, batony, pierniczki – to produkty, które nigdy nie stracą na znaczeniu. A wręcz przeciwnie, gdyż zyskują w okresie świąt bądź innych okazji, przy których wręczamy bliskim upominki. Wśród nich istnieją również produkty, które dobrze rotują w codziennej sprzedaży.

Oferta czołowych producentów

W sklepie Ewy Żerańskiej czekolady są kategorią wśród słodyczy, która rewelacyjnie się sprzedaje. Do liderów należą Terravita, Wedel, Alpen Gold, Wawel oraz Milka, asortyment dodatkowo uzupełniają czekolady marki własnej oraz Schogetten. „Te produkty dobrze się sprzedają cały rok niezależnie od pory” – informuje pani Ewa. Przyznaje również, że sprzedaż produktów zależy w dużym stopniu od reklam w mass mediach w danym czasie. „Staramy się na bieżąco korelować naszą sprzedaż z działaniami reklamowymi” – dodaje. Produktami, które dobrze się sprzedają są przede wszystkim Wedlowskie Ptasie Mleczko, Merci, Toffifee, Ferrero Rocher oraz Rafaello. Jeśli chodzi o kategorię bombonierek klienci wybierają takie marki jak: Vobro (Frutti di Mare, Love & Cherry), Lindt (Lindor), Wedel (Pasjonata), Mieszko (Choco Amore), Solidarność (L’Amour, Czekoladki z Klasą). Do dobrze sprzedających się produktów czekoladowych można zaliczyć także Mieszankę Wedlowską i Śliwki (Solidarność). „Oferta w sklepie skierowana jest głównie do młodzieży, staramy się by wszystko co chcą kupić było w naszym sklepie. Batony czekoladowe to produkty, na które kładziemy duży nacisk i często kupujemy je w bardzo dobrych cenach co się przekłada na sprzedaż. Marki takie jak: Snickers, Twix, Mars, Milky Way oraz Lion wiodą prym” – podkreśla Ewa Żerańska.

 

Nie tak duże ilości co dawniej

 

Sklep w Łomży usytuowany jest w pobliżu szpitala co powoduje częste kupowanie słodyczy przez odwiedzających. „Bombonierki sprzedają się głównie z okazji, jednak nie w takich ilościach jak to miało miejsce jeszcze przed paroma laty – dzień nauczyciela to już nie jest ten sam dzień nauczyciela co kiedyś” – wspomina właściciel. Marki czekolad, na których bazuje pan Adam to Wedel i Milka. Asortyment jest mieszany co jakiś czas i pojawiają się też inne marki. Obecnie dostępne są czekolady Bałtyk nadziewane Amaretto, Advocatem, Malibu oraz Whisky z kawą oraz Wawel. Jeśli chodzi o inne produkty czekoladowe to jak pan Adam wspomina – „w sklepie dostępny jest pełen asortyment podstawowych produktów, które zresztą najlepiej się sprzedają”. Produkty Storck: Merci, Toffifee oraz Ferrero: Rafaello, Ferrero Rocher, Mon Cheri. Zaliczają się do nich także Ptasie Mleczko Wedel, a także bombonierki Solidarność, Vobro, Baron. „Upodobania klientów co do słodyczy się nie zmieniają, chyba że pojawi się rewelacyjna nowość” – twierdzi właściciel. Do dobrze sprzedających się czekoladowych produktów należy również zaliczyć Kinder czekolady (Ferrero).

Cena nie gra roli

Zdrodowska Renata zauważa znaczny wzrost sprzedaży czekolady Milka: „Piękny i urozmaicony asortyment z dodatkami ciasteczek czy krakersów, reklama, wiele ciekawych nowości, liczne konkursy spowodowały, że marka ta wysunęła się na prowadzenie”. Hitem od lat są czekolady Wedlowskie, na które również jest duże zapotrzebowanie. W tej chwili jeśli można ustalić kolejność najlepiej rotujących czekolad to są to marki: Milka, Wedel i Alpen Gold. W obecnym roku zauważalna jest tendencja skupiania preferencji konsumentów przy czekoladach gorzkich. Najlepszą ofertę w tej kategorii posiada Lindt – czekolady wysokiej jakości z dużą zawartością kakao. „Spowodowane to jest tym, że ludzie przerzucili się na zdrowe odżywianie” – dodaje pani Renata.

Bombonierki najlepiej sprzedają się w okresie walentynkowym, właścicielka przypuszcza, że być może nawet coraz częściej klienci odstępują od tradycyjnych kwiatków na rzecz słodyczy. „Po dniu nauczyciela mogę powiedzieć, że nie były kupowane marki mniej znane. Musiała być firma, którą klienci znają bez względu na cenę” – informuje Renata Zdrodowska.

Produkty, które dobrze się sprzedają to: Rafaello, Ptasie Mleczko Wedlowskie, Merci, Toffiefee, Torcik Wedlowski, bombonierki Solidarność (Złoty Orzech), bombonierki Mieszko (Wiśnie w likierze) oraz bombonierki Vobro. Słodkości w postaci ciastek i pierników również są sprzedawane na bieżąco. Tago, Bogutti, Kopernik, Chojecki czy Słowianka oferują produkty właśnie z tej kategorii.

Wyraźnie widać, którzy producenci należą do liderów w sprzedaży. Przede wszystkim jakość, ale także wygląd i smak produktów czy reklama to czynniki gwarantujące wysoką sprzedaż przez cały rok. Prócz producentów będących liderami od lat detaliści nie powinni zapominać o innych, którzy także mają do zaproponowania smaczne, wysokiej jakości produkty.

Monika Kociubińska

tagi: czekolada , słodycze , nowy rok , prognozy , rynek słodyczy ,