Dom wypełniony zapachem pieczonego ciasta, kolorowa choinka, pięknie przybrany stół i grono najbliższych – czy to może być kwintesencja świąt? Z pewnością dla wielu tak ale każdy przeżywa je na swój sposób. Niemniej jednak, kiedy pamięcią wracamy do domu rodzinnego wspominamy nasze mamy, babcie przygotowujące świąteczne wypieki. Przenosząc tradycję do naszych rodzin i przekazując je następnym pokoleniom staramy się przemycić jak najwięcej pozytywnych wspomnień i… przepisów na pyszne ciasta! Nic tak nie łączy przed świętami jak wspólne pieczenie. Ważnym aspektem dla wielu polskich gospodarstw domowych jest również fakt, że samodzielne przygotowanie ciasta – od początku do końca – jest ekonomiczniejsze niż kupienie gotowego wyrobu cukierniczego. Co zatem polscy kupcy umieszczają na sklepowych półkach? Mąka, cukier, jajka, drożdże, mleko oraz szereg niezbędnych dodatków, jakimi są bakalie, proszki do pieczenia, cukry waniliowe, aromaty do ciast, polewy, masy, kakao, przetwory owocowe… o czymś zapomnieliśmy? Z pewnością tak. Ale chętnie podpowiadają nam detaliści.
Klient zdecydowany to konkretne wybory
Świąteczna sprzedaż w warszawskiej Stokrotce rozpoczyna się w okolicy 10-15 listopada. Wtedy też, jak przyznaje Michał Dybalski, kierownik sklepu Stokrotka przy ul. Pirenejskiej 2a, w placówce pojawiają się świąteczne dekoracje i dodatkowe ekspozycje w kategoriach ściśle kojarzących się z Bożym Narodzeniem. Wśród nich bardzo dużą popularnością cieszą się segmenty oferujące produkty do pieczenia ciast. Mąka, jajka, margaryny, drożdże, cukry, proszki do pieczenia – to podstawa. Nie brakuje także mas makowych czy krówkowych, bakalii, aromatów do ciast, polew, posypek i różnego rodzaju produktów dekoracyjnych oraz przetworów owocowych. Pod dostatkiem jest także produktów takich jak budyń, galaretka, kisiel oraz kawa czy kakao, które znajdują się naprzeciwko segmentu z dodatkami do ciast i ciastami gotowymi.
„Jeżeli chodzi o podstawowe produkty takie jak mąka, w naszym sklepie prym wiedzie Szymanowska, drugie miejsce zajmuje marka Lubella. Każda z nich ma swojego klienta. Razem z mąką zazwyczaj klienci wkładają do koszyka cukier. W tej kategorii nie przywiązują szczególnej uwagi do marki. Kupują po prostu kilogram cukru. Jeżeli natomiast wybierają cukier puder czy cukry dekoracyjne bądź brązowe, zazwyczaj zwracają uwagę na opakowanie, czytają etykietę, czasem zwrócą uwagę na cenę” – mówi Michał Dybalski.
Kolejnym produktem niezbędnym w świątecznym przygotowaniu wypieków jest margaryna do pieczenia. „W naszej placówce klienci zazwyczaj wybierają Kasię, Palmę z Murzynkiem oraz Palmę z Kruszwicy” – przyznaje pan Michał. W kategorii bakalii do ciast królują rodzynki, orzechy włoskie i migdały. Jak opowiada pan Dybalski, w sieci Stokrotka szeroko rozwinięty jest asortyment marki własnej Gardinia, która cieszy się zainteresowaniem klientów. Na półkach nie może zabraknąć także produktów marki Bakalland oraz Helio” – dodaje. Jeżeli chodzi o gotowe masy do ciast niezastąpione są krówkowe i makowe. Na półkach królują produkty marki Helio i Bakalland.
Posypki, polewy, zapachy, cukry waniliowe i inne niezbędne i ważne dodatki do ciast to kategorie, w których również ważna jest znana i ceniona marka. „Dr. Oetker oraz Gellwe – to dwie marki które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem w naszym sklepie” – mówi kierownik.
Robiąc świąteczne zakupy w kategoriach pieczeniowych stawiamy na znaną i zaufaną markę, która gwarantuje wysoką jakość produktu. Klienci, według kierownika sklepu Stokrotka nie szukają tańszych zamienników, zakupy robią zazwyczaj z kartki, wiedzą po jaki produkt przychodzą do sklepu i na półkach szukają konkretnego asortymentu. „Świąteczny klient to klient zdecydowany” – podsumowuje pan Michał.
Na święta – znana marka
Znana marka na święta to również definicja, pod którą podpisuje się Iwona Urbanik, właścicielka sklepu w Bogusławicach, w okolicy Kielc. Sklep istnieje od 6 lat, na przestrzeni, których jak przyznaje detalistka, rynek detaliczny bardzo się zmienił. Placówka handlowa znajduje się w małej miejscowości, klientami w większości są mieszkańcy wsi oraz przejezdni. „Klienci odwiedzają nasz sklep, żeby dokupić produkty pierwszej potrzeby, natomiast w okresie świątecznym, uzupełniają asortyment, którego zabrakło w domu” – mówi pani Iwona. Mąka, cukier, mleko, jajka – to produkty pierwszej potrzeby, które wykorzystujemy do pieczenia świątecznych ciast. W tym przypadku marka czy producent, jak przyznaje pani Urbanik, nie mają dla klienta dużego znaczenia. Widoczna jest jednak pewna prawidłowość – wybierają sprawdzone produkty, które znają i których kiedyś już używali do pieczenia ciast.
Inaczej jest w przypadku margaryny do pieczenia, tutaj marka ma znaczenie i najlepiej sprzedają się produkty takie jak Palma z Murzynkiem oraz Kasia. Również wśród reszty niezbędnych produktów pieczeniowych znane logo ma znaczenie. „Przyprawy, zapachy i dodatki do ciast to segment, w którym królują marki – Dr Oetker, Gellwe, Delecta, Appetita. Wśród polew dekoracyjnych i mas makowych – marka Helio, w kategorii bakalii mamy na półce produkty Helio, Siesta oraz Bakalland. Jeżeli chodzi o przetwory owocowe – prym wiodą dżemy oraz konfitury, które chętnie dodajemy do wypieków takich jak ciastka, rogaliki. Klienci chętnie wybierają markę Łowicz, a także Stovit. Na rynku w tej kategorii pojawiły się również produkty marki Herbapol, które z pewnością znajdą wiernych fanów” – dodaje. Państwo Urbanik zatowarowują sklep pod kątem klienta i dostosowują asortyment do jego potrzeb.
Elastyczna półka
Na co dzień klienci sklepu Ola w Gdańsku kupują składniki do własnego wypieku ciast. „W moim sklepie najlepiej sprzedają się takie produkty jak mąka, margaryny do pieczenia, oleje, kakao. Wśród marek klienci najchętniej wybierają Mąkę Szymanowską, a także mąki z Gdańskich Młynów, margarynę Kasię i Palmę z Murzynkiem, olej Kujawski oraz kakao Cacao DecoMorreno” – mówi Genowefa Niekraś, kierownik sklepu.
Kiedy zbliżają się święta Bożego Narodzenia widoczne są wzrosty w kategoriach różnego rodzaju przypraw do ciast oraz bakalii. Wówczas pani Genowefa zwiększa asortyment w tych segmentach. „Wtedy na tego typu produkty jest największe zapotrzebowanie” – dodaje kierownik sklepu w Gdańsku. Jak przyznaje pani Niekraś nie można także zapomnieć o tym, że im bliżej świąt, tym większy popyt na ciasta gotowe, robione na indywidualne zamówienie. „Musimy być elastyczni i dopasować się do wymagań naszych klientów” – podsumowuje.
Wypiecz zyski
Mąka, cukier, droższe, jajka, mleko – to podstawa jeżeli chodzi o asortyment w każdym sklepie spożywczym. Pamiętając o tym warto zwrócić uwagę na zwiększenie oferty w okresie przedświątecznym. Na przykład w kategorii cukru. Każdy z tych producentów dysponuje szerokim asortymentem dostosowanym do wypieków i dekorowania ciast. Do wypieków wykorzystuje się ten najbardziej popularny, sypki biały, pod kątem świątecznym chętnie sięgamy też po cukry o drobniejszej granulacji bądź cukier z domieszką karmelu, który idealnie sprawdzi się do przygotowania świątecznego piernika. Wiele przepisów na ciasta wymaga zastosowania cukru trzcinowego. Niezastąpione są cukry pudry, również smakowe, z aromatem waniliowym czy cytrynowym, które idealnie sprawdzą się podczas przygotowania mazurka czy babki. W ofercie każdego sklepu powinien się znaleźć także cukier perlisty, który wykorzystywany jest do dekoracji wypieków. Nie należy zapominać o dodatkach takich jak twaróg sernikowy, kakao, galaretka czy budyń, a także dżem czy konfitura. Świąteczne wypieki to również bakalie, masy makowe, polewy, aromaty, proszki do pieczenia, cukry waniliowe i różnego rodzaju przyprawy, szczególnie popularnie w tym okresie – korzenne. Uzupełniając asortyment pod kątem świąt nie zapominajmy o produktach, bez których wiele wypieków nie mogłoby się udać. Są wśród nich zarówno folie jak i papiery, pergaminy do pieczenia, a także foremki aluminiowe. We wszystkich kategoriach pamiętajmy o znanych markach i producentach, którzy budzą zaufanie wśród klientów sklepu. Zatowarowanie w kategoriach pieczeniowych w okresie świątecznym pod kątem stałego klienta, często też na jego życzenie – to gwarancja zysku, wypieczonego zysku…
Monika Dawiec