Kategorie produktów

Boże Narodzenie zza lady

Środa, 12 listopada 2014 HURT & DETAL Nr 11 (105) / 2014 (Listopad)
Święta Bożego Narodzenia są radosnym okresem dla większości ludzi, a atmosfera świąteczna udziela się już przy planowaniu zakupów i menu świątecznego. Świąteczny wystrój, ciekawe ekspozycje i podekscytowani klienci – to elementy, które charakteryzują ten okres w handlu.
Dla detalistów oprócz uciechy z nadchodzących świąt okres ten wiąże się ze zwiększoną ilością klientów i zakupów. Każdy z nich nie tylko zwiększa asortyment, ale także dba o to, by święta i ten magiczny okres było widać i czuć w sklepie.

Świąteczne zakupy w osiedlowym sklepie

Pani Grażyna Weresa prowadzi sklep Mak w Międzyrzecu Podlaskim już od ponad 20 lat i przyznaje, że z każdym kolejnym rokiem sprzedaż w okresie świątecznym jest inna. „Zmieniają się mieszkańcy na osiedlu, a także gusty i upodobania. Coraz więcej ludzi jedynie dokupuje brakujące produkty po wcześniejszym zaopatrzeniu się w marketach”- przyznaje właścicielka. Produktami, które zyskują na znaczeniu właśnie w tym okresie są wędliny, przyprawy, kawy i herbaty, a także słodycze. Jeśli chodzi o wędliny Pani Grażyna wymienia marki, które dobrze się sprzedają i są to: Sokołów, Łuków, Madej Wróbel oraz Łukosz.
 
Wśród przypraw na uwagę zasługują: goździki, majeranek, liść laurowy, pieprz, zioła prowansalskie, gałka muszkatołowa, imbir, a także przyprawa do bigosu czy flaków. Marki dostępne w tym sklepie to Prymat, Kamis i Podravka. Wzrost sprzedaży dotyczy również przypraw mokrych, do których należą majonez, musztarda i inne sosy. Na półkach sklepowych widnieją majonezy Winiary, Amino, Hellman’s, Majonez Kielecki oraz Mosso, musztarda głównie Kamis.

Kawa i herbata to kategorie, w których na święta sprzedają się droższe produkty, te które na co dzień się nie sprzedają. W sklepie dostępne są kawy pod markami: MK Cafe Premium, Tchibo Family, Jacobs Krönung, Nescafé, Pedro’s, Prima Finezja, Fort, Woseba. Do asortymentu herbat należą: Lipton, Saga, Herbapol, Minutka, Tetley, Dilmah, Irving, Teekanne, Big-Active. Coraz częściej klienci wybierają herbaty owocowe, ziołowe, zielone czy czerwone.

Świąteczne zakupy w osiedlowym sklepie Mak są przeważnie robione w ostatnich dniach przed świętami, jednak towar przygotowywany jest już na początku grudnia, na półki trafiają produkty w świątecznych opakowaniach. Wystrój sklepu także się zmienia, przystrajany jest w kolorowe lampki zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Obowiązkowym corocznym elementem wystroju jest Mikołaj. Pani Grażyna okres ten postrzega pozytywnie, „są to jedyne wesołe święta w roku” – dodaje.

Gwarancja świeżości

Kategorią produktową, która osiąga najwyższy wzrost sprzedaży w sklepie Agnes są wędliny i mięsa. Klienci wiedzą, że codziennie jest szeroki wybór świeżych produktów. Pani Agnieszka zaopatruje sklep głównie w produkty JBB jednak dostępne są także produkty Animex (Morliny), Sokołów, Cedrob oraz Drosed. Na święta lepiej sprzedają się produkty premium, szynki, balerony, schaby. Właścicielka sklepu zauważa także, że w tym okresie powodzeniem w sprzedaży cieszą się wędliny pakowane w całości. Jeśli chodzi o przyprawy to na święta kupowane są takie jak: pieprz, sól, papryka czerwona, ostra, łagodna, liść laurowy, majeranek czy tymianek. Przyprawy dostępne w sklepie to głównie Appetita, Kamis, Twój Smak, Podravka.
 
Owoce stanowią dodatek na świątecznym stole, a ich sprzedaż również wzrasta są to głównie pomarańcze, banany, mandarynki oraz winogrona.

W sklepie dostępny jest szeroki wybór kaw: MK Cafe, Jacobs, Tchibo, Nescafé, Pedro’s, Maxwell House, Cafe Prima, Lavazza, Mokate, Woseba. Zarówno w zwykłe jak i w świąteczne dni sprzedają się w porównywalnych, dużych ilościach.
 
Kategoria słodyczy jest równie istotną kategorią na święta. Preferencje klientów skupiają się na czekoladach, bombonierkach, a także pakowanych ciastkach. Liderami wśród marek są: Wedel, Milka, Mauxion, Merci, Toffifee, Nussbeisser, Terravita, Dr Gerard, Krakuski, Baron, Bogutti, Mieszko. Słodycze w świątecznych opakowaniach pojawiają się w sklepie pod koniec listopada, wtedy też zaczynają się przygotowania do świąt, zwiększanie zamówień, dekorowanie sklepu kolorowymi ozdobami, lampkami, girlandami, bombkami. Co roku wystawiany jest Mikołaj, który gra kolędy i umila świąteczne zakupy klientom.

Świąteczny klimat

Marcin Kotynia prowadzi sklep w gminnej miejscowości Wąsewo, gdzie w okresie świątecznym klienci zaopatrują się w produkty świeże i te, o których zapomnieli wcześniej. Wzmożony okres zakupowy zaczyna się tu półtora tygodnia przed świętami, jednak przygotowania w zatowarowaniu są poczynione od początku grudnia.

Właściciel sklepu przyznaje, że kategorią, która osiąga niewątpliwy wzrost są przyprawy. „Na święta używamy zdecydowanie więcej przypraw, sprzedaż rośnie dwu- a nawet trzykrotnie”. Prymat, Kamis, Appetita, Podravka i Winiary to marki dominujące na półkach. Od przypraw codziennego użytku: pieprz, sól, papryka słodka czy liść laurowy po inne takie jak: majeranek, kminek mielony czy gałka muszkatołowa wszystkie cieszą się zainteresowaniem.

Kolejną kategorią odnotowującą wysoki wzrost sprzedaży są słodycze, głównie czekolady i wyroby czekoladowe. Pan Marcin w swoim sklepie posiada zarówno słodycze pakowane jak i na wagę. Produktem, który najlepiej się sprzedaje jest wedlowskie Ptasie Mleczko. Marki słodyczy, które cieszą się zainteresowaniem w tym okresie to Merci, Toffife, Terravita, Mieszko, Ferreo, najlepiej sprzedają się bombonierki i cukierki. „To co jest zauważalne w okresie świąt to, to że klienci odchodzą od tańszych produktów preferując produkty premium z górnej półki” – informuje właściciel.

W przypadku soków i napoi wzrost sprzedaży również jest zauważalny. W tej kategorii w sklepie najlepiej sprzedaje się Coca-Cola, następnie oranżady Helleny, kolejne miejsca zajmują Kubuś oraz Tymbark.

W okresie świątecznym lepiej sprzedaje się także kawa: Jacobs, Nescafé, Maxwell House, Woseba to najchętniej wybierane marki. W okresie tym na uwagę zasługują droższe kawy.

„Ostatnie dni przed świętami w sklepie to są dni pełne uśmiechu, mimo iż w sklepie jest więcej pracy to panująca świąteczna atmosfera oraz składanie sobie nawzajem życzeń rekompensują wszelki wysiłek” – mówi właściciel sklepu.

Wystrój dźwignią handlu

Małgorzata Grabowska jako kierownik sklepu delikatesowego przed rozpoczęciem okresu świątecznych zakupów sprawdza stan zatowarowania oraz podejmuje odpowiednie zamówienia. Przy przewidywaniu wielkości zamówienia, kieruje się również doświadczeniem z poprzednich lat, jednak jak sama przyznaje „ jest to dość ryzykowne, niekiedy można się rozczarować bądź miło zaskoczyć - i na każdą sytuacje jesteśmy przygotowani”. Dodatkowym atutem sklepu w Ząbkach jest to, iż jest to sklep całodobowy i czynny również w święta, kiedy inne sklepy są zamknięte. Nie tylko więc okres przedświąteczny jest owocny w sprzedaży, ale również i same święta. „Klienci wiedzą, że jeśli czegoś im zabraknie to zawsz mogą to kupić u nas” – dodaje kierownik. Jeśli chodzi o to jakie produkty są kupowane na święta to również w tym sklepie są to produkty z górnej półki cenowej. Słodycze takie jak Wedel, Merci, Toffife, duże czekolady Milka, bombonierki Mozart, Ferrero Roche, Rafaello. Na święta wzrasta również sprzedaż kaw, zarówno rozpuszczalnych jak i naturalnych. Liderami w tej dziedzinie są niewątpliwie Jacobs Cronat Gold i Jacobs Krönung (Mondelez Polska). Z kaw naturalnych najlepiej się sprzedaje Pedro’s (Elite) oraz Tchibo Family.

Alkohol w tym sklepie osiąga najwięcej udziałów w sprzedaży. Zawsze ustalane są promocje na święta, głownie są to alkohole: piwa, wódki. Niewątpliwie na święta wzrasta sprzedaż whisky, win i droższych alkoholi.
 
„W naszym sklepie jest obowiązkowy coroczny wystrój sklepu, dookoła powierzchni sprzedażowej rozwieszamy girlandy, ubieramy choinkę – podkreślamy, że jest świąteczny okres. Klienci przychodzą podekscytowani do sklepu i my te podekscytowanie podtrzymujemy wystrojem sklepu.” – informuje Małgorzata Grabowska. Na uwagę zasługuję także wystawka w sklepie, która jest przygotowywana przez cały rok w zależności od poszczególnych okresów, świąt i innych okazji. Jest ona przygotowywana w oparciu o poszczególne produkty, często ze zorganizowanymi promocjami wspomagającymi sprzedaż. Obecnie jest to jeszcze temat jesienny, ale zaplanowana jest już następna świąteczna ekspozycja.

Klient najważniejszy

„Od grudnia rozpoczyna się okres, w którym na bieżąco się zaopatrujemy w produkty świąteczne. Nawet gdyby nie było wystroju sklepu to produkty przybierają takie szaty świąteczne, że od razu czuć zbliżające się święta” – informuje współwłaścicielka Gabriela Wroniewska. Klienci w tym sklepie cenią sobie wybór zawsze świeżych wędlin. Na święta zainteresowaniem cieszą się głównie wyroby wiejskie, zamawiane w hurtowni, ale również szynka, baleron, polędwica czy kiełbasa takich producentów jak Sokołów, Krakus, Animex (Morliny) czy Wierzejki. Produktami zasługującymi na uwagę są również: chrzan, ćwikła, groszek czy kukurydza. Na święta dużo sprzedaje się też kwaszonych ogórków czy kapusty. Przy przyrządzaniu świątecznych potraw obowiązkowym składnikiem jest majonez. Winiary, Mosspol, Kielecki oraz Hellman’s to wybór majonezów w sklepie pani Gabrieli.

Kawy i herbaty to kategoria, z której na święta kupowane są produkty luksusowe bądź w świątecznych zestawach. Marki obecne w sklepie to Lipton, Herbapol, Loyd, Minutka.

Nieodłącznymi produktami przy zakupach świątecznych są soki, Fortuna, Tymbark, Hortex, Cappy to najczęściej nabywane marki. Smak pomarańczowy i jabłkowy wiodą prym w sprzedaży.

Współwłaścicielka informuje, że są klienci, którzy w tym sklepie robią duże zakupy na święta co bardzo ją cieszy. Jednak dodaje także, że kiedyś było o wiele więcej takich klientów. Wzmożony ruch w sklepie widoczny jest ostatnie 2-3 dni przed świętami. „Klienci kupujący na ostatnią chwilę liczą, że dostaną tu wszystkie produkty, których potrzebują, dlatego też dokładamy wszelkich starań, by asortyment był szeroki, zróżnicowany i na bieżąco uzupełniany” – dodaje.
 
Samą atmosferę przedświąteczną w sklepie pani Gabriela wspomina jako miły okres, „klienci są jednak bardziej życzliwi co jest pozytywnym akcentem też dla nas” – dodaje.

Jak się okazuje nie samym asortymentem można pozyskać klienta. Świąteczny klimat i miła atmosfera w sklepie powodują w podświadomości, że klienci czują się dobrze i są skłonni do dłuższego pozostania w sklepie, a także do większych zakupów. Warto zatem odpowiednio zaplanować aranżację i wystrój sklepu na ten szczególny okres świąteczny. Ponadto ciekawą opcją są promocje i gratisy, a także świąteczne zestawy. Producenci już przygotowali produkty na ten okres, czas więc, by znalazły się one na półkach sklepowych.

Monika Kociubińska

tagi: Boże Narodzenie , święta , sprzedaż , Monika Kociubińska ,