Ze względu na swoją rzetelność i kompetencję, Lekkerland stał się preferowanym partnerem biznesowym dla wszystkich kanałów sprzedaży produktów convenience w Europie", stwierdził prezes. Wśród istotnych czynników ekonomicznych wymienił zmiany nawyków palaczy, spadek marż w telekomunikacji oraz interwencje polityczne. W tych warunkach zysk EBITDA (przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji) spadł zaledwie o siedem procent, do poziomu 151 mln euro, natomiast zysk EBIT (przed odliczeniem odsetek i podatków) obniżył się nieco bardziej, o 9,7 procent, do poziomu 102 mln euro.
Lekkerland dokonuje również stałych postępów w integracji swoich spółek europejskich. W roku ubiegłym dokonano znacznych inwestycji w Europie wschodniej, a także w logistykę, informatykę oraz ujednolicenie struktur i procesów. W 2007 inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wyniosły 52,9 mln euro, czyli o 36 procent więcej niż w roku ubiegłym (39 mln euro). Przeciętne zatrudnienie w Grupie Lekkerland wzrosło w ciągu roku o 126 osób i wyniosło 7.676 osób.
Wyniki działalności operacyjnej: wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach
W 2007 roku 60 procent przychodów ze sprzedaży przypadało na segment Niemcy. Z rocznymi przychodami ze sprzedaży na poziomie 6,7 mld euro (5,3 procent więcej niż w roku ubiegłym), Lekkerland Niemcy nadal jest największą spółką krajową Grupy. Jeżeli chodzi o kanały sprzedaży, szczególnie warto odnotować 9,5-procentowy udział w ogólnym wyniku na kategorii klientów obejmującej stacje benzynowe. Natomiast obroty przypadające na klientów systemowych oraz regionalnych pozostały na niezmienionym poziomie. W linii produktów food/non food notowano stały wzrost sprzedaży, wynoszący 2,5 procent, czyli 1,3 mld euro. Wzrost obrotów w zakresie produktów tytoniowych o 6,7 procent wynikał głównie z wprowadzenia kontroli wieku przy automatach do sprzedaży papierosów. Doprowadziło to do zwiększenia sprzedaży w sklepach przy stacjach benzynowych zaopatrywanych przez Lekkerland. Nasilenie konkurencji i spadek cen w sektorze telekomunikacji doprowadziły do spadku sprzedaży o 24 procent, do 82 milionów euro, zgodnie z oczekiwaniami firmy. Tym samym wynik operacyjny spadł o dziewięć procent, do poziomu 95 mln euro.
W segmencie Pozostała Europa Zachodnia (Holandia, Belgia, Hiszpania, Austria, Szwajcaria) przychody ze sprzedaży wzrosły w ciągu ubiegłego roku o 4,1 procent, do poziomu 3,6 mld euro. Złożyły się na to przede wszystkim: przedłużenie wielu istniejących dużych kontraktów oraz poszerzanie istniejących relacji biznesowych. Znaczny wzrost sprzedaży odnotowały spółki krajowe w Holandii, Belgii i Szwajcarii.
Ponadprzeciętny wzrost w Europie Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Polska) był zgodny z oczekiwaniami firmy. Zwiększenie przychodów ze sprzedaży na przestrzeni zeszłego roku o 23 procent, do 939 mln euro, wynikało głównie z pozyskania nowych klientów oraz poszerzenia istniejących relacji biznesowych w Czechach, na Węgrzech i w Rumunii.
Perspektywy na 2008 rok: „Program wzrostu"
„Wyniki sprzedaży świadczą o tym, że jesteśmy na właściwej drodze. Teraz trzeba wyznaczyć odpowiedni kurs na przyszłość. W „Programie wzrostu" określiliśmy cele strategiczne na następne trzy lata", powiedział Christian Berner. Firma skoncentruje się na osiągnięciu wzrostu w istniejących segmentach klientów, oraz na strategicznej ekspansji linii produktów żywnościowych i telekomunikacyjnych. „W dziedzinie telekomunikacji zamierzamy wprowadzić jeszcze więcej nowych i innowacyjnych produktów przedpłaconych", zapowiada prezes. Na przykład do grupy produktów elektronicznych w Niemczech zostanie dodana przedpłacona karta kredytowa Visa „3V". Jak wyjaśnia Christian Berner, „nasi klienci odniosą zyski dzięki konsumentom pragnącym zachować pełną kontrolę nad kosztami, a jednocześnie płacić bezpiecznie i anonimowo, bez podawania numeru konta". Kwestią priorytetową, zarówno w krótkim, jak i długim okresie, będzie ujednolicenie procesów biznesowych, np. infrastruktur informatycznych i norm jakościowych.
„Lekkerland Food Intelligence"
Stworzenie w Niemczech nowego działu obsługi produktów żywnościowych „Lekkerland Food Intelligence" świadczy o tym, że firma zamierza się rozwijać i podbijać nowe obszary biznesowe. Wzrasta sprzedaż zarówno świeżej żywności, jak i dań gotowych i wstępnie przyrządzonych. „Lekkerland Food Intelligence" reaguje na zmiany preferencji żywieniowych konsumentów przy pomocy modułowego systemu. „Ścisłe połączenie naszych kluczowych specjalizacji - hurtowej, logistycznej i usługowej - pozwala nam szybko i elastycznie spełniać potrzeby klientów w dziedzinie żywności", wyjaśnia Christian Berner. W europejskiej grupie Lekkerland, spółki krajowe w Danii i Hiszpanii poszerzają linie produktów żywnościowych. Holandia, wiodący rynek w segmencie świeżej żywności, skoncentruje się na dalszej ekspansji w sektorze stacji benzynowych i obsługi podróżnych (np. stacji kolejowych). W sektorze świeżej żywności i mrożonek firma będzie dążyć do zwiększenia potencjału istniejących klientów, oraz do pozyskiwania nowych, którzy zapewnią dodatkowe możliwości wzrostu.
W Hiszpanii rozwój istniejących relacji z klientami doprowadził do powiększenia powierzchni magazynowej dla świeżej i mrożonej żywności. Będzie to podstawą dalszego wzrostu tych segmentów produktów. Ponadto spółka hiszpańska planuje nabycie nowych sieci restauracji szybkiej obsługi.
Perspektywy: dalszy wzrost obrotów
Lekkerland optymistycznie patrzy na prognozy dla sektora convenience na kolejne dwa lata. Wśród powodów takiego optymizmu można wymienić rosnące tempo i urozmaicenie stylu życia, coraz mniejszą wielkość gospodarstw domowych oraz coraz większą mobilność konsumentów. Christian Berner wyjaśnia: „Mając na uwadze te korzystne trendy, dążymy do nieprzerwanego wzrostu sprzedaży w latach 2008-2009. A jednocześnie „Program Wzrostu" zapewni nam niezbędne wskazówki strategiczne dotyczące przyszłych wyzwań". W tym kontekście rozwijające się rynki wschodnioeuropejskie będą mieć z pewnością znaczny wkład w ogólny wzrost przychodów ze sprzedaży.
Krótka charakterystyka Grupy Lekkerland
Lekkerland działa w dwunastu krajach w Europie. Zaopatruje około 140.000 sklepów przy stacjach benzynowych, sklepików całodobowych, sieci barów szybkiej obsługi, sklepów tytoniowych, sklepów monopolowych, sklepów spożywczych, domów towarowych, piekarni, kawiarni i bufetów, dostarczając pełny wybór wyrobów cukierniczych, napojów, przekąsek, artykułów pierwszej potrzeby, lodów, mrożonej i świeżej żywności, wyrobów tytoniowych, kart telefonicznych i produktów nieżywnościowych. W 2007 obroty firmy wyniosły 11,2 mld euro.
Polska:
Lekkerland Polska S.A., największy podmiot w segmencie wschodnioeuropejskim, odnotował w roku 2007 przychody ze sprzedaży na poziomie 668 mln euro, czyli o 16,6 procent więcej niż w roku ubiegłym. Do wzrostu tego przyczyniła się w szczególności wyższa sprzedaż wyrobów tytoniowych. Priorytetem spółki na rok 2007 było powiększenie i modernizacja magazynów w Warszawie, Gdańsku, Sosnowcu, Wrocławiu i Łodzi. Doprowadziło to do zwiększenia poziomu zatrudnienia, a jednocześnie pozwoliło poszerzyć asortyment. Spółka pozyskała także wielu nowych klientów regionalnych oraz lokalnych sieci detalicznych. Obecnie 10 magazynów zaopatruje 15.400 punktów detalicznych. Lekkerland Polska zatrudnia aktualnie 783 osób.
tagi: Lekkerland , lekkerland wyniki ,
Żabka oficjalnie otworzyła nowoczesne centrum logistyczne w...
Jak wynika z najnowszego raportu firmy technologicznej...
Dzięki podpisanej z Axpo Polska umowie route-to-market sklepy...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....