Kategorie produktów

Smaki z tradycją

Środa, 15 października 2014 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10 (104) / 2014 (Październik)
Wędliny – szynka, pasztet, kiełbasa – głównie w wersji premium, mięsa – częściej niż na co dzień – kaczka, gęś, perliczka, wyroby garmażeryjne świeże i mrożone – przede wszystkim pierogi, uszka, krokiety. To jedne z lepiej rotujących kategorii w okresie przedświątecznym.

 

Przed świętami zmienia się nie tylko popyt na wyroby mięsne ale także zwyczaje zakupowe Polaków w tej kategorii. Istotnym kryterium wyboru wędlin czy mięs na świąteczny stół jest przede wszystkim wysoka jakość. Wyższa cena za lepszej jakości produkt – podczas zakupów na święta nie stanowi problemu. W kategorii dań gotowych – również widoczne są wzrosty sprzedaży w ostatnich dniach poprzedzających święta. Gotowe pierogi czy uszka do barszczu – to duże ułatwienie, z których korzysta wiele gospodarstw domowych. W tym segmencie konsumenci wybierają tylko i wyłącznie te marki, do których mają zaufanie i te produkty, których już spróbowali i wiedzą, że będą smakowały najbliższym podczas świątecznej uczty.

Branża mięsna charakteryzuje się stosunkowo szerokim asortymentem produktów. Dotyczy to zarówno dużej liczby kategorii produktów, jak również znacznej różnorodności produktów w ramach danej kategorii.

Mięsne preferencje

Spożycie wędlin premium dynamicznie rośnie, rośnie bowiem świadomość polskich konsumentów. Od 2000 roku wzrasta dynamicznie spożycie wędlin wysokiej jakości. Według danych GUS, jeszcze w 2000 roku było to 5,3 kg na osobę na rok, a w roku 2012 było to już prawie 8 kg na osobę na rok. Liczby mówią same za siebie. Wzrost sprzedaży wędlin premium widoczny jest szczególnie w okresie świątecznym.

Na świąteczny stół wybieramy zazwyczaj tradycyjne polskie wędliny. Wśród znanych producentów konsumenci wymieniają: Sokołów, Animex, Tarczyński, Henryk Kania, Madej Wróbel, Krakus, Olewnik, Cedrob.

Według  badań konsumentów wędlin przeprowadzonych przez firmę Regis w grudniu 2013 roku – podstawowe cechy produktów, które mogą zachęcać konsumentów do zakupów, to odczucia sensoryczne i jakość produktu. Najważniejszy dla badanych jest smak, następnie zawartość konserwantów, surowiec, z jakiego wykonany jest produkt, zawartość tłuszczu oraz preferencje rodziny. Mniej istotne czynniki to cena, przyzwyczajenie i marka (producent). Z deklaracji respondentów wynika, że preferowanym miejscem zakupu wędlin są małe sklepy ogólnospożywcze (29 proc.), następnie sklepy z wędlinami (21 proc.), sklepy firmowe producentów (19 proc.) oraz supermarkety (15 proc.).

Zdarza się jednak, że w święta decydujemy się na zakup wędlin paczkowanych. Według danych CMR w sierpniu na pierwsze miejsce w tej kategorii wysunęła się marka Tarczyński, na którą wydano w sklepach małoformatowych niemal co piątą złotówkę przeznaczoną na zakup wędlin paczkowanych. „Niewiele mniejszy udział zanotowała marka Morliny (Animex), a na trzecim miejscu uplasowała się marka Sokołów” – mówi Lidia Zaręba, ekspert z CMR. Łącznie we trójkę odpowiadały one w sierpniu za niemal połowę wszystkich transakcji dotyczących wędlin paczkowanych, a każda z nich zanotowała dystrybucję ważoną wartością bliską 70%.

Nawigacja w sklepie

Z pewnością dobrze jest nawigować konsumenta i ułatwić mu szukanie produktów na święta. Jak to zrobić? Zarówno w ladzie tradycyjnej jak i ladzie samoobsługowej, jak przyznaje Ignacy Kowalski, Dyrektor Handlowy, Madej Wróbel, można zastanowić się nad przygotowaniem specjalnego, oznaczonego „kącika świątecznego”, w którym umieszczone zostaną wszystkie wyroby idealnie wpisujące się w okres świąt. Dzięki temu klient szukając produktów na świąteczny stół będzie miał ułatwione zadanie, gdyż od razu skieruje swój wzrok na specjalny kącik. „Pamiętajmy o tym, że sprzedawcy w sklepach wędliniarski są w dalszym ciągu postrzegani jako specjaliści – dlatego w świadomości konsumenta to oni najczęściej wiedzą co jest smaczne, co warto kupić, a co idealnie nadaje się na święta” – dodaje Ignacy Kowalski.

Danie gotowe – od zaraz

Jeśli decydujemy się na zakup dań mącznych mrożonych z mięsem, to według danych CMR w sklepach małoformatowych najczęściej sięgamy po produkty firm Jawo, Iglotex i Swiss Pol. „W sierpniu odpowiadały razem za niemal 60% wartości sprzedaży tego segmentu. Według danych CMR do produktów o najwyższych udziałach wartościowych w sklepach małoformatowych należały w tym czasie Uszka z mięsem Swiss Pol w pudełku 500 g, pierogi domowe z mięsem Jawo w torebce 450 g oraz Pyzy z mięsem Iglotex w torebce 450 g” – wyjaśnia Lidia Zaręba.

Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii produktów mrożonych łączną kwotę 2,1 mld zł. Wartość ta wzrosła o 3,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Analizowana kategoria produktów mrożonych obejmuje: produkty mączne i ziemniaczane, dania gotowe, warzywa, owoce, ciasta, mięso oraz ryby. W okresie od sierpnia 2013 roku do lipca 2014 roku największy udział w rynku produktów mrożonych w ujęciu wartościowym miały podkategorie ryb, warzyw, dań gotowych, produktów mącznych i ziemniaczanych oraz frytek. Wyniósł on łącznie ponad 95 proc. W ujęciu ilościowym w ciągu ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe kupowały przede wszystkim: warzywa (31,3 proc.), ryby (25,7 proc.), produkty mączne i ziemniaczane (14,9 proc.), frytki (13,8 proc.) oraz dania gotowe (10,8 proc.). W podkategorii ryb w największym stopniu kupowano mintaja (34 proc.) i pangę (13 proc.). W przypadku warzyw były to mieszanki (44 proc.), zupy (19 proc.) oraz szpinak (11 proc.). W podkategorii dań gotowych kupowano przede wszystkim pizzę (65 proc.), zapiekanki (8 proc.) i kotlety (6 proc.), a spośród produktów mącznych i ziemniaczanych – pierogi i pyzy (83 proc.).

W ujęciu ilościowym 68 proc. zakupionych produktów było produktami pakowanymi. Pozostałe 32 proc. to produkty mrożone na wagę, w tym największa podkategoria ryb (78 proc.), a najmniejsza warzyw (11 proc.) i frytek (6 proc.). Z kolei spośród produktów markowych największe udziały miały produkty marek Abramczyk i Frosta (ryby), Hortex (warzywa), Dr. Oetker (dania gotowe) oraz Anita (produkty mączne i ziemniaczane).

Tradycyjne dania gotowe w słoiku – podczas świąt nie cieszą się wzmożonym zainteresowaniem. Wówczas przegrywają z wyrobami na tackach. Pakowanie na tackach pozwala na większą różnorodność serwowanego menu. Producenci proponują w tej formie najczęściej dania bez konserwantów, łatwe do podgrzania w mikrofali wprost w opakowaniu. W kategorii dań gotowych wybieranych na święta liczy się marka i znany producent. Zakupy konsumentów w tym segmencie charakteryzują się także lokalnym patriotyzmem.


tagi: wędliny , dania gotowe , smaki , tradycja , święta , mięsa ,