Przed świętami zmienia się nie tylko popyt na wyroby mięsne ale także zwyczaje zakupowe Polaków w tej kategorii. Istotnym kryterium wyboru wędlin czy mięs na świąteczny stół jest przede wszystkim wysoka jakość. Wyższa cena za lepszej jakości produkt – podczas zakupów na święta nie stanowi problemu. W kategorii dań gotowych – również widoczne są wzrosty sprzedaży w ostatnich dniach poprzedzających święta. Gotowe pierogi czy uszka do barszczu – to duże ułatwienie, z których korzysta wiele gospodarstw domowych. W tym segmencie konsumenci wybierają tylko i wyłącznie te marki, do których mają zaufanie i te produkty, których już spróbowali i wiedzą, że będą smakowały najbliższym podczas świątecznej uczty.
Branża mięsna charakteryzuje się stosunkowo szerokim asortymentem produktów. Dotyczy to zarówno dużej liczby kategorii produktów, jak również znacznej różnorodności produktów w ramach danej kategorii.
Mięsne preferencje
Spożycie wędlin premium dynamicznie rośnie, rośnie bowiem świadomość polskich konsumentów. Od 2000 roku wzrasta dynamicznie spożycie wędlin wysokiej jakości. Według danych GUS, jeszcze w 2000 roku było to 5,3 kg na osobę na rok, a w roku 2012 było to już prawie 8 kg na osobę na rok. Liczby mówią same za siebie. Wzrost sprzedaży wędlin premium widoczny jest szczególnie w okresie świątecznym.
Na świąteczny stół wybieramy zazwyczaj tradycyjne polskie wędliny. Wśród znanych producentów konsumenci wymieniają: Sokołów, Animex, Tarczyński, Henryk Kania, Madej Wróbel, Krakus, Olewnik, Cedrob.
Według badań konsumentów wędlin przeprowadzonych przez firmę Regis w grudniu 2013 roku – podstawowe cechy produktów, które mogą zachęcać konsumentów do zakupów, to odczucia sensoryczne i jakość produktu. Najważniejszy dla badanych jest smak, następnie zawartość konserwantów, surowiec, z jakiego wykonany jest produkt, zawartość tłuszczu oraz preferencje rodziny. Mniej istotne czynniki to cena, przyzwyczajenie i marka (producent). Z deklaracji respondentów wynika, że preferowanym miejscem zakupu wędlin są małe sklepy ogólnospożywcze (29 proc.), następnie sklepy z wędlinami (21 proc.), sklepy firmowe producentów (19 proc.) oraz supermarkety (15 proc.).
Zdarza się jednak, że w święta decydujemy się na zakup wędlin paczkowanych. Według danych CMR w sierpniu na pierwsze miejsce w tej kategorii wysunęła się marka Tarczyński, na którą wydano w sklepach małoformatowych niemal co piątą złotówkę przeznaczoną na zakup wędlin paczkowanych. „Niewiele mniejszy udział zanotowała marka Morliny (Animex), a na trzecim miejscu uplasowała się marka Sokołów” – mówi Lidia Zaręba, ekspert z CMR. Łącznie we trójkę odpowiadały one w sierpniu za niemal połowę wszystkich transakcji dotyczących wędlin paczkowanych, a każda z nich zanotowała dystrybucję ważoną wartością bliską 70%.
Nawigacja w sklepie
Z pewnością dobrze jest nawigować konsumenta i ułatwić mu szukanie produktów na święta. Jak to zrobić? Zarówno w ladzie tradycyjnej jak i ladzie samoobsługowej, jak przyznaje Ignacy Kowalski, Dyrektor Handlowy, Madej Wróbel, można zastanowić się nad przygotowaniem specjalnego, oznaczonego „kącika świątecznego”, w którym umieszczone zostaną wszystkie wyroby idealnie wpisujące się w okres świąt. Dzięki temu klient szukając produktów na świąteczny stół będzie miał ułatwione zadanie, gdyż od razu skieruje swój wzrok na specjalny kącik. „Pamiętajmy o tym, że sprzedawcy w sklepach wędliniarski są w dalszym ciągu postrzegani jako specjaliści – dlatego w świadomości konsumenta to oni najczęściej wiedzą co jest smaczne, co warto kupić, a co idealnie nadaje się na święta” – dodaje Ignacy Kowalski.
Danie gotowe – od zaraz
Jeśli decydujemy się na zakup dań mącznych mrożonych z mięsem, to według danych CMR w sklepach małoformatowych najczęściej sięgamy po produkty firm Jawo, Iglotex i Swiss Pol. „W sierpniu odpowiadały razem za niemal 60% wartości sprzedaży tego segmentu. Według danych CMR do produktów o najwyższych udziałach wartościowych w sklepach małoformatowych należały w tym czasie Uszka z mięsem Swiss Pol w pudełku 500 g, pierogi domowe z mięsem Jawo w torebce 450 g oraz Pyzy z mięsem Iglotex w torebce 450 g” – wyjaśnia Lidia Zaręba.
Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii produktów mrożonych łączną kwotę 2,1 mld zł. Wartość ta wzrosła o 3,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Analizowana kategoria produktów mrożonych obejmuje: produkty mączne i ziemniaczane, dania gotowe, warzywa, owoce, ciasta, mięso oraz ryby. W okresie od sierpnia 2013 roku do lipca 2014 roku największy udział w rynku produktów mrożonych w ujęciu wartościowym miały podkategorie ryb, warzyw, dań gotowych, produktów mącznych i ziemniaczanych oraz frytek. Wyniósł on łącznie ponad 95 proc. W ujęciu ilościowym w ciągu ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe kupowały przede wszystkim: warzywa (31,3 proc.), ryby (25,7 proc.), produkty mączne i ziemniaczane (14,9 proc.), frytki (13,8 proc.) oraz dania gotowe (10,8 proc.). W podkategorii ryb w największym stopniu kupowano mintaja (34 proc.) i pangę (13 proc.). W przypadku warzyw były to mieszanki (44 proc.), zupy (19 proc.) oraz szpinak (11 proc.). W podkategorii dań gotowych kupowano przede wszystkim pizzę (65 proc.), zapiekanki (8 proc.) i kotlety (6 proc.), a spośród produktów mącznych i ziemniaczanych – pierogi i pyzy (83 proc.).
W ujęciu ilościowym 68 proc. zakupionych produktów było produktami pakowanymi. Pozostałe 32 proc. to produkty mrożone na wagę, w tym największa podkategoria ryb (78 proc.), a najmniejsza warzyw (11 proc.) i frytek (6 proc.). Z kolei spośród produktów markowych największe udziały miały produkty marek Abramczyk i Frosta (ryby), Hortex (warzywa), Dr. Oetker (dania gotowe) oraz Anita (produkty mączne i ziemniaczane).
Tradycyjne dania gotowe w słoiku – podczas świąt nie cieszą się wzmożonym zainteresowaniem. Wówczas przegrywają z wyrobami na tackach. Pakowanie na tackach pozwala na większą różnorodność serwowanego menu. Producenci proponują w tej formie najczęściej dania bez konserwantów, łatwe do podgrzania w mikrofali wprost w opakowaniu. W kategorii dań gotowych wybieranych na święta liczy się marka i znany producent. Zakupy konsumentów w tym segmencie charakteryzują się także lokalnym patriotyzmem.
tagi: wędliny , dania gotowe , smaki , tradycja , święta , mięsa ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...