Kategorie produktów

Kawowe i herbaciane zwyczaje

Środa, 15 października 2014 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10 (104) / 2014 (Październik)
Kawa i herbata wciąż traktowane są jako produkty tzw. pierwszej potrzeby. Aromat świeżo zaparzonej kawy, rozgrzewająca moc herbaty – smaki i zapachy ulubionych napojów gorących w okresie świątecznym nabierają wyjątkowego znaczenia.

 

Limitowane serie, świąteczne zestawy zarówno w kategorii kawy, jak również herbaty to asortyment niezbędny w okresie bożonarodzeniowym. Ułożone w odpowiednich miejscach na półce przyciągną wzrok klientów, którzy na święta szukają produktów w wersji premium.

Kawowe wybory

Rynek kawy w Polsce systematycznie się rozwija. Statystyczny Polak wypija w ciągu roku napar z 3 kg ziaren kawy, jak jednak zaznaczają eksperci, rynek ma duży potencjał rozwojowy. Szybciej niż spożycie rośnie wartość kupowanej kawy, a to oznacza, że konsumenci coraz częściej sięgają po kawę premium. Dynamicznie rośnie też oferta ekspresów ciśnieniowych i kapsułkowych.

Według danych TGI w okresie od lipca 2013 do czerwca 2014 spożywanie kawy rozpuszczalnej deklaruje ponad 48% Polaków. Ponad 30% pijących kawę rozpuszczalną, spożywa ją raz dziennie, niecałe 22% 2-3 razy dziennie, niespełna 16% raz w tygodniu lub rzadziej, 11,16% 2 razy w tygodniu, nieco ponad 11% 3-4 razy w tygodniu, 7,20% 5-6 razy w tygodniu, a niecałe 3% – 4 razy dziennie lub częściej. Wśród marek kaw, respondenci wymieniają Nescafé Classic, Jacobs Krönung, Jacobs Cronat Gold, Tchibo Family, Nescafé Gold, Maxwell House, Jacobs Velvet, Nescsafé Espresso, Nescafé Sensazione Creme, Mokate, Nescafé Classic 3w1 i inne.

Natomiast jeżeli chodzi o kawę naturalną 39,02% badanych spożywa ją raz dziennie, 37,33% częściej niż raz dziennie, 7,18% raz w tygodniu lub rzadziej, 6,18% 3-4 razy w tygodniu, 6,06% 5-6 razy w tygodniu, 4,23% – 2 razy w tygodniu.

Wśród marek kaw naturalnych respondenci wymieniają Tchibo Family, Jacobs Krönung, Prima Finezja, MK Cafe Premium, Woseba, Gala, Maxwell House, Jacobs Cronat Gold, Lavazza, Tchibo Exclusive, Strauss Cafe Fort i inne.

Herbaciane deklaracje

Jesień to początek wzrostów na rynku herbaty. W pierwszym i ostatnim kwartale roku największą popularnością cieszą się tradycyjne czarne herbaty. Jednocześnie można zaobserwować spadek wartości tego segmentu na korzyść herbat czarnych aromatyzowanych, owocowych oraz herbaty zielonej. W miesiącach jesienno-zimowych szczególnego znaczenia nabierają także herbaty funkcjonalne.

Według danych TGI w okresie od lipca 2013 do czerwca 2014 spożywanie herbaty zadeklarowało blisko 90% badanych. 45,84% Polaków deklaruje spożywanie herbaty ekspresowej nawet 2-3 razy dziennie, 23,19% spożywa herbatę ekspresową raz dziennie, 13,02% 4 razy dziennie lub częściej, 9,53% kilka razy w tygodniu, 8,41% raz w tygodniu lub rzadziej. Wśród marek herbat ekspresowych w torebkach spożywanych najczęściej przez Polaków wymienia się Lipton, drugie miejsce zajmuje Saga, trzecie Minutka. Na dalszych pozycjach znalazły się marki Tetley, Dilmah, Irving, Golden Assam, Teekanne, Loyd Tea i inne.

Dane z paragonu

Na rynku kaw dominujący segment nieprzerwanie stanowią kawy mielone, które w sklepach małoformatowych generują co miesiąc ok. 60% wartości sprzedaży kaw. Na drugim miejscu plasują się kawy rozpuszczalne, na które w sklepach osiedlowych przeznaczamy średnio co czwartą złotówkę wydaną na kawy. Według danych CMR w sierpniu sklepy małoformatowe oferowały średnio po 24 różne warianty kaw, w tym po 10 wariantów kaw mielonych. „Wśród nich najsilniejszą pozycją poszczycić się mogą marki Prima Finezja (Prima), Jacobs Krönung (Mondelez Polska) oraz Woseba, które odpowiadały w sierpniu za ok. połowę wartości sprzedaży tej kategorii. Wśród kaw rozpuszczalnych do najsilniejszych marek zaliczyć można Nescafé Classic (Nestlé), Jacobs Cronat Gold (Mondelez Polska) oraz Jacobs Krönung” – mówi Lidia Zaręba, CMR.

Na rynku herbat niekwestionowanym liderem pozostaje marka Lipton (Unilever), która od początku roku systematycznie zwiększa udziały wartościowe w rynku. Jak przyznaje ekspert z CMR – razem z markami Saga (Unilever) i Minutka (Mokate) odpowiadała w sierpniu za niemal 60% wartości sprzedaży herbat w sklepach małoformatowych. Czołowe marki notują dość wysoką dystrybucję – Lipton i Saga w sierpniu były obecne w ok. 85% sklepów oferujących herbaty. Asem rotacji okazały się czarna Lipton Yellow Label Tea w pudełku 50 g z 25 torebkami oraz w pudełku 100 g, czarna Minutka ekspresowa w pudełku 100x1,4 g oraz Saga Ekspresowa czarna 50 torebek, 70 g. Po herbaty w sklepach małoformatowych najczęściej sięgamy w godzinach przedpołudniowych, między 9.00-11.00.

Mimo, że kawa i herbata to produkty pierwszej potrzeby, w okresie świątecznym odnotowuje się zwiększoną sprzedaż w obu kategoriach. Zwiększa się wówczas rotacja produktów ekskluzywnych oraz w świątecznych opakowaniach i zestawach. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiednia ekspozycja, która powinna wyróżniać się bożonarodzeniowym designem. 

tagi: kawa , herbata , święta , dane , deklaracje , napoje ,