Dobry produkt w przystępnej cenie
Przed nami miesiące jesienno-zimowe, które dla segmentu wódek są czasem zwiększonej rotacji. Jak zmienia się rynek alkoholowy? „Przed trzema laty najczęściej wybieranymi wódkami były wódki czyste, obecnie Polacy coraz chętniej próbują także wódek kolorowych. W latach 90-tych królowała tak zwana Żubrówka z trawą, którą często piło się z dodatkiem soku jabłkowego. Teraz znowu mamy modę na Żubrówkę Bison Grass, która od lipca tego roku dostępna jest w limitowanej odsłonie” – mówi Michał Głogowski, właściciel sklepu w Radomiu. Na rynku pojawiła się także nowa propozycja Grupy CEDC – Żubrówka Złota. Kora dębu i polskie leśne zioła nadają trunkowi słodko-gorzki smak. „Jak przyjmie ją rynek – okaże się w najbliższym czasie. Jak na razie obserwuję zainteresowanie nowym produktem” – dodaje detalista. Jeżeli chodzi o wódki czyste to w sklepie pana Głogowskiego Żubrówka Biała jest jedną z dwóch najczęściej wybieranych marek. Jak przyznaje – dla klientów w Radomiu ważna jest także przystępna cena produktu. „Od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 17 prym wiodą tak zwane szybkie pojemności – 100 i 200 ml. Z kolei wieczory w tygodniu roboczym oraz weekendy to czas zwiększonej rotacji butelek 0,5 l i większych” – dodaje pan Michał.
Nie tylko dla mężczyzn
W sklepie w Ostrowcu Świętokrzyskim królują wódki czyste, a wśród nich pierwsze miejsce zajmuje Żubrówka Biała. „To jedna z najlepiej sprzedających się wódek w moim sklepie, zwłaszcza jeżeli znajduje się w lodówce. Jeżeli chodzi o pojemności klienci najczęściej wybierają 0,5 l” – mówi Iwona Żaczkiewicz, właścicielka placówki handlowej przy ul. Akacjowej. Jak przyznaje detalistka, wśród kupujących Żubrówkę są zarówno mężczyźni, jak również kobiety. „Z moich obserwacji wynika, że Żubrówka jest jedyną wódką czystą, którą spożywają i kupują panie” – dodaje pani Iwona.
Smak dla świadomego konsumenta
Według Renaty Cibor ze sklepu sieci MSC-Alkohole w Warszawie, klientami kupującym Żubrówkę Białą są osoby w bardzo różnicowanym wieku oraz statucie majątkowym. Natomiast Żubrówka Bison Grass kupowana jest przez klientów dojrzałych (40+) oraz osoby pochodzące z innych krajów, gdzie wódka ta kojarzona jest jako typowo polski produkt o najwyższej jakości.
„W sklepie przy ul. Świetlików 8 – Żubrówka jest w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się marek w swojej kategorii” – mówi pani Renata. Jak przyznaje pani Cibor najlepiej rotującym produktem z tej serii wódek jest Żubrówka Biała o pojemności 0,5 l. Następną w kolejności jest Żubrówka Bison Grass o pojemności 0,5 l. Kolejne miejsca zajmują: Żubrówka Biała 0,7 l, Żubrówka Bison Grass 0,7 l, Żubrówka Biała 0,2 l, Żubrówka Biała 1 l, Żubrówka Biała 0,1 l, Żubrówka Bison Grass 0,1 l.
„Z nowych trunków linii Żubrówka ostatnio ukazała się Żubrówka Złota na bazie kory dębu. Produkt niedawno pojawił się na naszych półkach i myślę, że ma szansę zyskać spore grono wielbicieli” – dodaje pani Renata. Warto podkreślić także pozytywną współpracę między sklepami sieci MSC-Alkohole i przedstawicielami Grupy CEDC.
Pozytywne relacje z przedstawicielami
Również detalistka z Szydłowca docenia bardzo dobre relacje z przedstawicielami handlowymi marki Żubrówka, którzy często odwiedzają jej sklep. „Przedstawiciele pomagają w ułożeniu produktów, oferują lodówki czy listwy na półkę wyróżniające dane produkty spośród innych” – dodaje. Wśród klientów kupujących Żubrówkę pani Kurpińska wymienia kobiety i mężczyzn w wieku 40-60 lat.
W sklepie Marii Kurpińskiej w Szydłowcu alkohole nie są kategorią dominującą. Jak przyznaje właścicielka sklepu wśród trunków wysokoprocentowych najlepiej sprzedają się wódki, wśród których królują między innymi marki Grupy CEDC. „Jedną z najlepiej rotujących w pojemności 0,5 l jest Żubrówka, zarówno Biała, jak również Bison Grass” – mówi pani Maria.
Znana i ceniona w polskich sklepach oraz przez konsumentów na całym świecie, pochodząca z serca Puszczy Białowieskiej – Żubrówka, to jak zgodnie przyznają detaliści – półkowy pewniak. Nie sposób się z nimi nie zgodzić.
Monika Dawiec