Kategorie produktów

Oranżada – kategoria z potencjałem

Poniedziałek, 14 lipca 2014 HURT & DETAL Nr 7 (101) / 2014 (Lipiec)
Oranżada jest napojem silnie zakorzenionym w świadomości polskich konsumentów. W czasach PRL-u był szeroko dostępny, do dziś traktowany jest jako napój rodzimy, chętnie wybierany przez Polaków. Takie postrzeganie produktu przekłada się na jego sytuację rynkową.
 
Odrębny segment rynku

Do tej pory traktowana raczej jako smak napoju gazowanego, obecnie oranżada stała się wyraźną kategorią rynku napojów. I to kategorią, która szybko ewoluuje, systematycznie rośnie oraz wyróżnia się ogromnym potencjałem, co widoczne jest w ofertach polskich producentów napojów, wprowadzających nowe produkty w jej obrębie.

Rynek oranżady cały czas rośnie wartościowo i ilościowo. W ciągu ostatniego roku kategoria oranżady zanotowała wzrost wartościowy o 8,3% w całym rynku polskim i wynosi 224 mln zł. Tym samym kategoria oranżady zyskuje na znaczeniu na całym rynku napojów gazowanych (CSD). W ujęciu ilościowym udziałami zrównuje się ze smakiem pomarańczowym i sytuuje się na drugiej pozycji, po smaku coli.*

Segment oranżady skoncentrowany jest w handlu małoformatowym, choć wyraźnie zyskuje na znaczeniu kanał supermarketów. W ujęciu wolumenowym znaczenie handlu nowoczesnego jest znacznie wyższe, niż w ujęciu wartościowym, głównie ze względu na rosnącą pozycję supermarketów, które odpowiadają za sprzedaż ponad połowy oranżad w Polsce.**

Zarządzanie półką

Inwestując w kategorię oranżady, warto pamiętać o kilku zasadach zarządzania półką, które pomogą właścicielom sklepów zarabiać na tym asortymencie. Gdy konsument przekracza próg sklepu zmienia się w shoppera. Od tej chwili wysiłki detalisty powinny być skoncentrowane na maksymalizacji własnego wyniku ekonomicznego, co jest tożsame z celem producenta. Dlatego warto połączyć siły w zakresie: polityki asortymentowej, cenowej i promocyjnej, budowania ekspozycji oraz zarządzania stockiem magazynowym sklepu. Dla osiągnięcia sukcesu przez obie strony: zarówno detalistę, jak i producenta, konieczna jest partnerska współpraca, zmierzająca do wzajemnej edukacji i maksymalizacji dochodów, połączonej z budowaniem poczucia satysfakcji shoppera. 

Zbudowaniu takiej relacji i umocnieniu współpracy między producentem a detalistą służą wizyty handlowe przedstawicieli firm w sklepach. Aby były efektywne, powinny obejmować kilka ważnych zadań, związanych z bezpośrednią pracą z półką, takich jak: kontrola out of stocków, kontrola ceny oraz ocena jakościowego standardu merchandisingowego. Szczególnie istotna jest przebudowa ekspozycji w celu realizacji założonego standardu i dostępności produktów. Aby zwiększyć rotację produktów w punkcie sprzedaży detalicznej, niezawodnym sposobem jest stworzenie w sklepie wszelkich dodatkowych ekspozycji napojów – szczególnie w okresie letnim. Detaliści mają do dyspozycji: stojaki, standy, wystawki paletowe i końcówki regałów. Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku półki, tak i tutaj obowiązują pewne prawidłowości, pozwalające maksymalizować sprzedaż z wykorzystaniem tych narzędzi. Detalista powinien obserwować zachowania zakupowe konsumentów w swoim sklepie: od kierunku, w którym shopper porusza się po sklepie, poprzez regały, przy których zatrzymuje się na dłużej, aż po merchandisingowe triki, takie jak drzewo decyzyjne, czyli odzwierciedlenie w ekspozycji sposobu, w jaki kupujący dokonuje wyboru przy półce. 

Ekspozycja produktów musi być wygodna i przyjazna dla kupującego. Intuicyjne ułożenie produktów oraz układ blokowy, szczególnie ważny dla kategorii napojów, ułatwią shopperom zakupy i pomogą zwiększyć obroty sklepu. Narzędziem, o którym trzeba pamiętać są także materiały POS. To one przykuwają uwagę i zachęcają do zakupu. Wobblery, shelfstopery, owijki paletowe, listwy cenowe, plakaty i ulotki – nie może ich zabraknąć w punkcie sprzedaży. W okresie letnim szczególna uwaga należy się strefom impulsowym, bowiem popyt na te produkty rośnie co najmniej kilkukrotnie. Powinny być dobrze zaopatrzone w napoje impulsowe, np. w puszkach. Warto wspomnieć, że jeśli chodzi o kategorię oranżady, na polskim rynku są dostępne jej impulsowe wersje, także w puszkach.

* Colian Sp. z o.o. za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Polska, sprzedaż w sztukach, okres II - III 2013 – II - III  2014, kategoria: napoje gazowane.
** Colian Sp. z o.o. za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Polska, sprzedaż w sztukach, okres II - III 2013 – II - III  2014, kategoria: napoje gazowane, kanał supermarketów wraz z dyskontami.

Monika Dawiec

tagi: oranżada , napoje , rynek , kategoria , rozwój ,