Jak podkreśla Wiesława Halat, koordynator ds. handlu w Delikatesach Orzech zlokalizowanych przy ul. Bora-Komorowskiego w Kolbuszowej, latem przekąski są kategorią niezwykle dobrze rotującą. Producenci są wyjątkowo aktywni we wprowadzaniu nowych produktów, zatem ofertę należy śledzić na bieżąco. Po które klienci sięgają najchętniej? Przede wszystkim po krakersy o różnych gramaturach i smakach. W Delikatesach Orzech dominuje Lajkonik i Dr Gerard.
Według badania TGI MillwardBrown SMG/KRC (kwiecień 2013-marzec 2014) 34,5% respondentów deklaruje spożywanie krakersów i mieszanek słonych ciasteczek, z czego 33,1% 2-3 razy w miesiącu, 18,4% raz w tygodniu, 6,27% częściej niż raz w tygodniu oraz 42,23% raz w miesiącu lub rzadziej. Najczęściej wybierany jest Lajkonik i jego Krakersy super, Krakowskie Talarki, Krakersy koktajlowe, Krakersy cebulowe i sezamowe, Smakowity mix oraz Sunbites, Lorenz Saltletts snack mix, Dr Gerard i Tuc-Lu. Po słone paluszki i precelki sięga 58,1% respondentów, z czego 35,23% 2-3 razy w miesiącu, 19,06% raz w tygodniu, 9,57% częściej niż raz w tygodniu oraz 36,15% raz w miesiącu lub rzadziej. Najchętniej kupujemy: Paluszki Lajkonik, Paluszki Beskidzkie Aksam, Precelki Lajkonik, Paluszki lubelskie Lubella, Felix, Precelki Beskidzkie Aksam, Saltletts Lorenz, Mix Beskidzki Aksam, Natures Lubella, Pałeczki słone Fanex i Solinki Twistos. Niezwykle ciekawą propozycją rynkową są Bruschette Maretti, dostępne o następujących smakach: Mix warzyw, Grzyb w śmietanie, Pomidor z oliwką i oregano, Szpinak z serem ricotta, Pizza, Pieczony czosnek, Mix serów i Włoska szynka. Klienci również sięgają chętnie po Snack – Przysmak Świętokrzyski WSP Społem Kielce.
W Delikatesach Orzech klienci najczęściej kupują paluszki klasyczne, słone z sezamem, z makiem, grube paluchy do piwa – Lajkonik, Aksam, Lorenz. Orzeszki solone, z papryką, z karmelem, w puszkach lub w torebkach – Felix, Lorenz. Chipsy o wielu smakach – klasyczne, ser-cebula, solone, paprykowe oraz smaki sezonowe np. kebab, stek, kiełbasa z cebulą. Po orzeszki sięga 33,9% respondentów, natomiast po chipsy 43,4%, z czego po te pierwsze 27,74% 2-3 razy w miesiącu, 16,12% raz w tygodniu, 4,75% częściej niż raz w tygodniu oraz 51,39% raz w miesiącu lub rzadziej. 2-3 razy w miesiącu chipsy kupowane są przez 25,49% respondentów, raz w tygodniu przez 17,46%, 2 razy w tygodniu – 18,8%, 3-4 razy w tygodniu – 10,35%, 5-6 razy w tygodniu lub codziennie – 5,39% oraz raz w miesiącu lub rzadziej przez 22,52% respondentów.
Latem równie chętnie podjadamy różnego rodzaju kabanosy, suszone kiełbasy i kiełbaski oraz warzywa w puszkach i słoikach. Jak podpowiada pani Wiesława Halat, ofertę przekąsek warto poszerzyć już w czerwcu, aby zapewnić klientom możliwość zapoznania się z nią. Na półce muszą znajdować się zarówno produkty sprawdzone, dobrze znane, jak i koniecznie nowości. Sprzedaż przekąsek można zwiększyć eksponując produkty w miejscach strategicznych, dobrze widocznych, obowiązkowo muszą być dobrze ułożone. „W mojej ocenie przekąski są niezwykle popularne i należą do jednej z lepiej rotujących kategorii, zwłaszcza latem. Najczęściej w koszyku zakupowym towarzyszą im: piwo i napoje oraz słodycze” – podsumowuje pani koordynator i dodaje, że spośród kabanosów prym wiodą firmy Sokołów, Tarczyński, a także smakowe wersje: paprykowe, serowe, z czosnkiem, a nawet z orzechami. A do nich wybierane są Korniszony 0,9 l, pikle oraz ogórki koktajlowe firmy Orzech.
Spożycie warzyw w puszkach i słoikach deklaruje 65,7% respondentów, z czego raz w tygodniu lub częściej 18,31%, 2-3 razy w miesiącu 45,11% oraz raz w miesiącu lub rzadziej 36,58%. Do marek spożywanych najczęściej należą: Pudliszki, Bonduelle, Dawtona, Rolnik, Krakus, Kwidzyn, Motyl, Jamar, Fruktus, Urbanek, Heinz, Ole!, Mosso, D’aucy i Orzech.
Piwo, nabiał oraz słone przekąski, kabanosy i warzywa w puszkach, słoikach – to najlepiej rotujące produkty w okresie letnim w otwockim sklepie Boma AJB należącym do Moniki Bartold. „Paluszki, chipsy, orzeszki, warzywa konserwowe, kabanosy w okresie grillowym są jednym z podstawowych produktów serwowanych w trakcie spotkań towarzyskich, jak również zabieranych na najróżniejsze wycieczki” – opowiada detalistka i dodaje, że latem wyraźnie wzrasta spożycie przekąsek, nawet o 20-30%, gdy zyskają dodatkową ekspozycję to i o 50%. „Jest to kategoria, którą określam: przyda się. Klienci po nią sięgają wychodząc z założenia, że zawsze będzie okazja do konsumpcji przekąsek” – ze śmiechem mówi pani Monika. Spośród chipsów sprzedają się wszystkie smaki, trudno wskazać kilka najpopularniejszych, natomiast jeżeli chodzi o warzywa, to w sklepie Boma prym wiedzie Urbanek. Kabanosy i suszone kiełbasy to zdecydowanie Tarczyński, Sokołów, JBB, Gobarto, Olewnik. Nowości, zwłaszcza wsparte reklamą, również dobrze rotują. Jak zaznacza detalistka, przekąski dobrze sprzedają się cały rok. Pani Monika oferuje je w kilku miejscach w sklepie (przy napojach, piwie, słodyczach, w strefie kasy) i to w jej ocenie jest doskonałym pomysłem zwiększającym sprzedaż.
Maja Święcka