Advertisement

Wiadomości

Branża piwna: Rok 2013 pod znakiem wyzwań

Środa, 12 lutego 2014 Autor: Monika Dawiec,
Grupa Żywiec S.A. opublikowała raport finansowy za 2013 r. Tak jak inni producenci piwa, także Grupa Żywiec musiała zmierzyć się w ubiegłym roku z licznymi wyzwaniami, bo 2013 nie był łatwy dla branży piwnej w Polsce. Na sprzedaż miała wpływ wciąż niepewna sytuacja makroekonomiczna, wzrost kosztów, a także niekorzystna pogoda w pierwszej połowie roku oraz późne rozpoczęcie sezonu piwnego.

Sprzedaż piwa i rynek
Spadek nastrojów konsumenckich w Polsce spowodował, że w 2013 r. konsumenci częściej sięgali po piwa tańsze. Jednocześnie w sprzedaży piwa stale wzrastało znaczenie kanału handlu nowoczesnego, w tym dyskontów. Choć nie ma jeszcze ostatecznych danych jeśli chodzi o sprzedaż branży piwnej w 2013 r., należy jednak szacować, że po wzroście o prawie 5 p.p. w 2012 r., w którym Polacy skonsumowali 37,9 mln hektolitrów piwa, polski rynek w 2013 r. zanotował spadek.

W ubiegłym roku Grupa Żywiec, która jest producentem m.in. Żywca, Warki, Heinekena i Tatry sprzedała ponad 11 mln hl piwa. W 2013 r. skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniosły 3 503 mln zł, a skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej 273 mln zł.

„W 2013 roku podjęliśmy wiele działań, dzięki którym częściowo udało nam się zbilansować negatywny wpływ na sprzedaż takich czynników jak gorsze nastroje konsumentów czy niekorzystna pogoda w pierwszej połowie roku” – powiedział Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec S.A. – „Do pozytywnych trendów należy zaliczyć wzrost sprzedaży w 2013 roku naszej flagowej marki Żywiec” – dodał.  

Pomimo spadkowego trendu na polskim rynku piwa, sprzedaż Żywca w 2013 r. wzrosła o 4 proc., a Żywca Portera o 7 proc. Aż dwucyfrowo zwiększyła się sprzedaż piwa z guaranną Desperados Red. Rosnącą popularnością cieszyły się również piwa specjalne dystrybuowane przez Grupę Żywiec, m.in. Paulaner i Guinness. 

Eksport
Piwa Grupy Żywiec trafiają bezpośrednio i pośrednio na rynki prawie 40 krajów na całym świecie. Najbardziej znanym polskim piwem za granicą jest Żywiec, ale zainteresowaniem naszych partnerów biznesowych w kilkudziesięciu krajach cieszą się też Warka, Tatra, Tatra Mocna, Strong, a nawet piwa regionalne Grupy Żywiec jak Specjal i Leżajsk. 2013 to kolejny rok z rzędu, w którym Grupa Żywiec zanotowała wzrost eksportu, tym razem o ponad 15 proc. Kraje, do których Grupa Żywiec eksportuje najwięcej piwa pod względem wielkości sprzedaży to Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone, Kanada, Irlandia. Na wszystkie te rynki trafiają opakowania z oznaczeniami, które są zgodnie z lokalnym przepisami dotyczącymi odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

Nowości rynkowe
Grupa Żywiec oferuje na polskim rynku 26 piw, z których każdy piwosz może wybrać swoje ulubione. Co roku firma stara się wprowadzać kolejne nowości do swojego portfolio, a w 2013 r. był to nowy wariant Warki Radler o smaku jabłkowym. Po sukcesie cytrynowego wariantu wprowadzonego w 2012 r., Warka Radler Jabłko pozwoliła Grupie Żywiec umocnić się na pozycji lidera sprzedaży w tym segmencie. Dodatkowo sprzedaż Warki Radler Cytryna w 2013 r. wzrosła o 14 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Miksy piwa, w tym głównie dwie odmiany Warki Radler, stały się niekwestionowanym przebojem 2013 r. i obecnie stanowią 2 proc. całego rynku piwa.

Wpływ Grupy Żywiec na otoczenie społeczno-gospodarcze
W 2013 r. Grupa Żywiec opublikowała, przy współpracy z PwC, jeden z pierwszych w Polsce raportów pokazujących całkowity wpływ firmy na otoczenie społeczno-gospodarcze w Polsce, z którego wynika, że całkowita wartość dodana generowana przez firmę w 2012 r. przekroczyła 4,77 mld zł, a Grupa Żywiec oraz przedsiębiorstwa z powiązanych branż wpłaciły do budżetu państwa 2,7 mld zł podatków. Za sprawą Grupy Żywiec pracę w 2012 r. miało w Polsce 37,9 tys. osób, a jej działalność biznesowa generuje ponad 0,3 proc. PKB Polski.

tagi: Grupa Żywiec , Raport , podsumowanie , sprzedaż , piwo , alkohol , rynek ,