Wiadomości

Karp wciąż niepokonany

Czwartek, 19 grudnia 2013 Autor: Monika Dawiec,
Tradycja czy nowoczesność – co zwycięża na świątecznym stole? Choć Polacy coraz chętniej sięgają po nowe smaki, Boże Narodzenie wydaje się być „odporne” na kulinarne nowości. Minie jeszcze wiele długich lat, zanim łosoś zdetronizuje karpia.

Tuż przed Świętami Tesco zapytało swoich klientów, jakie produkty znajdą się na ich tegorocznym wigilijnym stole. Wyniki badania nie były zaskoczeniem. Królują barszcz czerwony z uszkami (78,2% wskazań), pierogi z kapustą i grzybami (77,7%) oraz karp (71,4%).  

I właśnie karp jest najlepszym przykładem naszego podejścia do Świąt. W kuchni bowiem jesteśmy tradycjonalistami. Porównajmy choćby popularność norweskiego łososia i polskiego karpia. Tuż przed Świętami, na każdy kilogram kupowanego przez klientów Tesco łososia, przypada… 60 kilogramów karpia. Nie gaśnie także świąteczna tradycja obdarowywania się słodyczami – jak pokazują analizy Tesco, listopad i grudzień nierzadko odpowiedzialne są za ok. 30% całorocznej sprzedaży słodyczy!

Pojawiają się jednak pierwsze jaskółki zmian. Zostańmy przy rybach, tak popularnych w ostatnich dniach grudnia: Tesco przed Świętami codziennie sprzedaje kilkadziesiąt kilogramów okonia nilowego czy innych gatunków ryb, jeszcze kilka lat temu traktowanych jako egzotyczne. Przed Świętami o 15% rośnie sprzedaż produktów do sushi i gotowych zestawów japońskiego przysmaku.

Niezależnie jednak, czy na naszym stole pojawi się karp, czy sushi, Święta spędzimy wspólnie z rodziną – tak przynajmniej deklarują klienci Tesco. 95% badanych usiądzie przy wigilijnym stole z właśnie z najbliższymi. Co ciekawe, tylko 3% deklaruje chęć spędzenia Wigilii z przyjaciółmi i znajomymi – ich odwiedzimy w drugi dzień Świąt. 45% Polaków ma na 26 grudnia zaplanowane spotkania z osobami spoza rodziny. 

A co z prezentami? Kosmetyki (69,7% wskazań), słodycze (33%) i zabawki (29,8%) to najczęściej wybierane przez nas produkty. Nieco inaczej wyglądają jednak osobiste oczekiwania odnośnie prezentów. 47% ankietowanych ucieszy się z kosmetyków, ale już 34% chętnie otrzymałoby sprzęt elektroniczny, a dla 31% procent cennym prezentem będzie „coś dla domu”. I właśnie nowoczesne gadżety cieszą się zaskakująco dużą popularnością. Przykładowo – dzięki wyjątkowo niskiej cenie (150 zł) w grudniu klienci Tesco kupili już kilkanaście tysięcy tabletów Lark, zaś sprzedaż samochodowych rejestratorów jazdy (90 zł) wzrosła w grudniu w porównaniu z listopadem o… 760 procent!

tagi: Tesco , badania , święta , karp , tradycja , zakupy , prezenty ,