Wiadomości

Jacek Owczarek, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy Eurocash: „Kontynuujemy proces restrukturyzacji i integracji Tradisu”

Piątek, 08 listopada 2013 Autor: Monika Dawiec,
Grupa Eurocash, krajowy lider w hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG), ogłosiła wyniki po III kw.


Sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG), wyniosła w trzecim kwartale br. niespełna 4,25 mld zł i była o 3,6% mniejsza niż w analogicznym okresie 2012 r. Spadek ten ma przede wszystkim związek ze zmianami zachodzącymi w Grupie Dystrybucyjnej Tradis, przejętej pod koniec 2011 r. 

„Zgodnie z tym, o czym informowaliśmy na początku roku, z końcem lipca wygasła umowa Tradisu z siecią Stokrotka. Tymczasem w III kwartale 2012 r. przychody Tradisu z tytułu dostaw dla Stokrotki wyniosły 182 mln zł” – wskazuje Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash. 

Ponadto, elementem restrukturyzacji i integracji Tradisu z Grupą Eurocash było systematyczne przenoszenie działalności placówek cash&carry Tradisu do formatu Eurocash Cash&Carry, podczas gdy w III kwartale ubiegłego roku sprzedaż w tych lokalizacjach wyniosła około 158 mln zł. Tradis, który w ramach Grupy Eurocash skupia się na dystrybucji aktywnej (z dostawą do klienta) przejął natomiast od Premium Distributors i Eurocash Dystrybucja dostawy artykułów FMCG do stacji paliw. W trzecim kwartale br. łączna sprzedaż Grupy Dystrybucyjnej Tradis wyniosła niespełna 1,15 mld zł, o 1/5 mniej niż w analogicznym okresie 2012 r. 

Przeniesienie działalności hurtowni cash&carry Tradisu do Eurocash Cash&Carry przyczyniło się z kolei do wzrostu sprzedaży w tym formacie w III kwartale br. do 1,24 mld zł, czyli o 9,5% rok do roku. Narastająco w ciągu trzech kwartałów 2013 r. sprzedaż hurtowni Eurocash Cash and Carry do klientów zewnętrznych wzrosła o 11,9% do blisko 4 mld zł.

Wzrost sprzedaży dla stałej liczby hurtowni Eurocash Cash&Carry (like-for-like) wyniósł w minionym kwartale 0,5%, a narastająco za pierwsze trzy kwartały 2013 r. ponad 3,9%. 

Sieć Sklepów abc, czyli rozwijana przez Eurocash franczyzowa sieć zrzeszająca małe i średnie sklepy spożywcze oraz spożywczo-przemysłowe, liczyła na koniec września br. już 5 887 placówek. Oznacza to, że w minionym kwartale powiększyła się ona aż o 200 sklepów. 

Eurocash planuje także dalszy dynamiczny rozwój sieci franczyzowej Delikatesy Centrum. W III kwartale br. powiększyła się ona o 10 placówek i na koniec września zrzeszała 830 sklepów. Sprzedaż hurtowa w ramach tej sieci wzrosła w minionym kwartale o 16,5% rok do roku i przekroczyła 456 mln zł. Narastająco od początku roku sprzedaż z centrów dystrybucyjnych Delikatesy Centrum przekroczyła natomiast 1,2 mld zł i była o 11,4% większa niż w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. 

Sprzedaż hurtowa like-for-like w tym formacie (dla tej samej liczby sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum) wzrosła w III kwartale 2013 r. o 6,2% rok do roku, a narastająco za trzy kwartały wzrost wyniósł 1,5%.

Mimo utrzymujących się niesprzyjających warunków na rynku FMCG – niższa dynamika sprzedaży obserwowana jest we wszystkich kanałach dystrybucji żywności, w związku z czym na rynku wciąż panuje ostra konkurencja cenowa – Grupa Eurocash w III kwartale br. osiągnęła marżę brutto ze sprzedaży porównywalną z zanotowaną przed rokiem (10,15% wobec 10,18% w III kwartale 2012 r.). Spadek sprzedaży przełożył się jednak na niższy poziomi podstawowych wyników finansowych: zysk brutto ze sprzedaży w III kwartale br. wyniósł niespełna 431 mln zł (-3,9% r/r), a EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła nieco ponad 115 mln zł (-8,2%). 

„Kontynuujemy proces restrukturyzacji i integracji Tradisu, część struktur wciąż się jednak dubluje, co generuje dodatkowe koszty, natomiast pełne efekty podejmowanych działań optymalizacyjnych będą widoczne po zaplanowanym na przyszły rok zintegrowaniu systemów logistycznych Tradisu i Delikatesów Centrum. Zakończenie kontraktu ze Stokrotką także przełożyło się na obniżenie naszych wyników w III kwartale br.” – tłumaczy Jacek Owczarek. – „Z kolei, dzięki systematycznemu obniżaniu zadłużenia, znacznie zredukowaliśmy także koszty jego obsługi, co w połączeniu z niższymi kosztami podatkowymi pozwoliło nam wypracować wyższy niż przed rokiem zysk netto” – dodaje. 

Zysk netto Grupy Eurocash wzrósł w III kwartale br. do blisko 74 mln zł, tj. o 10,7% rok do roku. Narastająco za trzy kwartały 2013 r. przekroczył natomiast 146 mln zł, co oznacza wzrost o 12,9%. Zadłużenie netto na koniec września br. wynosiło niespełna 666 mln zł. Wskaźnik długu netto do EBITDA ukształtował się tym samym na poziomie 1,4x wobec 2,4x przed rokiem. 

„W naszej branży czwarty kwartał tradycyjnie jest najlepszy w roku pod względem notowanych zysków. Sądzimy, że nie inaczej będzie w tym roku. Rynek wciąż jest jednak bardzo wymagający i choć notujemy pewne oznaki poprawy w wybranych formatach, to jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o trwałej zmianie trendu” – podsumowuje członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.


tagi: Eurocash , podsumowanie , hurtownie , handel , FMCG , wyniki , kwartał ,