Kategorie produktów

QAFP, PQS, QMP

Piątek, 18 października 2013 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10 (92) / 2013 (Październik)
Co kryje się za tymi symbolami, na jakich produktach się pojawiają i dlaczego? Jakie znaczenie mają dla klienta, jakie dla polskiego kupca? Czego możemy się spodziewać po mięsie i wędlinach ze znakami jakości?


Najwyższa jakość, wyborny smak, sprawdzony producent. To jedne z podstawowych cech produktów posiadających certyfikaty. Mięso i wędliny ze znakami jakości, gwarantują bezpieczeństwo. Mięsożercy mogą więc czuć się bezpiecznie. Jednak czy znak jakości to jedynie kryterium wyboru podczas zakupów? Jaki jest stan wiedzy Polaków na temat certyfikatów? 

QAFP (Quality Assurance for Food Products) – to multiproduktowy system jakości obejmujący w chwili obecnej normy dla elementów mięsa wieprzowego – szynki, schabu, karkówki; mięsa drobiowego – piersi kurczaka, piersi indyka, młodej polskiej gęsi owsianej oraz wędlin. Konsument wybierając produkty ze znakiem QAFP ma zagwarantowane ponadprzeciętne walory smakowe i odżywcze. Są to produkty pochodzące z wiarygodnego i identyfikowalnego źródła – od hodowli aż po produkt końcowy. System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP został opracowany w 2009 roku z inicjatywy Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, organizacji zrzeszającej przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży mięsnej.

„Przeprowadzamy promocje wśród różnych grup społecznych, informujemy poprzez media o zaletach tego systemu. To jest początek drogi. Uważamy, że kampanie, które obecnie prowadzimy odnoszą duży sukces. W ciągu najbliższych lat będziemy w dalszym ciągu uświadamiać konsumentów, że warto korzystać z produktów, które gwarantują wyższą jakość” – mówi Wiesław Różański, Prezes UPEMI.

Klienci sklepów spożywczych w Polsce wiedzą coraz więcej. Jak przyznaje Tomasz Sandomierski, Koordynator Projektu Nowa Jakość w Drobiarstwie, wiedza na temat znaków jakości powoli, ale systematycznie rośnie. „Wiosną tego roku robiliśmy badania z TNS na temat rozpoznawalności znaku QAFP i atrybutów, z jakim on się kojarzy. Nasz znak rozpoznaje ponad 30% populacji i ponad 70% z nich bardzo trafnie potrafi wymienić cechy produktu, które się w nim zawierają: świeżość, smak, wygoda, zaufanie. Mamy więc bardzo dobry punkt startowy, aby przełożyć znajomość znaków jakości i preferencje konsumentów na decyzje zakupowe, a te związane są w dużej mierze w tym sektorze ze sposobem ekspozycji produktu na półce i – ogólnie – dostępnością produktu” – dodaje.

QMP (Quality Meat Program) – jest zbiorem zasad, określających cały proces produkcji mięsa wołowego, od wskazania ras bydła na najlepsze mięso, po sposób jego pakowania i oznakowania. Stworzony i nadzorowany przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, został uznany w 2008 roku przez Ministerstwo Rolnictwa za oficjalny krajowy system jakości żywności.

Wzrost zainteresowania klientów jakościowym mięsem wołowym może przynieść wymierne korzyści w postaci zwiększonych dochodów sklepu, czyli przyczynić się do handlowego sukcesu. 

Bez wątpienia realizowane w ostatnim czasie programy promujące certyfikowaną żywność, w tym także kampania „QMP – wołowina zawsze dobra” upowszechniły wiedzę na temat znaków jakości wśród polskich konsumentów. „Świadczy o tym przede wszystkim stopniowa zmiana nawyków zakupowych naszych rodaków. Jeszcze kilka lat temu głównym kryterium wyboru mięsa była jego cena. Dziś konsument sięgając po wołowinę chce, aby była chuda, a zarazem miękka oraz soczysta, dobrze wyglądała i jeszcze lepiej smakowała” – mówi Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. 

Również trzyletnia kampania informacyjna dotycząca jakości wieprzowiny PQS (Pork Quality System) zwiększyła wśród konsumentów wiedzę na temat certyfikatów jakości mięsa. Zdaniem Witolda Choińskiego, Prezesa Związku „Polskie Mięso”, kampania zakończyła się sukcesem w tym sensie, że coraz więcej osób wie, że można kupić mięso o ponadstandardowej jakości. W Polsce kampania informacyjna prowadzona była od połowy 2011 do połowy 2013 roku. W głównej mierze skierowana była do konsumentów. Przed rozpoczęciem kampanii i po jej zakończeniu zrobiono testy, z których wynika, że panie domu doceniają jakość mięsa PQS, jak również zwracają większą uwagę na to, czy mięso ma certyfikat jakości. 

Produkty opatrzone znakami są identyfikowane na każdym etapie produkcji. Pamiętajmy, że to jakość ma najważniejsze znaczenie. A gwarantują ją znaki jakości. Zatem do dzieła! Kontynuujmy edukowanie Polaków w zakresie produktów certyfikowanych. Przyczynimy się tym samym do szerzenia pożytecznej dla klientów wiedzy, dzięki której będą wybierali produkty nie tylko najsmaczniejsze, ale również najwyższej jakości. Bo kto jest najbliżej klienta podczas zakupów? Właśnie kupiec. W jego rękach spoczywa tym samym duża odpowiedzialność związana z kształtowaniem się nawyków zakupowych niejednego Polaka. 

tagi: systemy jakości , certyfikaty , znaki , mięso , wędliny,UPEMI , KRD , Monika Dawiec ,