Kategorie produktów

Kobiece sprawy

Piątek, 18 października 2013 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10 (92) / 2013 (Październik)
Półka tylko dla pań to kategoria, która może być trudna, zwłaszcza dla małych sklepów osiedlowych. Znane marki, do których Polki mają zaufanie to zawsze bezpieczny asortyment, głownie w kategorii higienicznej i kosmetycznej.
Być kobietą nie zawsze jest łatwo… Chociaż pewnie wielu panów z tym się nie zgodzi. Ale tak to już jest, spory między przedstawicielami obu płci trwać będą na tych samych płaszczyznach już zawsze. Jedną z nich są zakupy, a tutaj rządzą kobiety! Jak więc skomponować odpowiedni asortyment na kobiecą półkę? 

Kategoria higieniczna
Rynek higieniczny dla kobiet jest różnorodny i charakteryzuje go bogactwo produktów oraz ciągłe ich udoskonalanie. Podpaski, wkładki, tampony – taka jest kolejność jeżeli chodzi o udziały poszczególnych kategorii w rynku higienicznym.

Czym kierują się wybierając konkretny produkt? Wygodą, łatwością i przyjemnością stosowania, a także przystępną ceną. Ważny jest również nowoczesny design opakowania.    

Producenci znanych marek wciąż zaskakują i udoskonalają ofertę, co widoczne jest w placówkach handlowych. Jednak należy pamiętać, że zupełnie inaczej prezentuje się owa kategoria w małym sklepie, gdzie na produkty higieniczne mamy niewiele miejsca, a inaczej w drogerii czy dużym markecie. Co łączy te placówki? Znana marka, która bez względu na rodzaj sklepu, znajduje się na półce. 

Pielęgnacja i koloryzacja
Kremy, balsamy, kosmetyki kolorowe czy farby do włosów – to asortyment, który nie jest dostępny w każdym sklepie. W zależności od powierzchni placówki możemy wygospodarować na niego pewną część miejsca na półce. Wówczas znajdą się tam jedynie najlepiej rotujące marki bądź produkty z konkretnej, dopasowanej do klienta półki cenowej. 

Z raportu przeprowadzonego przez portal www.NoweKosmetyki.pl wynika, że 27% Polek wydaje miesięcznie na kosmetyki najczęściej od 20 do 50 złotych. 24% przeznacza na dbanie o swoją urodę od 50 do 100 złotych, a kolejne 20% – od 100 do 150 złotych. Najmniejszą grupę (5%) stanowią osoby, które miesięcznie wydają na kosmetyki więcej niż 500 złotych. 

Znana marka i przystępna cena
„W naszej okolicy klienci nie wydają dużo na zakupy, szukają produktów sprawdzonych w przystępnych cenach” – mówi Agnieszka Kotlińska, właścicielka sklepu w Poznaniu. I tak też dzieje się w obrębie półki kosmetyczno-higienicznej. 

Wśród tego asortymentu w sklepie dostępne są podstawowe produkty, takie jak dezodoranty, kremy, balsamy, żele pod prysznic, kilka produktów do koloryzacji włosów oraz asortyment higieniczny – podpaski, wkładki, tampony, waciki czy chusteczki higieniczne. „Mimo ograniczonego miejsca, staramy się, aby najpotrzebniejsze produkty znajdowały się w sklepie. Często w tego typu zakupach pomagają przedstawiciele handlowi. Nasz sklep odwiedza przedstawicielka hurtowni chemiczno-kosmetycznej i pomaga w skomponowaniu tej półki” – dodaje. Z artykułów kosmetycznych pierwszej potrzeby w sklepie znajdziemy krem Nivea, mleczko i tonik do demakijażu również tej marki, żele pod prysznic marki własnej oraz produkty do koloryzacji włosów marki Revia i Wella. „Nie ma w tych kategoriach zbyt szerokiego asortymentu, ale to co klientki kupują najczęściej, zawsze musi być dostępne” – dodaje. 

Jeżeli chodzi o produkty higieniczne dla kobiet, tutaj jak przyznaje detalistka prym wiedzie marka Bella, zarówno w segmencie podpasek, jak również wkładek czy tamponów. „Bella to marka znana i ceniona od wielu lat. Jej produkty trafiają do kobiet młodych i nowoczesnych, jak również i dojrzałych. Dlatego też w ofercie mamy urozmaicony asortyment. Wśród podpasek na półkach znajduje się także marka Always i Naturella. I jak przyznaje właścicielka sklepu, również te marki mają swoje wierne klientki.

Jeżeli chodzi o wkładki, klientki sklepu w Poznaniu najchętniej wybierają markę Bella, dlatego też pani Agnieszka obecnie ma tylko wkładki tej marki w ofercie. „I klientki nie pytają o inne” – podsumowuje. Co ciekawe na półce z artykułami higienicznymi dla kobiet nie znajdziemy tamponów. Dostępne są one wyłącznie przy kasie. „To względy bezpieczeństwa. Ponieważ tampony są zazwyczaj w małych opakowaniach, które łatwo zmieścić w kieszeni, są to produkty ze zwiększonym ryzykiem kradzieży” – mówi pani Kotlińska. 

Jak przyznaje detalistka bardzo ważny jest także sam design opakowania. „Widzę, że w obrębie marki Bella producent unowocześnia nie tylko sam produkt, ale także jego opakowanie, które uatrakcyjnia wygląd półki higienicznej. Według mnie najładniejsze opakowanie mają podpaski Bella Perfecta” – mówi pani Agnieszka.

Urozmaicenie pod kontrolą
Sklep pani Elizy istnieje od ponad 8 lat, od około 5, funkcjonuje w sieci abc. Tuż przy sklepie pani Pieprzyckiej znajduje się nowootwarty Freshmarket, a od dłuższego czasu także Lewiatan. „Lewiatan nigdy nie był naszą konkurencją, ponieważ mamy swoich klientów, którzy zakupy robią wyłącznie u nas. Przez otwarcie w Freshmarketu z kolei wielu klientów stracił właśnie Lewiatan, ponieważ wielu młodych ludzi przyciągają tam na przykład hot dogi oraz nowoczesny design placówki. My nie odczuwamy spadku obrotów z tego powodu” – mówi z uśmiechem detalistka. 

Na półkach sklepu przy ul. Leszczyńskiej wśród podpasek znajdują się trzy wiodące marki Bella, Naturella i Always, wśród wkładek Bella i Naturella, a wśród tamponów wyłącznie ob. W sklepie klientki mogą kupić także płyny oraz nawilżone chusteczki do higieny intymnej. 

„Kiedy robię zakupy w hurtowni zazwyczaj zwracam uwagę na tak zwane żółte kartki – czyli ofertę, która znajduje się w promocyjnej cenie. Oczywiście nie może zabraknąć znanych i zaufanych marek. Podpaski Bella i Always zawsze są w ofercie. W różnych rozmiarach, także te z przeznaczeniem do stosowania na noc” – dodaje. 

Jak przyznaje pani Eliza, jeżeli chodzi o ekspozycję kategorii higienicznej, to niestety nie ma tutaj miejsca na odpowiednie ułożenie i pogrupowanie tej kategorii. Asortyment higieniczny i kosmetyczno-pielęgnacyjny znajduje się praktycznie na tej samej półce. Mamy tu produkty do włosów takie jak szampony, odżywki, lakiery oraz kilka rodzajów produktów koloryzujących, asortyment do pielęgnacji twarzy i ciała z produktami typu kremy, balsamy czy toniki oraz maszynki do golenia.

Detalistka, oczekuje pomocy od przedstawicieli handlowych i zaprasza ich do swojego sklepu. Jak przyznaje, chętnie skorzysta ze wszelkich porad dotyczących ułożenia konkretnej marki na półce, lepszego wyeksponowania nowości oraz dodatkowych ekspozycji, na przykład w postaci stojaków. „Liczę na takie wsparcie również w kategorii kosmetycznej, która w sklepie ogólnospożywczym nie należy do łatwych” – podsumowuje. 

Podpaski, wkładki, tampony to asortyment niezbędny w każdej placówce handlowej. Warto także poszerzyć ofertę dla kobiet o płyny i chusteczki nawilżone do higieny intymnej. W obu kategoriach jednymi z ważniejszych cech jest specjalistyczność produktu, który dopasowany jest do konkretnych potrzeb. Ważny jest także odpowiedni zapach oraz wydajność. W kategoriach kosmetyczno-pielęgnacyjnych, jak przyznają detaliści, klienci zwracają uwagę na znaną markę, szeroką gamę produktów wśród konkretnej kategorii oraz różnorodność cenową. 

Producenci zmieniają i ulepszają produkty ze względu na rosnące wymagania konsumentek. A jak powszechnie wiadomo kobiety wymagają coraz więcej. Nie tylko od mężczyzn. Wysokie wymagania wobec asortymentu ulubionego sklepu nie pozwalają detalistom spocząć na laurach. Warto więc śledzić wciąż zmieniający się rynek i uzupełniać półkę o nowości i hity produktowe. 

tagi: kobieta , zakupy , higiena , koloryzacja , farby , podpaski , Bella , Verona , TZMO , Monika Dawiec ,