Skąd pomysł na kampanię?
Według badań, przeprowadzonych przez Stowarzyszenie PEMI w 2012 roku, organizatora akcji „590 powodów”, tylko blisko 50% konsumentów szuka na opakowaniu informacji, czy dany produkt pochodzi z Polski. Pozostała część robi to bardzo rzadko albo w ogóle. – „To zastanawiające, gdyż świadczy to o tym, że dla dużej części konsumentów to czy wkładają do koszyka produkt polski, francuski, czy chiński jest całkowicie bez znaczenia. Uważam, że brakuje w Polsce edukacji w zakresie patriotyzmu ekonomicznego i tłumaczenia korzyści wynikających z kupowania polskich produktów” – mówi Mirosław Januszewski, prezes Stowarzyszenia PEMI i pomysłodawca akcji 590 powodów.
To właśnie z braków w wiedzy ekonomicznej przeciętnego konsumenta zrodził się pomysł na akcję „590 powodów, dla których warto kupować polskie produkty”. Stowarzyszenie PEMI – działające non-profit – podkreśla w nim, że wybieranie polskich produktów ma pozytywny wpływ na życia każdego z nas. – „Wydając złotówkę na polski produkt, do rodzimej gospodarki w formie pensji, emerytur, funduszy, z powrotem wraca nawet 60 groszy. Wydając natomiast złotówkę na produkt zagraniczny wraca do nas raptem około 20 groszy. To znaczna różnica” – tłumaczy Januszewski.
Akcja w 1000 sklepów Społem
Stowarzyszenie postanowiło więc zorganizować kolejną akcję edukacyjną, mającą zachęcić do zwracania uwagi na pochodzenie produktu i tłumaczącą korzyści wynikające z wybierania rodzimych wyrobów. Razem z polską siecią Społem, w blisko tysiącu sklepów w całej Polsce, zostanie przeprowadzona akcja edukacyjna. – „Jako największa i najstarsza – blisko 150 letnia – polska sieć handlowa czujemy się w obowiązku wspierać takie inicjatywy. To okazja, by podkreślić całkowicie polskie pochodzenie sieci Społem. To także szansa, by uświadamiać Polakom, że kupowanie polskich produktów, w polskich sklepach, wpływa pozytywnie na zamożność naszego społeczeństwa” – mówi Ryszard Jaśkowski, zastępca Prezesa Społem .W punktach Społem zostaną rozwieszone plakaty informujące o korzyściach wynikających z kupowania polskich produktów. Każdy klient otrzyma również przy kasie ulotkę, pokazującą jak rozpoznać polski produkt.
Akcja edukacyjna potrwa do 22 listopada. – „Termin kampanii jest nieprzypadkowy. Na 11 listopada przypada Dzień Niepodległości. Okolice tego terminu to najlepszy moment by podkreślić, iż w dzisiejszych czasach patriotyzm może mieć nowoczesną formę i polegać na kupowaniu polskich produktów” – kończy Januszewski.
Październikowo-listopadową inicjatywę wspierają także sami Polscy producenci. Wśród nich jest firma Solbet, Termisil, Browar Kormoran, Wieś Polska a także marka Dafi.