Według TCC, globalnego lidera programów marketingowych, na świecie pojawiła się nowa grupa konsumentów, którzy są w tak wysokim stopniu wymagający, iż ich potrzeby i oczekiwania redefiniują dotychczasowe pojęcie wartości i lojalności w zakresie zakupów detalicznych. Z tego powodu TCC zwraca uwagę sprzedawców na fakt, iż muszą już dziś dostrzec tę grupę nabywców i dostosować do niej swoją ofertę handlową. W przeciwnym razie istnieje bardzo duże ryzyko utracenia możliwości walki o lojalnych konsumentów.
Wyniki badania przeprowadzonego przez TCC we współpracy z Planet Retail pokazują, iż globalne zmiany demograficzne i rozwój technologiczny doprowadziły do powstania nowego typu Konsumenta o mentalności osoby „zawsze aktywnej”. Dzięki nowym technologiom powstały nowe kanały sprzedaży detalicznej, które wykreowały nowe możliwości zakupowe w tych porach dnia, które w tradycyjnym modelu sprzedaży były „okresem martwym” np.: czas przejazdu do i z pracy, poźne godziny nocne.
Starzejące się społeczności, urbanizacja i rosnąca liczba jednoosobowych gospodarstw domowych doprowadziły do wzrostu popularności mniejszych sklepów, którą napędza potrzeba wygodniejszych zakupów dokonywanych często z braku czasu, w tzw. biegu. Ten model robienia zakupów charakteryzuje się większą częstotliwością wizyt w sklepie i „mniejszym koszykiem”. Efektem tych zmian jest pełna przejrzystość w cenach detalicznych i pełna swoboda Konsumenta w wyborze sklepu, w który dokonuje zakupów. Równolegle tworzą się nowe wartości, na które ukierunkowany jest dzisiejszy konsument.
TCC ostrzega jednak, że wielu detalistów nadal nie widzi nowych zjawisk w szerszej perspektywie i nie potrafi całościowo zareagować na ten trend. „Nabywca stale się zmienia, zarówno pod względem demograficznym, jak i pod względem stylu życia, i nigdy nie było jeszcze takiej sytuacji, w której tak ważne by było, aby sklepy detaliczne dostrzegały te zmiany i dostosowały się do nich. Choć detaliści reagują na niektóre zmiany demograficzne, koncentrując się na mniejszych formatach sklepów i sprzedaży internetowej, sektor musi dostrzec bardziej ogólny trend. Obecni konsumenci są zawsze aktywni – mają wysokie oczekiwania, spodziewają się, że będą mogli zrobić zakupy zawsze i wszędzie. Detaliści, którzy odniosą sukces w przyszłości to ci, którzy dostosują się do zasad nowego rynku i przyjmą zintegrowaną strategię wielokanałową” – mówi prezes TCC, Michael Loakimides.
Zdaniem TCC detaliści o rozwiniętej sieci tradycyjnych sklepów powinni postarać się o różnicowanie inne niż cena. Ioakimides wyjaśnił: „Choć elastyczność pod względem wielkości sklepów jest ważna, równie istotna jest elastyczność związana z metodami przyciągania konsumentów do sklepów i oferowania kompletnej oraz wszechstronnej realizacji ich potrzeb. Detaliści muszą zrozumieć, co motywuje ich klientów poza metką cenową. W tak konkurencyjnym otoczeniu zyskają oni przewagę, jeśli zaspokoją najważniejsze potrzeby konsumentów za pomocą szeregu inicjatyw, od budowy wartości marki i stworzenia więzi emocjonalnej po obsługę klienta, a także jakość i poczucie ekskluzywności” - dodaje.