Komentarz Dyrektora Generalnego: Dieter Schulze, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej tak podsumował najnowsze wyniki sprzedaży: „Do znacznego wzrostu sprzedaży KP przyczyniły się przede wszystkim wprowadzane w całej firmie, ciągłe usprawnienia w zarządzaniu oraz lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów wsparte skutecznymi działaniami marketingowymi. Na wspomniane działania nałożył się ciągły wzrost gospodarczy w Polsce, rozsądna strategia cenowa w warunkach umiarkowanej inflacji i znacznego wzrostu cen surowców i opakowań".
„Przy ciągłym rozwoju polskiego rynku konsumenci spożyli średnio 93 litry piwa na głowę rocznie, dzięki czemu Polska jest obecnie jednym z czołowych rynków piwnych nie tylko w Europie, ale i na świecie. Spodziewam się podtrzymania obecnych trendów wzrostowych, co umożliwi nam kontynuowanie również i takich działań, jak sponsorowania reprezentacji Polski w piłce nożnej i jej słynnego trenera oraz polskiej reprezentacji olimpijskiej, jak również naszych programów odpowiedzialności społecznej mających za zadanie ograniczenie ubóstwa i wykluczenia społecznego", dodał Dieter Schulze.
Portfel marek i wyniki poszczególnych marek
Wszystkie marki KP znacznie zwiększyły sprzedaż i udział w rynku; Żubr i Lech osiągnęły dwucyfrowy wzrost sprzedaży (odpowiednio 17% i 11%).
Tyskie, najlepiej sprzedająca się polska marka piwa, zwiększyła udział w rynku do 16,4%, osiągając znaczny wzrost sprzedaży rzędu 8,5 % w stosunku do i tak wysokiego poziomu wyjściowego. Komunikacja marki Tyskie doskonale trafiła w oczekiwania konsumentów; składało się na nią m.in. wsparcie dla reprezentacji kraju w piłce nożnej i jej trenera, Leo Beenhakkera. Marka okazała się bliska i ważna dla konsumentów dzięki wielu innym działaniom, w tym licznym akcjom letnim przeprowadzanym w całym kraju, które dostarczyły niezapomnianych wrażeń aż 400 tysiącom konsumentów.
Żubr utrzymał pozycję drugiej największej polskiej marki piwa, podczas gdy Lech przyciągnął konsumentów jedynym w swoim rodzaju światem marki, kojarzonym z dobrym towarzystwem, zabawą i muzyką.
Oferta Kompanii Piwowarskiej skierowana do kobiet - marka Redd's - pozostała liderem segmentu piw smakowych, osiągając 58 % udziału w swoim segmencie.
Wyniki finansowe
Kompania Piwowarska osiągnęła znaczny wzrost zysku w roku finansowym F08; przychody wzrosły o 14,7%, a zysk netto o 14%. Kompania Piwowarska jest jednym z największych płatników podatków w kraju - ich suma w roku F08 wyniosła ponad 1,3 miliarda złotych.
Uwaga: ze względu na rozbieżności między standardami rachunkowości zarządczej SABMiller a polskimi standardami księgowymi i wynikające z tego powodu różnice w ustawowych sprawozdaniach finansowych w stosunku do danych ujawnianych przez KP w przeszłości, powyższa tabela zawiera dane w oparciu o polskie standardy rachunkowe za rok F08 oraz ponownie obliczone wielkości za rok poprzedni (F07).
Program inwestycyjny
Zwiększony popyt na marki KP przyspieszył szereg inwestycji związanych ze zwiększeniem mocy produkcyjnych. W roku F08 zakupiono Browar Belgia (obecnie Browar Kielce), którego roczna wydajność przekracza 1 milion hektolitrów; został on zintegrowany z posiadanymi wcześniej browarami w Tychach, Poznaniu i Białymstoku.
Program inwestycyjny zakładał również zwiększenie mocy produkcyjnych w Tychach, w wyniku czego całkowita wydajność KP osiągnęła poziom 17 milionów hektolitrów rocznie. Znaczne środki wydano na wsparcie rynkowe marek Kompanii Piwowarskiej.
Wzrost eksportu
W roku finansowym F08 niekwestionowanym liderem eksportu było Tyskie, najlepiej sprzedająca się polska marka piwa. Według naszych szacunków, jej udział w polskim eksporcie wyniósł 14,7%. Całkowita sprzedaż KP na eksport wzrosła o 67% do poziomu 345 tysięcy hektolitrów. Przede wszystkim eksportowano markę Tyskie i Lech. Udział KP w polskim eksporcie piwa wyniósł 26% (niemal dwukrotnie więcej niż najbliższego konkurenta). Piwo eksportowano przede wszystkim na rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Irlandii, Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Wyniki finansowe SABMiller plc w roku F08
Miniony rok był okresem silnego wzrostu całej grupy. Grupa osiągnęła bardzo dobre wyniki mimo relatywnie silnego wzrostu na wielu rynkach w poprzednim roku oraz znacznego wzrostu kosztów (m.in. surowców) w skali całej grupy. Całkowita sprzedaż napojów zwiększyła się o 6%, do poziomu 288 milionów hektolitrów a całkowita sprzedaż piwa (typu lager) wzrosła o 11 % osiągając wielkość 239 milionów hektolitrów, z uwzględnieniem wyników akwizycji w Chinach i Europie. Wzrost przychodów grupy rzędu 15% przełożył się na wzrost EBITA o 15% do kwoty 4,1 mld USD (w ujęciu przy stałym kursie walutowym wzrost EBITA wyniósł 9%). Wyniki te stanowią odzwierciedlenie korzyści wynikających ze wzrostu cen naszych produktów, lepszego zarządzania portfelem oraz zwiększonej wydajności produkcji, co pozwoliło na zneutralizowanie zwiększonych kosztów w połączeniu z korzystnymi kursami walutowymi wobec dolara amerykańskiego. Zdolność do zneutralizowania tych wysokich kosztów stanowi fundament siły naszych marek piwa oraz operacyjnej zdolności do zwiększania przychodów w przeliczeniu na hektolitr piwa, za sprawą skutecznej kontroli struktury opakowań i polityki cenowej. Marża EBITA grupy SABMiller utrzymała się na ubiegłorocznym poziomie (17,4%). Korzystny wpływ na poziom zysków miała siła walut i niższe, efektywne stawki podatkowe w niektórych rejonach świata.
Wyniki uzyskane przez SABMiller w Europie
W Europie grupa SABMiller osiągnęła doskonałe wyniki: organiczny wzrost wyniósł 8%, zaś wzrost EBITA 30% (w ujęciu przy stałym kursie walutowym wzrost EBITA wyniósł 15%). Silny wzrost sprzedaży osiągnięty został w Polsce, Rumunii i Rosji, przy czym w szeregu innych krajów także osiągnięto wzrost udziałów rynkowych. Wzrost cen, poprawa jakości struktury portfela oraz wprowadzenie nowych produktów, opakowań i udoskonaleń operacyjnych, zneutralizowały wpływ zwiększonych kosztów surowców i opakowań.
***
Kompania Piwowarska - Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesna technologia i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie (World Class Manufacturing) gwarantują najwyższą jakość jej produktów. Do portfela marek należy TYSKIE (ulubione piwo Polaków), ŻUBR (druga marka w Polsce pod względem wielkości sprzedaży), LECH, Dębowe Mocne, Pilsner Urquell, Redd's, Dog in the Fog, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro oraz Wojak i Gingers. Kompania Piwowarska powstała w 1999 roku w wyniku połączenia Tyskich Browarów Książęcych i Lech Browary Wielkopolski. W roku 2003 do Kompanii dołączył Browar Dojlidy w Białymstoku, a w 2008 r. Browar Kielce. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2007 wyniosła ponad 13 mln hektolitrów piwa.
SABMiller - jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa - SABMiller plc. Grupa obecna jest w ponad 60 krajach na sześciu kontynentach, a jej portfel obejmuje ponad 150 silnych marek (m.in. Pilsner Urquell, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Castle Lager). SABMiller plc jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2007 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 18,6 mld dolarów i wypracował zysk brutto 2,8 mld dolarów. Sprzedaż piwa wyniosła 216 mln hl.
Restauracje należące do sieci Sfinks Polska wypracowały w...
Blisko 350 nowych sklepów, dynamiczny rozwój narzędzi dla...
Zapisz się już dziś i zyskaj praktyczną wiedzę...
Prognozy ekspertów na 2025 r....
Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowe rozporządzenie Rady...
87% czterdziestolatków ma w swojej historii zawodowej przerwę...
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też...
Znani eksperci nie mają żadnych złudzeń. 2024 rok pod...