Z rynku FMCG

Siła innowacji

Poniedziałek, 16 grudnia 2019 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 12/166. Grudzień 2019
Innowacyjne podejście do handlu i usług z nim związanych jest obecnie siłą napędową rozwoju branży FMCG i Retail. To ono pozwala z jednej strony wyróżnić się na rynku i wprowadzić nową wizję, a z drugiej – zaspokaja rosnące potrzeby konsumentów.
Patrząc na zaangażowanie firm w rozwój inteligentnych i ułatwiających handel rozwiązań realna staje się wizja sklepów podpowiadających nam co kupić i pozwalających na zakupy bez potrzeby użycia portfela. Aplikacje wspierające nie tylko konsumentów, ale też samych detalistów, już niedługo osiągną nowy poziom zaawansowania ułatwiając nie tylko same zakupy, ale też tworzenie przestrzeni sklepowej i jej obsługę. Innowacyjność widoczna jest także w samych produktach, które szturmem podbijają sklepowe półki. Producenci skupiają się na stworzeniu wyjątkowego smaku, kompozycji składu i nietuzinkowego, ułatwiającego korzystanie z produktu opakowania.

Nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja pozwalają konsumentom na pozyskanie w bardzo łatwy sposób wiedzy o samym produkcie, a właścicielom brandów informacji o kliencie, jego upodobaniach, czy zwyczajach zakupowych. Ta zależność pozwala na tworzenie kolejnych innowacyjnych produktów i rozwiązań retailowych, które finalnie nie tylko zaspokajają potrzeby konsumentów, ale dostarczają zupełnie nowe doświadczenia zakupowe. A to napędza tworzenie kolejnych innowacyjnych produktów, konceptów czy rozwiązań.

Istotne w rozwoju innowacyjności jest też jej docenianie. Właśnie dlatego wydawnictwo Fischer Trading Group i redakcja miesięcznika Hurt & Detal, zainspirowane rynkowymi doniesieniami stworzyła konkurs „Złote Innowacje FMCG i Retail”. Jest to pierwsze i zarazem największe wydarzenie na polskim rynku, które w sposób kompleksowy podchodzi do innowacyjności w sektorze spożywczym i w handlu. Konkurs powstał w wyniku obserwacji wysokiej aktywności producentów w zakresie innowacyjności i nowoczesnego podejścia do handlu detalicznego. Dzięki niemu wprowadzone na rynek produkty zostały zestawione z opinią konsumentów oraz ekspertów obserwujących i stale monitorujących rynkowe trendy.

Podczas oficjalnej Gali konkursu, eksperci branży podkreślili wagę innowacji i potrzebę ich wprowadzania na rynek. Marta Marczak z PwC podkreśliła rolę generacji C.

„Generacja C to grupa konsumentów zdefiniowana nie ze względu na wiek, ale postawę wobec nowych mediów. Charakteryzuje ich ciągła aktywna obecność w sieci – samodzielne lub zbiorowe tworzenie i udostępnianie treści. Generacja C to wspólnota stylu życia, perspektywy i wartości. Dla pokolenia C nie ma wyraźnej granicy między światem online i offline, to jeden świat. Przedstawiciele tego pokolenia nie dzielą czasu na online i offline, stale są on-life. Nie wyobrażają sobie wyjścia z domu bez smartfona. Ze względu na nieustanne podłączenie do sieci nazywani są Pokoleniem Connected. Jednak Connected to nie jedyne możliwe rozwinięcie nazwy „Generacja C”. Inne ważne cechy tej grupy konsumentów również mogą stanowić rozwinięcie skrótu – Casual life, Community, Content/Celebrity, Creation” – wyjaśniała ekspertka.

Opierając się na tej definicji Marta Marczak wskazała, że przedstawiciel Pokolenia C ceni kreatywność, jest twórczy – chce stworzyć coś swojego, chce pokazać to światu i zarabiać na tym pieniądze. „Marki mogą wykorzystać tę potrzebę twórczości, skonstruować przestrzeń, w której konsument będzie wyrażał siebie z korzyścią dla marki. Osoby z Generacji C chętnie sięgną po produkty i usługi, które mogą spersonalizować – dopasować do swoich potrzeb i charakteru. Dla marek to okazja do współtworzenia z konsumentem produktów – projektowania opakowań, nadawania nazw, poszukiwania innowacji. Dziś markę przynajmniej częściowo można oddać w ręce twórczych konsumentów – nawiązać z nimi współpracę i dać im poczucie, że to naprawdę ich marka” – puentowała ekspertka.

Z kolei Jarosław Sokolnicki z firmy Microsoft zaprezentował optymalny schemat wprowadzania innowacji. Ekspert zaznaczył, że najważniejsze jest działanie, czyli w tym przypadku szybkie wdrażanie rozwiązań. Pierwszym krokiem powinno być wskazanie konkretnego celu transformacji (planowanie łańcucha dostaw, operacje produkcyjne czy zarządzanie relacjami z klientami). Następnie należy wybrać pożądane technologie, na których firma powinna się skupić, np. analityka, sztuczna inteligencja czy usługi lokalizacyjne. Kolejny krok to uruchomienie testów pilotażowych, które mają za zadanie sprawdzenie działania wprowadzanych rozwiązań. Ostatnim i bardzo istotnym punktem, na jaki wskazał ekspert jest zadbanie o szybkie upowszechnienie zwycięskich inicjatyw.

Podsumowując – innowacyjność to niezliczone korzyści. Jeszcze raz gratulujemy wszystkim laureatom I edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG i Retail” i już teraz zapraszamy na przyszły rok.

Joanna Kowalska



tagi: FMCG, Retail, innowacje,