Advertisement

Kategorie produktów

Kobiety i kupowanie

Wtorek, 22 października 2019 HURT & DETAL Nr 10/164. Październik 2019
Mało kto zdaje sobie sprawę, że to kobieta jest najcenniejszym klientem. Wynika to z wielu, wyszczególnionych poniżej czynników. Dlatego przy przygotowaniu oferty warto wziąć pod uwagę kobiece preferencje zakupowe.
Tegoroczne badanie przeprowadzone przez firmę Mindshare* rozwiało ewentualne wątpliwości – to kobieta robi zakupy w domu. Jest jednak innym typem klienta niż mężczyzna, co powinni mieć na uwadze detaliści.

Od czego zależy wybór?

Co jest priorytetem przy wyborze produktu? Atrakcyjna cena, dobra jakość, jego pochodzenie czy może ciekawe promocje? Firma Mindshare przeprowadziła w ubiegłym roku badania, z których wynika, że kobiety i mężczyźni uzależniają ostateczną decyzję od różnych czynników.

Panie chętniej dokonają zakupu po promocji, która polega na degustacji próbek. To drugi najważniejszy czynnik, zaraz po cenie. Natomiast panów bardziej przekona obejrzenie telewizyjnego spotu lub porównywarka cen. Dla kobiet ważne są również rekomendacje od rodziny czy znajomych. Inny ważny czynnik to marka – konsumentki potrafią wybrać droższy produkt, jeżeli kojarzą go z reklamy.

Natomiast w jaki sposób wybiera się sklep? Warto porównać dane zgromadzone przez firmę IQS** o kupujących w centralnej oraz południowo-wschodniej Polsce.

Mieszkanki rejonu centralnego większe zakupy robią w piątek, natomiast w tygodniu uzupełniają zapasy o bieżące potrzeby. Zauważa się modę na lokalne bazarki (już 16% kupujących), natomiast miejsce zakupu wybierane jest jak najbliżej domu. W rejonach południowo-wschodnich Polki kupują od 2 do 3 razy w tygodniu i rzadziej wybierają lokalne bazarki, są również bardziej podatne na atrakcyjne cenowo promocje.

„Wyróżniłabym dwie grupy: są kobiety które patrzą dokładnie, czy wędliny są od lokalnego dostawcy i jaki jest ich skład, szukają lepszych produktów. Są też takie klientki, dla których najważniejsza pozostaje cena” – dodaje Małgorzata Kostecka, właścicielka sklepu w Dąbrówce.

Kobieta a kupowanie

Panowie często wybierają produkty bez zastanowienia, ich wizyta w sklepie ma być krótka i treściwa – gotowy obiad, napój, coś na deser. Panie na zakupy poświęcają o wiele więcej czasu i energii. Zapewne wiąże się to z tym, że zazwyczaj to one planują domowy budżet i obiady dla całej rodziny.

Detaliści przyznają, że kobiety są bardziej wymagającym klientem niż mężczyźni. „Staranniej dobierają rzeczy, które kupują. Przywiązują większą uwagę do terminu przydatności, do świeżości produktów, czytają uważnie etykiety. Wiele kobiet przychodzi z listą, choć większość rzeczywiście jej nie potrzebuje. Klientka zawsze się zastanowi jaki rodzaj wybrać i dlaczego… Obsłużenie kobiety wymaga więcej czasu i uwagi” – dodaje Marta Nejman, właścicielka sklepu w Celestynowie.

Warto wspomnieć o tym, że z danych badania IQS wynika, że panie zostawiają w sklepach więcej pieniędzy niż panowie. Dlatego warto zadbać o to, aby zakupy przebiegały w komfortowej atmosferze, a w razie ewentualnych pytań – personel mógł służyć wyczerpującą odpowiedzią.

Rabaty, promocje, duże ilości

Nie od dzisiaj wiadomo, że wielkie zakupy to oszczędność. Rzadsze kupowanie produktów o większej gramaturze to nie tylko ulga dla portfela, ale i środowiska patrząc na ilość oszczędzonego plastiku. Poza tym jeśli chcemy kupować tanio należy pamiętać o gazetkach promocyjnych. Korzystanie z przecen to częsta praktyka dla oszczędnych pań domu. Najczęściej spotykana forma to uczestnictwo w programie lojalnościowym, czyli posiadanie karty stałego klienta. Coraz częściej korzysta się również z mobilnych aplikacji, gdzie można wgrać posiadane karty, przeglądać gazetki w formie online, sprawdzić najbliższy dostępny sklep, wczytać listę zakupów…

„Kobiety korzystają z promocji bardziej subtelnie. Jest grupa klientów, która po prostu przychodzi po gazetkę, bierze wózek i robi zakupy. Jednak kobiety bardziej się z tym kryją niż mężczyźni” – dodaje Krzysztof Adamski, właściciel sklepu w Grójcu.

Nowe trendy

Od czerwca w debacie publicznej trwa zażarta dyskusja na temat antropogenicznych przyczyn wzrostu temperatury na świecie. Co ciekawe to właśnie kobiety uczestniczą w niej częściej niż panowie, mówi się iż są bardziej wyczulone na zmiany klimatyczne. Jakie to ma przełożenie na decyzje zakupowe?

Trend zero waste został zapoczątkowany przez Francuzkę Beę Johnson i jej książkę „Pokochaj swój dom” (org. „Zero Waste Home”). W telegraficznym skrócie polega on na tym, aby żyć w sposób jak najmniej szkodzący środowisku. Siatki wielokrotnego użytku, produkowanie jak najmniejszej ilości plastiku, kupowanie rzeczy z wtórnego rynku… Kobiety najczęściej mają ostateczne zdanie na temat większości decyzji zakupowych. Nierzadko zdarza się, że prowadzą gospodarstwo domowe dlatego ich wybory mają największy wpływ na to, jaki ślad pozostawiamy w środowisku. Jako najczęściej kupujące i najwięcej wydające wyznaczają trendy, od których zależy obraz rynku.

Rezygnuje się z produktów mających w składzie szkodliwe substancje, rośnie zakupowy patriotyzm, unika się opakowań nieprzetwarzalnych… Poza tym Polki zwracają coraz większą uwagę na tzw. „ślad węglowy”, czyli całkowitą emisję szkodliwych substancji jakie wynikają z naszego życia na ziemi. Ostatnią ważną kwestią jest przemysł przetwórstwa mięsnego. Wiele mówi się o tym, w jakich warunkach żyją zwierzęta, które ostatecznie lądują na naszym talerzu. Dotyczy to również produkcji jaj, gdzie te od kur z wolnego wybiegu cieszą się o wiele większym powodzeniem.

„Klientki zwracają uwagę na ekologię. Najczęściej spotykamy się przy tym z jajkami, wiele osób pyta nas, czy pochodzą od kur z wolnego wybiegu. Zdarzają się ludzie, którzy rezygnują z zakupu jeśli są to te od „umęczonych kur”. Zwracają uwagę na to, że źle karmione zwierzęta znoszą jaja mniej zdrowe dla ludzi. Równie ważna kwestia to opakowania, na przykład dzisiaj pani poprosiła o sok Tarczyn w szkle. Nie chciała kupować plastiku bo nie może go ponownie wykorzystać. Zauważyłam, że również sprzedaż piw w szkle się zwiększyła” – mówi pani Sylwia. Kupcy podkreślają że to mężczyźni znacznie częściej wybierają produkty wysoko przetworzone. „Poza tym kobiety robią zakupy typowo obiadowe, wybierając produkty z kategorii fit. Wiedzą czego im potrzeba, ich zakupy są bardziej przemyślane i praktyczne. Orientują się dokładnie co chcą, czego im brakuje” – dodaje Sylwia Wasilewska, właścicielka sklepu w Piastowie.

Co najczęściej wybiera kobieta?

Kategorie produktowe najczęściej wybierane przez kobiety to: nabiał, mięso i wędliny, warzywa oraz owoce. Te trzy pojawiają się zarówno w oficjalnych badaniach (IQS, 2019), jak i relacjach sprzedawców, z którymi udało nam się porozmawiać.

Co jest kluczowe dla kobiety gdy wybierają nabiał? Oczywiście świeżość – jak już zostało to wspomniane panie uważnie patrzą na daty przydatności produktu, planując kiedy dokładnie zamierzają go wykorzystać. Ważnie jest również to, skąd pochodzi mleko i czy nie jest z proszku. Istotna jest również zawartość cukru oraz dostępność alternatyw dla tych, którzy unikają laktozy.

„W przypadku kobiet chcących odżywiać się zdrowo wybór pada na produkty naturalne, czyli kefiry i maślanki pozbawione dodatków. Z czystą, prostą etykietą i najlepiej bez laktozy – produktów z tej ostatniej kategorii sprzedaje się dużo, bo w okolicznych sklepach nie ma ich w ofercie. Nabiał z dodatkiem owoców wybierany jest coraz rzadziej, natomiast jeśli chodzi o sery, to wszystkie sprzedają się podobnie. Dominują Zott, Mlekovita i Hochland” – dodaje detalista, pan Krzysztof.

Kolejną istotną kategorią produktów wybieraną przez kobiety to mięso i wędliny. Przy ich zakupie należy pamiętać o paru istotnych kwestiach. Najważniejsza jest jakość – wybranie taniego produktu o niesprawdzonym składzie nie jest rozsądną opcją. Poza tym należy pamiętać, że ze względów ekologicznych panie zainteresowane trendem less waste chętniej wybiorą drób niż czerwone mięso.

Nie mniej ważne są owoce i warzywa. „Sezonowość to automatyzm w działaniu klienta. Wiosną nowalijki, czyli koperek, pietruszka, rzodkiewka... Poza tym wszyscy szukają polskich pomidorów. Jednak to się zmienia, bo szeroki dostęp warzyw z importu sprawia, że sezonowość pomału się zaciera. Kupujący nie zwracają już takiej uwagi na pochodzenie warzyw, jak na ich jakość. Jeśli chodzi o mrożone warzywa te najlepiej schodzą zimą i wiosną, wiadomo że w lato preferuje się świeże. Chociaż są klientki, które przedkładają wygodę nad smak” – dopowiada detalista z Grójca.

Przyjemności małe i duże

Nie od dzisiaj wiadomo, że kobiety chętniej sięgają po słodkości – ciastka, batoniki, czekolady, żelki... Panie często zdecydują się na ich zakup, zwłaszcza jeśli te znajdują się w strefie impulsowej.

Co to oznacza? Strefa impulsowa, nazywana również „złotą strefą” to miejsce niedaleko kasy – tam, gdzie klienci zazwyczaj oczekują na swoją kolej. Warto dodać, że z badań przeprowadzonych przez SW Research wynika, iż panie częściej decydują się na wybieranie słodkich nowości na rynku. „Wydaje mi się, że przodującą marką jest Wedel. Coraz więcej pań odchodzi od tradycyjnych tabliczek na rzecz batonów, często tych ze strefy impulsowej. Jeżeli chodzi o kruche ciasteczka to tutaj dużym wyborem wyróżnia się Krakus” – dodaje Wojciech Bolek, właściciel sklepu w Piasecznie.

Warto dodać, że prężnie rozwija się kategoria słodkości „fit”. Detaliści przyznają, że panie coraz częściej pytają o słodycze typu raw – batony, kulki czy ciasteczka… Ich sekret to receptury oparte na naturalnie słodkich owocach, takich jak figi czy daktyle.

Natomiast jeśli chodzi o alkohol to większość detalistów przyznało zgodnie, że panie najczęściej wybierają wino. Białe, różowe, czerwone; półsłodkie a może wytrawne? Opcji jest naprawdę sporo a wybranie tej właściwej butelki ułatwiają mobilne aplikacje, gdzie można porównać oceny i opinie na temat wybranych trunków. Jest to wielka podpowiedź również dla detalistów, którzy mogą się wspomagać tymi samymi aplikacjami wybierając wino w hurtowni. W ten sposób można się upewnić, że towar zniknie z półek.

Detaliści deklarują, że kobiety decydując się na piwa wybierają smakowe warianty, takie jak Redd’s, Karmi czy Somersby. Ciekawym trendem jest wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych. Poza tym warto zwrócić uwagę na to, jak rozwija się ta kategoria produktów – może o tym świadczyć nowość na rynku, czyli Cin&Cin Free. Ten niesłabnący trend może skutkować tym, że w najbliższym czasie pojawi się coraz więcej bezalkoholowych alternatyw, niekoniecznie z kategorii piwa. Natomiast jeśli chodzi o mocne alkohole panie najchętniej wybierają kolorowe, smakowe wódki.

Klientka klientce nierówna

Wiadomo, że każdy człowiek jest inny i przy decyzjach zakupowych zwraca uwagę na różne czynniki. Dla niektórych najważniejsze będą kwestie ekologiczne, dla innych najlepsza jakość lub najniższa cena. Często to, co jest najważniejsze z jednej kategorii w innej schodzi na dalszy plan.

Kategorie najczęściej wybierane przez kobiety to produkty występujące w naszej diecie codziennie. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na to, jak te kategorie są wyeksponowane w sklepie i od czego zależy ich sprzedaż. Warto zorientować się, jakie są potrzeby naszych klientek aby móc lepiej się do nich dostosować.

Małgorzata Duży
Redaktor


tagi: zakupy, trendy, produkty, sprzedaż, konsument,