Kategorie produktów

Środki czystości i akcesoria do sprzątania

Poniedziałek, 22 października 2018 HURT & DETAL Nr 10/152. Październik 2018
Wartość rynku artykułów chemii gospodarczej szacowana jest na około 9 mld zł. Jak wynika z raportu PMR, do 2021 roku będzie on systematycznie rósł w tempie około 2% rocznie. Wraz ze wzrostem sprzedaży produktów chemicznych zmieniają się też wobec nich oczekiwania klientów. Od prostych potrzeb przez pęd do perfekcji konsumenci doszli do momentu, w którym oczekują maksymalnego efektu w szybkim czasie. Producenci starają się podążać za trendami i walczą o rynek.
Święta to taki okres w ciągu roku, który motywuje do generalnych porządków. Sprzątamy wtedy więcej i dokładniej, zaglądamy w miejsca, które podczas codziennych czy cotygodniowych porządków omijaliśmy szerokim łukiem. Przeglądamy szafy i szafki, pozbywamy się zbędnych rzeczy, w tym także ubrań, trzepiemy dywany, myjemy okna, czyścimy i szorujemy co się da, pierzemy firany, zasłony, obrusy… Lista przedświątecznych porządków jest naprawdę długa, zapewne tak długa jak lista świątecznych zakupów. A znajdują się na niej – w pierwszej kolejności – środki do sprzątania. Przyjrzymy się zatem najważniejszym kategoriom „porządkowym”.

Artykuły chemii gospodarczej są bardzo szerokim pojęciem. Zaliczamy do nich zarówno środki służące do czyszczenia wszelkich powierzchni jak i ręczniki papierowe i inne akcesoria. Odpowiedni dobór produktów, których używać będziemy podczas porządków domowych umożliwi nam zaoszczędzenie czasu i wysiłku. Konsument dążący do perfekcji coraz częściej rezygnuje z zakupów pod wpływem impulsu i spędza więcej czasu na porównaniu różnych artykułów i doborze najkorzystniejszej opcji.

Do wyboru do koloru

Różnorodność artykułów chemii gospodarczej jest bardzo duża. Producenci oferują produkty charakteryzujące się różnymi właściwości jak np. szybsze działanie czy mniej drażniące składniki. Klient w sklepie małoformatowym w rzeczywistości ma spore pole manewru przy doborze odpowiedniego preparatu. „W grudniu 2017 roku w typowym sklepie małoformatowym, który oferował środki czystości na półce znajdowały się średnio 4 warianty specjalistycznych środków czystości, 3 warianty uniwersalnych środków czyszczących, 3 warianty środków do mycia szyb oraz 3 mleczek i proszków czyszczących. Ściereczki czyszczące, środki do mycia podłóg i dywanów oraz do mebli i drewna dostępne były w 2 wariantach” – przyznaje Katarzyna Cieślik z CMR.

Produkty do mycia powierzchni

Produkty do mycia powierzchni możemy podzielić na uniwersalne i wyspecjalizowane. Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na wybór danego preparatu przez konsumenta. Produkty uniwersalne spotykane najczęściej w postaci płynu na pewno pozwolą zaoszczędzić sporo miejsca w szafce z chemią gospodarczą. Dostosowane są do mycia wszelkich powierzchni zmywalnych, zatem podczas domowych porządków świetnie sprawdzą się zarówno do mycia płytek w łazience jak i blatu w kuchni. Z kolei środki specjalistyczne umożliwiają konsumentom zadbanie o każdy fragment mieszkania w wyspecjalizowany sposób. Płyn do mycia paneli i drewna poza usunięciem zanieczyszczeń również zapewnia ochronę i pielęgnację drewnianych powierzchni, a preparat do mycia szyb i glazury dodatkowo zniweluje powstawanie smug oraz odtłuści powierzchnie. W zależności od potrzeb konsumenci na półce sklepowej mogą znaleźć specjalistyczne środki do mycia każdej powierzchni, które umożliwiają doprowadzenie czynności takiej jak sprzątanie do faktycznej perfekcji.

Środki do mycia szyb i luster

Dane firmy Nielsen wykazują sezonowość w zakupie produktów kategorii chemii gospodarczej. Przez cały marzec oraz grudzień w największym stopniu wzrasta sprzedaż specjalistycznych środków do czyszczenia szyb i szkła. „To tym bardziej podkreśla wymiar generalnych porządków – w całym roku są to środki, których kupujemy najmniej, jednak w tym czasie chcemy by nasze mieszkania naprawdę błyszczały, nie tylko podłogi, blaty i meble, ale również nasze okna. I tak podczas świątecznych porządków, zaniedbywane w codziennych porządkach okna, wysuwają się na pozycję numer jeden w naszych listach prac porządkowych” – podkreśla Maria W. Kowalska z firmy Nielsen.

Produkty do zmywania naczyń

W Polsce rynek produktów do zmywania naczyń wart jest ponad 928 milionów złotych. Na przestrzeni ostatnich trzech lat sprzedaż wartościowa tych produktów z roku na rok rosła, a również dynamika sprzedaży wolumenowej uległa zdecydowanej poprawie. Produkty do zmywania naczyń dzielimy zasadniczo na te do zmywania ręcznego oraz do zmywania w zmywarkach. Jak przyznaje Maria W. Kowalska Client Consultant w Nielsenie – w ostatnich latach widać wzrost udziałów zarówno wartościowych, jak i wolumenowych produktów do zmywarek i obecnie przekroczyły one 51% w ujęciu wartościowym i 23% w ujęciu wolumenowym w okresie skumulowanym Maj 2017 - Czerwiec 2018. Na przestrzeni ostatnich trzech lat widać postępujący wzrost sprzedaży tych produktów, zarówno pod względem wartościowym, jak i wolumenowym, podczas gdy w tym samym czasie produkty do zmywania ręcznego rosną jedynie wolumenowo i to z malejącą dynamiką z roku na rok (porównując okresy skumulowane maj 2017-czerwiec 2018 do analogicznych okresów z lat ubiegłych). Produkty do zmywarek obejmują środki do mycia naczyń oraz dodatków, jak sole do zmywarek, czy płyny mające nadać połysk naczyniom i zabezpieczyć je przed zaciekami. Wśród nich najlepiej sprzedają się środki do zmywania w postaci tabletek i kapsułek, które łącznie stanowią ponad 83% wartości segmentu i ponad połowę jego wolumenu. Przy czym rośnie popularność produktów w formie kapsułek. Rośnie również sprzedaż soli i płynów do zmywarek.

Akcesoria do sprzątania

Ciężko wyobrazić sobie sprzątanie bez użycia akcesoriów typu gąbki, ściereczki, mopy czy rękawiczki bądź ręczniki kuchenne. Stanowią one swoisty must-have podczas codziennych porządków. Wycieranie kurzy bez wybranej ściereczki lub umycie naczyń bez odpowiedniej gąbki może okazać się sporym wyzwaniem. „Na te produkty wydaliśmy w analizowanym okresie ponad 1 miliard złotych, a ich sprzedaż dynamicznie się rozwija, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym” – informuje Maria W. Kowalska*. Dlatego też pomocnicze produkty do sprzątania będące właściwie produktami podstawowymi charakteryzują się sporą dostępnością oraz stosunkowo niską ceną nawet w sklepach małoformatowych. „W 2017 roku w sklepie małoformatowym, spośród akcesoriów do sprzątania, najczęściej można było znaleźć gąbki, które były dostępne w co drugim sklepie tego typu. Niecała połowa sklepów małoformatowych w 2017 roku oferowała ścierki. Spośród akcesoriów do sprzątania najrzadziej można było znaleźć miotły, szczotki, zmiotki i szufelki. Klient sklepu małoformatowego mógł wybierać spośród 3 wariantów ścierek i gąbek oraz 2 rodzajów mopów, mioteł, szczotek, zmiotek i szufelek. Średnia cena ścierek w sklepie małoformatowym w 2017 r. wynosiła 2,54 zł, gąbek 1,85 zł, mopów 9,04 zł, a miotły, szczotki, zmiotki i szufelki były za ok. 5 zł” – dodaje Katarzyna Cieślik z CMR.

Higienicznie i świeżo, czyli porządki w toalecie

Środki do czyszczenia toalety, zawieszki, kostki czy odświeżacze powietrza to artykuły, które przede wszystkim mają ułatwić zachowanie codziennej higieny i świeżości. Podczas takich porządków najważniejsze jest usunięcie bakterii i wirusów, które mogą gromadzić się w narażonych na wilgoć zakamarkach. W tym przypadku ważna jest regularność w sprzątaniu. Dlatego też w każdej domowej toalecie powinno znaleźć się stałe miejsce na płyn lub żel do czyszczenia muszli. Z kolei, kostki bądź zawieszki toaletowe świetnie sprawdzają się przy długoterminowym stosowaniu. Raz zaaplikowany preparat powinien służyć nam aż do kilkuset spłukań wody. Wśród produktów chemii gospodarczej nie przeznaczonych do sprzątania, a do utrzymania świeżości w toalecie ważne miejsce zajmują odświeżacze powietrza. Zgodnie z danymi Nielsen* to właśnie te produkty przyczyniły się najbardziej do wzrostu wartościowego całego koszyka środków czystości. W tej kategorii produktów niezwykle istotną rolę odgrywają indywidualne preferencje konsumenta. Dobór odpowiedniego zapachu, który jednocześnie nie drażni i skutecznie działa może wydawać się nie lada wyzwaniem. W rzeczywistości producenci w swoich ofertach proponują rozmaite rozwiązania zapachowe neutralizujące nieprzyjemny zapach.

Środki piorące

Rynek środków piorących jest zróżnicowany i konkurencyjny. Odbiorcy są wymagający, więc producenci prześcigają się w udoskonalaniu receptur, opakowań. Innowacyjne rozwiązania bazują przede wszystkim na wielozadaniowości produktów, ale także na formacie opakowań.

Kategorie, które kiedyś można było nazwać niszowymi, jak proszki przyjazne alergikom, środki piorące dla dzieci, do prania odzieży sportowej – to już na rynku standard. Odbiorcy coraz częściej wybierają także koncentraty i kapsułki do prania, które powinny znaleźć się w ofercie każdego sklepu.

Regularne pranie ubrań jest czynnością, bez której wyjście z domu mogłoby okazać się kłopotliwe, a cała kategoria środków piorących jest niezwykle rozmaita i różnorodna. Konsument do wyboru ma produkty w wielu postaciach takich jak: proszek, płyn, żel czy też kapsułki. Ponadto, stojąc przed półką sklepową klient musi również wybrać m.in. do jakich tkanin oraz koloru preparatu potrzebuje. Gama produktów jest ogromna, różnią się one działaniem, składem oraz ceną. Zgodnie z danymi Kantar Millward Brown przeprowadzonymi w okresie kwiecień 17’-marzec 18’ największa część respondentów (55,75%) zadeklarowała, że używa detergentów do prania od 2 do 3 razy w tygodniu. Środki piorące należą zatem do produktów charakteryzujących się stałą częstotliwością zakupów.

Producenci na konkurencyjnym rynku środków piorących przyciągają uwagę klienta – nowym opakowaniem, ciekawym zapachem czy innowacyjną formułą produktu. Ważna jest też komunikacja – która w tej kategorii często odwołuje się do tradycyjnych i uniwersalnych wartości jak rodzina, dom, troska, poczucie bezpieczeństwa, itp.

Wstępna analiza kategorii produktowych związanych z przedświątecznymi porządkami pozwoli z pewnością lepiej zaplanować ofertę w sklepie. Warto mieć na półce zarówno uniwersalne środki czystości, jak również szeroką gamę wyspecjalizowanych produktów czyszczących i piorących. W sezonie przedświątecznym warto pamiętać o nowościach, które polecają producenci. Pamiętajmy, że środki czystości, zwłaszcza w okresie przedświątecznym są żelazną częścią koszyka zakupowego w każdym gospodarstwie domowym.

Anna Pańczyk


tagi: środki czystości, akcesoria do sprzątania,