Advertisement

Nieskategoryzowane

TYSKIE – najbardziej wartościowa polska marka fmcg

Sobota, 20 stycznia 2007
W ocenie renomowanej firmy konsultingowej Ernst & Young i Rzeczpospolitej TYSKIE jest najcenniejszą marką konsumpcyjną (FMCG) w Polsce. Jej wartość oszacowano na blisko 900 mln zł. Inne marki należące do portfela Kompanii Piwowarskiej znalazły się także w finałowym zestawieniu rankingu najsilniejszych polskich marek.
Tyskie, podobnie jak przed rokiem, znalazło się w ścisłej czołówce rankingu najsilniejszych polskich marek przygotowanym przez redakcję „Rzeczpospolitej” i firmę konsultingową Ernst&Young 28 listopada 2006 r. W tym roku zajęło 7. miejsce. Ta siódma pozycja, jest zarazem pierwszą lokatą, jaką zajęła marka reprezentująca sektor FMCG (dóbr konsumpcyjnych).

Wyceny wartości marek sporządzano biorąc pod uwagę nie tylko informacje przekazane przez zainteresowane firmy, ale także co ważne wyniki badania postrzegania marek wśród polskich konsumentów. Metodologia wykorzystana przy sporządzaniu rankingu nie uległa zmianie w stosunku do ubiegłorocznej edycji. Do przygotowania zestawienia wykorzystano metodę opłat licencyjnych, której istotą są „hipotetyczne opłaty licencyjne, jakie właściciel ponosiłby na rzecz licencjodawcy, gdyby nie posiadał prawa własności do marki.” Wysokość takiej opłaty ustalana jest z reguły w relacji do przychodów ze sprzedaży netto.
Marki, które wyprzedziły Tyskie to marki dóbr inwestycyjnych lub usług tj. Telekomunikacja Polska – zajęła 1. miejsce w rankingu, kolejne 2. miejsce należało do Orlenu, pozycję 3. zajęło PZU, miejsce 4. - Era, 5. miejsce na liście zdobyło PKO BP oraz 6. – Plus GSM.
W rankingu biorą udział wyłącznie marki polskie, czyli takie, które zostały stworzone na polskim rynku i dla których polski rynek jest rynkiem wiodącym. Kraj pochodzenia właściciela marki nie ma znaczenia. Ranking ograniczony jest do marek reprezentujących dobra i usługi konsumpcyjne, w trzeciej edycji dodatkowo objął branżę finansową.
Tyskie to czołowa marka Kompanii Piwowarskiej, niekwestionowany lider polskiego rynku piwa. Cieszy się uznaniem konsumentów zarówno w kraju, jak i zagranicą. Tylko w ubiegłym roku wartość piwa Tyskie eksportowanego do Wielkiej Brytanii wzrosła o 200%, a wartość marki w porównaniu z poprzednimi dwunastoma miesiącami zwiększyła się niemal o 100 mln złotych i obecnie wynosi 893,7 mln złotych.
Nie bez powodu konsumenci darzą Tyskie tak wielkim zaufaniem - to ulubione piwo Polaków od wielu lat święci sukcesy zarówno w kraju jak i zagranicą. Ostatnim i najlepszym sukcesu polskiej marki piwnej za granicą jest fakt, iż do tej pory żadnej innej marce piwna na świecie nie udało się powtórzyć sukcesu, jakim było dwukrotne zdobycie przez Tyskie złotego medalu i Grand Prix w największym i najbardziej prestiżowym konkursie branży piwowarskiej The Brewing Industry International Awards, nazywanym często „piwnymi Oskarami”.
- Cieszy nas bardzo wysoka lokata marki Tyskie w świadomości klientów i ich zaufanie do najwyższej jakości naszego piwa – powiedział Andrzej Białasiewicz, senior brand manager marki Tyskie z Kompanii Piwowarskiej. – Jest to dla nas dowód, że przyjęte przez nas przed kilku laty i konsekwentnie realizowane założenia polityki marketingowej są właściwe i sprawdzają się. Konsumenci coraz częściej sięgają po marki piw warzone w browarach należących
do Kompanii Piwowarskiej. Dążymy do jak najpełniejszego zaspokajania potrzeb konsumentów, oferujemy im najwyższej jakości produkt. Staramy się być także jak najbliżej nich i ich codziennych spraw. Np. marka Tyskie mocno angażuje się w działania ważne dla lokalnej śląskiej społeczności lokalnych, wspierając inicjatywy pożyteczne i ważne dla regionu. Dziś, możemy już z całą pewnością powiedzieć, że te działania przynoszą doskonałe efekty – dodał Białasiewicz.
W rankingu najcenniejszych Polskich Marek 2006 oprócz Tyskiego doceniono jeszcze trzy marki z portfolio Kompanii Piwowarskiej. Bardzo dobrą - 21. w zestawieniu ogólnym, a 2. w zestawieniu sektora FMCG - pozycję zajmuje LECH, którego wartość w ciągu minionego roku wzrosła o 23%. 32. miejsce zajęła marka Żubr, a 55. marka Dębowe Mocne.

Ranking marek według wartości – miejsca od 1 do 10 - Rzeczpospolita Dodatek II, 28.11.2006r.

Lp Nazwa marki 

Wartość marki
(mln zł) 2006 

 1 Telekomunikacja Polska 

2.597,2 

 2 Orlen

2.393,9 

 3 PZU

1.924,1 

 4 ERA

1.290,4 

 5 PKO BP

1.237,1 

 6 PLUS GSM

989,9 

 7 TYSKIE

893,7 

 8 Bank Pekao SA

769,6 

 9 Bank BPH

756,3 

 10 Lotto

676,0 


tagi: tyskie , piwo ,