Przewodnik po produktach

Chłodne procenty na gorące wieczory

Wtorek, 19 czerwca 2012 HURT & DETAL Nr 6 (76) / 2012
Letnie wakacje to czas, kiedy z chęcią sięgamy po procenty. Urlopy, wyjazdy, spotkania towarzyskie to chwile, kiedy towarzyszy nam alkohol. Jaki zatem powinien być dostępny w sklepie?

Powszechnie uważa się, że lato to czas piwa i wina. Owszem, ale nie tylko. Ze względu na wysokie temperatury, konsumenci bardzo chętnie sięgają po oba te trunki. Ostatnio coraz chętniej pijemy również chłodne i zimne drinki, zarówno gotowe – napoje RTD, jak i przygotowane samodzielnie. Zatem nie powinno w sklepie zabraknąć także różnego rodzaju produktów potrzebnych do przygotowania drinków. Warto je wyeksponować w bezpośrednim sąsiedztwie regału z alkoholami.

Właściwa ekspozycja alkoholi jest również bardzo istotna i warto pamiętać o najważniejszych zasadach. Przede wszystkim dzielimy je według segmentów lub podkategorii, na alkohole wysokoprocentowe, takie jak wódki i whisky oraz niskoprocentowe – wina, wermuty i likiery. Kolejny podział powinien uwzględniać markę, pojemność oraz cenę. Pamiętajmy, że im produkt jest droższy, tym na wyższej półce powinien być ustawiony. Cena powinna rosnąć od lewej do prawej strony. Bardzo istotną zasadą jest także takie ustawienie produktów, które będzie czytelnie wskazywać poszczególne marki, aby klient mógł w łatwy sposób odszukać swoją ulubioną. Pamiętajmy również o tym, aby lodówki, w których znajduje się piwo były włączone. Oferowanie już schłodzonego napoju z całą pewnością będzie atutem placówki, oszczędność na prądzie może okazać się zmniejszeniem zakupów naszych klientów. A to się zdecydowanie nie opłaca.

Ważny jest również podział półki – podstawowym kryterium wyboru dla kupującego jest podkategoria (np. piwo jasne, piwo ciemne, itd.), a następnie konkretna marka i opakowanie. W okresie letnim należy zadbać o odpowiednią ekspozycję produktów promocyjnych, które są szczególnie poszukiwane przez konsumentów. Warto również pamiętać o nowościach, jeżeli chodzi o alkohole to właśnie w okresie letnim cieszą się zwiększonym zainteresowaniem konsumentów. W okresie wakacyjnym producenci przygotowują również wiele interesujących promocji, degustacji oraz imprez.

Oferta produktowa

W tym roku Grupa Żywiec ponownie zaskoczy konsumentów trzema ciekawymi propozycjami na sezon piwny, które spełnią zmieniające się oczekiwania Polaków. Jedną z nich jest Radler, w 40% jasne piwo Warka zmieszane z cytrusową lemoniadą (60%) na bazie koncentratu soków cytrynowego i pomarańczowego. Produkt jest naturalnie mętny, co zawdzięcza swojemu składowi – sokom cytrusowym. Ma 2% alkoholu, dzięki czemu jest doskonałym lekkim drinkiem na każdą porę dnia, oczywiście najlepiej smakuje schłodzony. W portfolio Grupy Żywiec znajduje się już ponad 30 piw – w tak zróżnicowanej ofercie na rynku nawet wymagający piwosz znajdzie swoje ulubione. Również Kompania Piwowarska posiada ciekawą ofertę, zdecydowanie w letnie dni warto będzie postawić na piwo Redd’s, które chętnie jest poszukiwane przez konsumentki spragnione czegoś orzeźwiającego. Na polskim rynku dostępne są 4 warianty tego piwa: Redd’s Apple, Redd’s Red, Redd’s Sun i najnowsza propozycja marki – Redd’s Cranberry.

Ambra SA także proponuje orzeźwiający produkt swoim konsumentkom – są to Fiorentynki – mini wersja Fiore o pojemności 200 ml. To kobiecy szampański koktajl, pozbawiony goryczy i odpowiednio słodki, o niskiej zawartości alkoholu (7%). W miarę możliwość, warto również zwiększyć ofertę sklepu o marki takie, jak El Sol i Fresco. El Sol California to lekkie półsłodkie wino o przyjemnym, łagodnym aromacie, El Sol Australia to białe wino z Antypodów, o łagodnym smaku owoców południowych. Inne marki, takie jak Antares z Chile, Kumala z Republiki Południowej Afryki czy lekko musujące wino Septiembre z Argentyny także powinny znaleźć miejsce na sklepowych ekspozycjach.

Od marca na rynku dostępna jest nowa oferta Finlandia Frost – trzy nowe produkty łączą jakość Finladia Vodka z orzeźwiającymi smakami żurawiny, limonki i grejpfruta. Nowe produkty zawierają 4,4% alkoholu i są dostępne w puszkach o pojemności 250 ml. Gotowe do spożycia koktajle dostępne są również w ofercie Jack Daniel’s Tennesse Whiskey. Jack Daniel’s & Cola to orzeźwiająca słodko-pikantna kompozycja, Jack Daniel’s & Ginger łączy cytrusową nutę imbiru z wyraźnym charakterem Jack Daniel’s Tennesse Whiskey, tworząc tym samym drink o klasycznym smaku. Oba produkty zawierają 6% alkoholu i są dostępne w puszkach o pojemności 0,33 l.

Sklepy w miejscowościach turystycznych powinny pamiętać o orzeźwiających alkoholach będących doskonałą bazą do samodzielnie przygotowanych drinków, podanych z lodem w kostkach – tu dobrą propozycją jest Miętówka i Cytrynówka Lubelska firmy Stock Polska.

Promocje i nie tylko

Wsparcie sprzedaży piw z portfolio Kompanii Piwowarskiej latem odbywa się wielotorowo. Przede wszystkim sprzedawcy detaliczni otrzymują dedykowane narzędzia handlowe, POSM czy reklamę w prasie handlowej. W punktach sprzedaży odbywają się promocje bezpośrednie. Ponadto, w tym samym czasie prowadzone są działania reklamowe skierowanie za pośrednictwem mediów do konsumentów, również z wykorzystaniem telewizji i internetu.

Aktywność Bacardi-Martini Polska i wspieranie sprzedaży w okresie letnim koncentruje się głównie na udziale w profilowanych imprezach w miejscowościach atrakcyjnych turystycznie, promocjach sprzedażowych i typu „2 za 1” oraz upowszechnianiu kultury picia drinków poprzez promocje w klubach. W tym roku również producent zaplanował szereg niespodzianek dla konsumentów.

Ambra SA przygotowała ciekawe promocje dla konsumentów, mi.in. „Podróż na słońce” marki El Sol oraz marki Fresco – prowadzoną w prawdziwie włoskim stylu, w której konsumenci nagrodzeni zostaną legendarnymi włoskimi skuterami VESPA. „Dziewczyny, wyjeżdżamy” to promocja skierowana do kobiet, w której do wygrania jest 5 wyjazdów z przyjaciółką na słoneczną Sycylię.

Amazis.net stawia przede wszystkim na degustacje organizowane bezpośrednio w sklepach, co jest najszybszą i jedną z najskuteczniejszych form dotarcia do konsumentów, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z klientem.

Produkty alkoholowe sprzedają się dobrze i wszystko wskazuje na to, że na nich również w perspektywie czasu będzie można zarobić. Właściwie skomponowany asortyment plus odpowiednia ekspozycja pomoże w wygenerowaniu większych zysków.

Drodzy Detaliści – pamiętajcie tylko o tym, aby nie sprzedawać go osobom, które nie są pełnoletnie. W razie wątpliwości, macie prawo zażądać pokazania dowodu osobistego (uprawnienia takie daje sprzedawcy ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Warto bowiem wspierać odpowiedzialne spożywanie alkoholu. Dodatkowo sprzedaż alkoholu osobom nieletnim jest przestępstwem, za które grozi: kara grzywny, utrata zezwolenia na sprzedaż alkoholu lub przepadek napojów alkoholowych.

Na zakończenie spójrzmy jeszcze na dane. Według badania TGI, MillwardBrown SMG/KRC (kwiecień 2011 – marzec 2012) 60,84% respondentów powyżej 18 roku życia pije piwio, 49,98% spożywa wódkę, 42,28% wino i 11,56% Whisky/Bourbon. 20,42% respondentów pije piwo dwa razy w tygodniu, 19,02% 2-3 razy w miesiącu, 16,18% raz w tygodniu. Do najczęściej spożywanych marek należą: Żywiec, Żubr, Tyskie Gronie, Lech Premium, Redd’s, Warka Jasne Pełne. Chętnie sięgamy również po wino – 20,29% respondentów pije wino 2-3 razy w miesiącu, 17,16% raz w miesiącu oraz 8,58% raz w tygodniu lub częściej. Do najchętniej spożywanych należą wina czerwone półwytrawne, czerwone słodkie/deserowe, czerwone wytrawne oraz białe półwytrawne.

Właściwy dobór asortymentu, odpowiednia jego ekspozycja w sklepie – to wszystko powinno sprawić, że na alkoholu będzie można zarobić latem całkiem lukratywnie.

Maja Święcka

tagi: alkohol ,