Gospodarka

Umowa przewozu i list przewozowy

Poniedziałek, 06 lutego 2012
Częstą praktyką w branży transportowej jest zawieranie umów pomiędzy przewoźnikami i nadawcami przy jednoczesnym wystawianiu listu przewozowego. Konsekwencją tej sytuacji i problemem, mogą być rozbieżności występujące pomiędzy powyższymi dokumentami. Wówczas strony stają przed koniecznością rozstrzygnięcia: (i) który z dokumentów jest ważniejszy, (ii) postanowienia którego są wiążące.

Aby ustalić czy pierwszeństwo mają postanowienia umowy przewozu czy listu przewozowego  trzeba sięgnąć do uregulowań prawnych dotyczących tych dokumentów czyli do ustawy prawo przewozowe oraz Konwencji CMR.

Zgodnie z art. 38 prawa przewozowego nadawca wystawia przewoźnikowi list przewozowy, który zawiera szczegółowe dane nadawcy, przewoźnika, odbiorcy oraz przesyłki. List przewozowy pełni wiele funkcji, przy czym jedną z nich jest funkcja dowodowa. Art. 47 ust. 3 prawa przewozowego stanowi, że dowodem zawarcia umowy przewozu jest list przewozowy, którym może być także przekaz elektroniczny, wydruk komputerowy lub inny dokument zawierający dane określone w przepisie powyżej.

Nie oznacza to jednak, że list przewozowy jest jedynym dowodem zawarcia umowy przewozu i jej treści. W wyroku z dnia 26.01.2006 r. sygn. V CSK 59/05 Sąd Najwyższy podkreślił, że art. 47 ust. 3 nie może stanowić podstawy do ustalania treści konkretnej umowy przewozu ani oceny poczynionych w niej określonych uzgodnień.

Według art. 4 Konwencji CMR list przewozowy jest dowodem zawarcia umowy przewozu. Jednak brak, nieprawidłowość lub utrata listu przewozowego nie wpływa na istnienie ani ważność umowy przewozu. Art. 9 Konwencji CMR wprowadza także domniemanie prawne, w myśl którego w braku przeciwnego dowodu, list przewozowy stanowi dowód zawarcia umowy, warunków umowy oraz przyjęcia towaru przez przewoźnika. Oznacza to, że w przypadku braku innych dowodów zawarcia umowy, za dowód istnienia umowy przyjmuje się list przewozowy.

Umowy przewozu, w praktyce, najczęściej mają formę dokumentu zamówienia bądź zlecenia przewozu. Do ich zawarcia dochodzi poprzez wymianę pomiędzy stronami faksów lub maili. W tych dokumentach strony określają istotne warunki umowy przewozu. List przewozowy stanowi wyłącznie element świadczący o realizacji umowy.

Od powyższej zasady wyjątek przewiduje polskie prawo przewozowe jak i Konwencja CMR. Polskie prawo przewiduje możliwość zadeklarowania w liście przewozowym wartości przesyłki jeżeli jej wartość nie wynika z rachunku lub obowiązującego cennika. W przypadku powstania szkody w przesyłce przyjmuje się, iż wartość przesyłki jest zgodna z zadeklarowaną w liście przewozowym. Oznacza to, iż uprawniony nie musi udowadniać wartości przesyłki. W tym przypadku same ustalenia zawarte w umowie przewozu nie są wystarczające, konieczna jest deklaracja wartości przesyłki w liście przewozowym (art. 40 prawa przewozowego).

Konwencja CMR przewiduje możliwość wpisania do listu przewozowego deklaracji wartości przesyłki lub specjalnego interesu w dostawie (art. 24 i 26 Konwencji). Uprawniony wprawdzie musi udowodnić wysokość szkody, ale limity odszkodowania zostają podniesione do zadeklarowanych kwot.

Zarówno przepisy prawa krajowego jak i międzynarodowego regulujące instytucje listu przewozowego, poza wyjątkami opisanymi powyżej, nie przyznają treści listu przewozowego funkcji rozstrzygającej o warunkach umowy przewozu. To umowa przewozu ma pierwszeństwo w przypadku konieczności rozstrzygnięcia o warunkach wiążących strony.

Kolumnę przygotowują prawnicy firmy prawniczej

Kochański Zięba Rąpała i Partnerzy

www.kochanski.pl

tagi: CMR; Kochański Zięba Rąpała i Partnerzy ,